HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör vs Transistorförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:19:31  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Detta är ingen vetenskaplig fråga så något exakt svar vill jag inte ha
Mao så är det individen själv som svar efter bästa förmåga och erfarenheter.
Så bråk som "det är det visst inte det" osv, lämnar vi därhän i denna topic.

Då till frågan!
Hur upplever just du skillnaden mellan en rör kontra transistor- förstärkare?
Märker du ingen skillnad så skriver du bara det helt enkelt.
Själv tycker jag mig föredra rörförstärkare pga att jag upplever musiken mer framträdande i detaljer och samtidigt väldigt mjukt och behagligt, men det är i all synnerhet detaljerna som jag tycker är framträdande för en rörförstärkare.
Jag kan sitta i timma efter timma utan att bli lyssningstrött.
Nu är jag då självklart nyfiken på hur andra upplever skillnaden mellan dessa två konstruktioner.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:23:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Generella påståenden som tex "rörförstärkare låter varmare och mer detaljerat" går inte att göra. Man måste jämföra olika rör- och transistorförstärkare sida vid sida. Är övertygad om att många transistorförstärkare kan förmedla detaljer och spelglädje etc minst lika bra som de bästa rörförstärkarna. Alltså: Går ej att svara på, olika rör- och transistorförstärkare låter olika och är bra på olika saker osv.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:26:33  Show Profile Send Lech a Private Message
Först av allt en bra början, stäng tråden om den spårar ur.
quote:
Posted - 2007/02/28 : 14:19:31
--------------------------------------------------------------------------------

Detta är ingen vetenskaplig fråga så något exakt svar vill jag inte ha
Mao så är det individen själv som svar efter bästa förmåga och erfarenheter.
Så bråk som "det är det visst inte det" osv, lämnar vi därhän i denna topic.



Min erfarenhet av rör ,då i första hand trioder är att det är mer briljans och dynanamik i dessa än transistorer. Det må vara så att dom inte mäter så, men mina öron säger något annat.Har nog provat det mesta i inom HiFi under ca 40 år. Ska bli roligt att följa tråden om den inte blir religös.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:28:04  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Ska bli roligt att följa tråden om den inte blir religös.


Halleluja!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:34:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Min erfarenhet av rör ,då i första hand trioder är att det är mer briljans och dynanamik i dessa än transistorer. Det må vara så att dom inte mäter så, men mina öron säger något annat.


Just detta är en generalisering, men visst; jag respekterar att det är din erfarenhet. Men det vore kul om du utvecklade det hela lite, dvs vilka rörförstärkare med trioder har du tyckt ger mer briljans och dynamik än vilka transistorförstärkare?

Och det finns bra och dåliga förstärkare oavsett om de är rör- eller transistorbaserade.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:35:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Matte76: Du klampade i klaveret direkt, det var exakt ett sådant svar jag inte villa ha i denna topic.
quote:
Generella påståenden som tex "rörförstärkare låter varmare och mer detaljerat" går inte att göra.


Det gör det visst det som du ser, jag har ju just skrivit det!och påstår det!
Jag skrev "efter bästa förmåga och erfarenhet".
Respektera nu tråden är ni snälla.
Annars blir jag inte lätt att tas med

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:37:52  Show Profile Send Lech a Private Message
Vis av erfarenheten brukar det bli två läger så att säga.
Ligger i frågans natur.

Har igentligen ingen betydelse för det viktigaste är nog den personliga tillfredställelsen trots allt. Att frälsa en otrogen är inte lätt, oavsett vilken tro man har själv.
Acceptera snarare är ett stort steg.
MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:44:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nej detta handlar inte om rör eller transistor,utan om hur den enskilde uppfattar skillnaden mellan dom.
Jag tycker att rör är skönare att lyssna på än transistor, helt ovetenskapligt.
Andra tycker tvärtom, å då skriver man hur man upplever det, EFTER EGEN FÖRMÅGA OCH ERFARENHET!
Ska det vara så svårt att framställa hur man upplever den förstärkare man lyssnar på och vad man tycker skillnaden är mellan dom två?
Dom som inte har förmågan att höra skillnad utan måste in med vetenskapliga teser och tester som utförts kan väl låta bli att skriva då!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:46:48  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
quote:
då i första hand trioder är att det är mer briljans och dynanamik i dessa än transistorer


Trioder ger absolut den största musikupplevelsen som jag kan höra här hos mig. I kombination med den "rör-cd". Har aldrig upplevt något liknande .... den värme och brillians som finns i mellanregister och diskant !!

för att inte tala om den absoluta "baskontrollen" jag upplever .

Jag hör helt enkelt musik på ett "nytt" sätt.

Mvh
Wolfgang

Edit: bokstäverna sitter inte där dom ska på tangentbordet

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2007/02/28 14:54:26
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:49:31  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Då till frågan!
Hur upplever just du skillnaden mellan en rör kontra transistor- förstärkare?
Den största skillnaden ligger kanske i handhavandet... Det är (oftast) lite svårare att hantera en rörförstärkare. Rören är känsliga för stötar, varma, bias ska ibland ställas in o dyl... Detta gör att man nog måste vara en större entusiast (utan småbarn i närheten) för att "våga" ge sig på rör... Annars är det ju en väldigt mysig hantering och de flesta rörförstärkare jag hört låter väldigt bra. Själv har jag dock valt en transistorförstärkare i form av Lavardin IT (mycket pga att den anses ha "rörkaraktär" i ljudet - vad det nu är?)...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:54:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Spelar på 300B trioder. Ett för mig stort plus är att dom spelar musik redan på låg volym.

Samt att det är fränt med rör! Gamla Hedenhös pryttlar håller fortfarande transistor och digital teknik stången!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:56:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Svejk;

quote:
Gamla Hedenhös pryttlar håller fortfarande transistor och digital teknik stången!

Jag spelar på 6C33 trioder! (Just nu)
Absolut, och klår dom i många hänseenden!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2007/02/28 15:06:54
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:59:44  Show Profile Send mayro a Private Message


Mina relativt NYA erfarenheter sedan sommaren år 2006 är att en bra byggd rörstärkare lämnar väldigt lite om ens något att önska . Medans tyvärr likaledes erkänt flera bra byggda transistorstärkare ändå har stora brister enligt mina öron..

Rätt omtumlande att få hela sin reference-ram torpederad så brutalt som jag fick min genom årtionden fastlagda dylika referenceram... Här fanns inget som gick upp mot feta kylflänsar o supervarma tunga slutsteg..

men men.. eftersom man är öppen för nya intryck så släpper man in dom då dom knackar på..

Den dagen då PG klev in här 2006 med nicks förvandlades allt på dom tio första sekunderna här då musik som hördes via lilla phille PG släpade med sig. Inte ens min eq med 8 db förhöjning på 30 Hz kunde matcha då rörphille slog klorna i burkarnas basar......

Alla ramar raderades över.. Och alla intryck sattes i mappen "gamla referencer".. Samt lagrades..

Och vips så var man en till exentrisk stofil med rörnoja i hifivärlden..

som tur är räddades jag av Lenn Art och hans LA mayro så jag inte behöver använda en phille hela livet som ett tag trodde.....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:07:14  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
När det gäller dyrare transistorer och dyrare rör förstärkare är det faktiskt lite svårt att höra någon avgörande skillnad om konstruktionen är sund från början.

Pratar vi prisklasser under 20000:- har jag mycket svårt att se någon integrerad förstärkare som är bättre än Bladelius Tyr. Jag måste erkänna att det var länge sedan en hifiprodukt gjorde ett sådant intryck på mig som den gjorde vid en mycket trevlig lyssningssejour i fredags förra veckan. Alert, snärtig bas och mycket detajerad (transparant) återgivning som bla rumstrerade om mitt anlete så att jag log i flera timmar efteråt


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:08:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jättebra grabbar! Jag håller naturligtvis med om att rör låter bättre än en transistor.
Men hur upplever ni skillnaden?
Sedan vill jag gärna höra erfarenheter från dom som tycker att transistorn är bättre.
Detta är alltså ingen "transistor är skit" trådutan jag är nyfiken på hur ni upplever dom olika maskinerna.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:12:33  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
JAG tycker rör-förstärkare är för mjäkiga.

Mycket av ens åsikter härstammar nog från vad man använder för referensmaterial samt högtalare. Tungdrivna 3vägs-högtalare (tex med ett par stadiga 10or i botten) samt rock-musik är inget som jag fått ihop med någon rör-uppsättning jag lyssnat på.

mvh Jonas
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:14:28  Show Profile Send mayro a Private Message

Min stärkare jag refererar till "bär sig" inte åt som "andra" rör eller transingar gör riktigt ju reeltoreel.

Så jag kan ju inte alls skriva någon generell jämförelse ju..

Dom får ju alla brallorna nerdragna rejält..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:17:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:

Dom får ju alla brallorna nerdragna rejält..


Då borde det ju vara jätteenkelt att tala om vad skillnaden är

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:21:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Dra ner brallorna..


Nja den dagen jag lyssnar på en integrerad rörhäck för under 20kkr som spelar musik som Tyr så skall jag gladeligen hålla med. Hittills hör jag mest dist när jag drar på lite på en billigare rörhäck men det kanske finns guldkorn därute..

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:21:35  Show Profile Send mayro a Private Message


OK då..

Här är svaret på vad som skiljer då..

Allt. Till det bättre på varenda parameter.. MÖJLIGEN kan man i db spela lite högre med transistorgrejor.. Men detta beror på att högtalarna får så mycket mindre att jobba med via dom så då pallar burkarna... med LA mayro så klarar inte burkarna mer helt enkelt eftersom den sätter riktig fart på konerna helt enkelt...

Bas ÄR bas o inget jolmande halvfjösande...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:23:39  Show Profile Send mayro a Private Message
Dan Brickman. Inte ens 450 w monoblock hänger med här.. så en liten tyr får leka på en annan gård...sedan är det inte en rörhäck för 20000 iofs heller jag talar om... medans det jämförda kostar långt långt mer.......

här har du lite läsning så får du en aning om vad jag talar om här.. Det är inte riktigt i "tyr" stuket detta testas o utprovas...


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57783

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3764

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/28 15:29:51
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:31:13  Show Profile Send Lech a Private Message
Hur märker jag själv skillnaden mellan rör och transistorer ??

quote:
JAG tycker rör-förstärkare är för mjäkiga.


Ja, det är en åsikt som vi ska acceptera att han har.

I mitt fall fall är det precis tvärtom "Trissor är för mjäkiga" och dynamiktaket för lågt.

Nu är det kanske inte så enkelt utan det är mycket som ska paras ihop.
Det är svårt att ställa den ena mot den andra utan att kringutrustningen leker med. Men om den gör det så är mitt subjektiva svar " Rör vinner trots allt".

Men jag har också viss förståelse för situationen "häftig dyr Krell" men det spelar inte musik. ( det är svårt att övervinna. )
Men accepteras så klart.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/02/28 15:53:36
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:39:11  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Min kompis blev förtvivlad häromdagen ( han har en uppsättning Krell monoblock m. 350 W spelandes på JML Alto )
Det ena monoblocket krånglade, så han bad att få låna en stärkare. Hade bara en rörstärkare tillgänglig ( i 22.000:- klassen ). Jag hörde inget av honom ..... på en vecka.
När jag ringde upp så frågade/skrek han bara åt mig .... "Varför spelar en förstärkare för 22.000:- mera musik än minna block för 190.000:-"??

Resultat?? Jag blev visst av med en rörstärkare!

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2007/02/28 15:40:56
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:45:19  Show Profile Send mayro a Private Message


Jahaja.. Så slutade den historien wolfgang... konstigt men ändå intresant fenomen att flera oberoende av varandra kommer till samma slutledning...Rören kan mäta sig o även bli bättre.. Och ÄVEN på den tidigare prenumrerade marknaden BASåtergivning..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:48:06  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Mayro; Det konstiga var att "Basen" bottnade konorna med rörsteget!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:55:25  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
JAG tycker rör-förstärkare är för mjäkiga.

Mycket av ens åsikter härstammar nog från vad man använder för referensmaterial samt högtalare. Tungdrivna 3vägs-högtalare (tex med ett par stadiga 10or i botten) samt rock-musik är inget som jag fått ihop med någon rör-uppsättning jag lyssnat på.

mvh Jonas


Du menar "småburkar" som mina då o små rörstärkare iofs har jag dubbla tior i varje liten burk. Så det är ju inte bara två tior. det är ju fyra .. Dessutom är det två 7" mellanreg också ..I varje.dvs 4 av dom också.

men det kanske är sådana burkar som sagt som jag har du talar om Jonash..





Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/28 15:58:25
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000