HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klass D förstärkare, är det skillnad ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/03 :  01:07:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det har pratat en del om klass D förstärkare den senaste tiden, man använder olika typer av tekniker ( ICE, Tripath etc.).

Många har haft invändningar mot denna teknik, är den mogen ??, ger den den ljudkvalitet som man önskar ??

Absolute Sound gjorde en rätt ingående test i slutet av förra året av de flesta av produkterna som finns på marknaden, det som tyvärr var lite tråkigt var att man konstaterade att tekniken hadde en del kvar att hämta innan den kan mäta sig fullt ut med mer beprövad teknik inom förstärkar design.

Dock finns det bra förstärkare på marknaden som går lite längre än att köpa en färdig lösning och sätta den i sitt eget skall... Och vissa höjer sig över de andra...

TAS test kan läsas här : http://www.avguide.com/features/class-d/class-d-index.php

Jag tror nog att denna teknik kan leva vid sidan om den mer använda AB/A klass tekniken, vad man väljer kan bero på smak o storlekskrav....

För det finns idag produkter i alla prislägen för alla kunder....

/Martin

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/03 :  08:36:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker de låter ganska bra men det ICE 500 steg som jag drev basarna med förut åkte ut till förmån för ett AB-steg i alla fall.
Det var en helt annan punch i AB-steget. Kan säga att jag blev lite förvånad för jag trodde att ICE var jättebra att driva basar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/03 :  10:13:58  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kan det inte vara så att det återigen är en fråga om ljudideal. Jag har ju läst om folk som slängt ut Krellar till förmån för Class-D grejer, å andra som hävdar att Class-D i vissa fall är lite "rör"-iga i karaktären. Har själv aldig haft möjlighet att A-B testa ( min Sub är ju lite speciell, men det är ju smutta små moduler.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/03 :  11:57:39  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Magils,

bingo! Det finns IcePower baserade steg som är skitbra, det finns de som är mindre bra. Samma med rör. Samma med klass A, klass AB, klass B.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/03/03 :  12:06:09  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag är mycket nöjd med mina asp1000-steg Om man läser det specifika numret av TAS
(nov2006) så hittar man Robert Harleys krönika . Kort sammanfattat från krönikan,
potentialen finns i tekniken, vissa har lyckats bättre än andra och man får väldigt
mycket för pengarna men man orkar inte riktigt ända upp till dom allra bästa än.


Han poängterar också att dom allra bästa vanligtvis är väldigt dyra
och precis som vanligt så är det ändå till slut frågan om hur sakerna spelar
ihop. Det är för övrigt en aspekt som enligt Harleys erfarenheter spelar större
roll med den här tekniken. Det skulle också förklara att man får så pass stor
spridning på upplevelsen från olika recensenter.

Edit: Glömde att svara på frågan Alla klass-D förstärkare låter naurligtvis
inte likadant .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2007/03/03 12:10:04
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/03/03 :  13:12:05  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Kolla så att det inte är klass T ni menar
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/03 :  13:53:09  Show Profile Send Lovan a Private Message
...för att den skulle skilja sig från klass D på vilket(radikalt) vis?
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/03/03 :  17:10:29  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
http://www.tripath.com/downloads/an1.pdf
Kort och enkelt så kör klass D med enbart pwm
och klass T använder en modulering baserat på hur processorn lär sig hur utgångstransistorerna fungerar, dvs. man behöver inte matcha utgångstransistorer på klass T. Medans klass D har fundamentala problem med sin låsta PWM metod, dvs. det är svårt att ta sig under ca 0.1% THD

Men läs pdf:en och lär.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/03 :  17:16:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mina ASP1000 blev väldigt mycket lugnare och trevligare i ljudet med Lundahltrafos. Så alla 1000ASp låter inte liak ens.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/03 :  18:31:05  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Bynne,

och du menar på fullaste allvar att om förstärkaren har under 0.1% THD så kommer du märka skillnad mot en som har 0.5% tex?

Isåfall har du hundöron!

mvh Jonas

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/03 :  18:59:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag läste just att B&O bara använder sig av ICE-förstärkarna i basen på Beolab 9-högtalarna.
För mellanregister och diskant har man valt konventionella förstärkare. Skribenten förmodade att man på B&O faktiskt lyssnat sig fram till detta val.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:29:24  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Nu är inte THD det enda måttet, och man kan myckel väl höra skillnaden, det beror helt enkelt på vilken dist det är, dvs hur övertonerna ser ut. Disten kan se väldigt olika ut och vara olika hörbar fast ha samma värde på THD.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/03 :  23:29:41  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Och många anser att det är just den här disten som rör-stegen har som gör att det låter bättre i somliga personers öron. Så visst...

Men att prata om THD nivåer på nedåt 0.1% och att det i nåt fall med 0.1% THD skulle kunna innehålla vissa (udda antar jag) övertoner med sån extrem distorsion att vi kan särskilja det är bortom sanningen. Matematiskt/Teoretiskt kanske, men sån ser ju inte verkligheten ut när du väl mäter det.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/03/04 :  12:32:02  Show Profile Send Hasse a Private Message
quote:
Många har haft invändningar mot denna teknik, är den mogen ??, ger den den ljudkvalitet som man önskar ??


Jag har haft min lilla hypex i ett par år nu och jag är mycket nöjd med den. När jag jämfört med AB-steg så har hyexen oftast bättre kontroll i basen. Förövrigt så tycker jag att det är svårt att höra skillnader mellan olika slutsteg. så tekniken är nog mogen. Om inte annat så för miljön.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/03/04 :  15:05:40  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Största problemet är ju inte egentligen THD eftersom disten som en PWM förstärkare ger ut är inte linjär och är då helt enkelt inte harmonisk dist, och det är denna som är väldigt hörbar. Denna ickelinjära dist kommer i största mån från utgångstransistorerna i övergångsfasen, dvs. att de är inte perfekta av och på brytare, det är detta man har lyckats minska med lite olika lösningar, tex. som jag sa ovan att processorn lär sig hur utgångstransistorerna fungerar och använder mer eller mindre hemliga algoritmer för att minimera övergångsdisten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000