HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya rör till Audio Research
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/24 :  12:37:58  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej

Vill gärna ha tips var och hur man köper nya rör till sin Audio Research-förstärkare. Vilken/vilka leverantörer använder sig fabriken av? Ändras ljudkaraktären mycket om man köper annat märke än det som sitter från början? Kan man byta rören själv om man är ny på det här med att skruva i elektronik? Det är väl inte lika enkelt som att byta glödlampor?

Mvh JayBee

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/24 :  12:41:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du låter lite osäker på jobbet, men samtidigt kunskapshungrig.

Mitt förslag är att du gör det tillsammans med nån som har erfarenhet och som kanske kan beskriva och förklara lite skillnader.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/24 :  14:48:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bytte i ett par Classic 150 för ett par veckor sedan.
Då satte jag i Svetlana 6550 och det funkade bra.
Har du manualen så är det ganska enkelt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/24 :  17:25:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det är väl inte lika enkelt som att byta glödlampor?


Nu vet jag inte vilken ARC-förstärkare det är, men de har helt suveräna manualer. Kan du följa en manual och har jobbat med högspänning tidigare så är inte an ARC svårare att byta rör på än någon annan förstärkare. Men som sagt, man skall ha stor respekt när man hanterar högspännd elektronik så känner du dig osäker så avråder jag dig att göra det själv.

Engelholm's råd är inte dumt, be någon som gjort det tidigare om hjälp. Med hjälp av manualen går det säkert som en dans.

Rör går att få tag på lite var som helst. Audionord kan säkert ta fram en orginaluppsättning från Audio Research. Om du vill experimentera så kan du säkerligen få fram värdena på dina rör genom mätning eller från ARC. Sedan kan du kontakta någon rörgrossist och plocka ihop din egen rörsats.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/03/24 :  20:59:48  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Byt gärna alla rör är mitt tips

I was talking to myself!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000