HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rel vs. Velodyne
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:13:26  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det finns många tillverkare av sub-baslådor.

Om man inte har möjlighet att testa alla man vill. Så måste man begränsa sig till ett par eller två tänkte jag.

Också svårt om man inte kan låna hem och prova. Detta brukar vara lite problematiskt om man köper begagnat

Kanske skall säga att lyssningsrummet är ca 4.6 x 4 m = ca 19 m2

I lyssningrummet står ett par 2-vägs stativmonitorer (Totem model 1) mot kortsidan.

Jag vill att subben skall vara bäst på musik. Riktigt bra musik-bas skall det vara.
EJ HemBioBas

Några heta kandidater som jag vill testa. Och som jag undrar om någon har erfarenhet av är:

Rel Stampede
Rel Storm

Quad L Sub

Triangle Meteor 0.1.5

Velodyne MiniVee (Är detta en hembio Sub kanske)

Var skall man börja?

Sedan undrar man om signalen försämras mycket om man kopplar in monitorerna via Suben. (Om monitorerna är av högre kvalitet än subben dvs....)

Jag hatar kompromisser!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/03/19 18:14:00

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:17:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Singalen kan bli rejält sämre om där sitter ett passivt högpassfilter. Detta är oftast knappt ens att anse som en nödlösning. Inte sällan sitter där en elektrolytkonding vilket smutsar ner ljudet. Enligt mina öron...

Du kan ta en funderare på om du skall lasta ner ditt rum med basenergi ner till 20 hz eller om det kanske blir ett bättre upplevt resultat om subben börjar rulla av runt ca 35 Hz.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:20:35  Show Profile Send Zombie a Private Message
Poängen (enligt mig) är att subben avlastar små högtalare från de allra lägsta frekvenserna. För detta behövs ett högpassfilter till dina sidohögtalares slutsteg. Inte alla subbar har ett sådant filter, utan sidohögtalarna sjunger med ner i källaren, med blurrigare mellanregister som följd.
Ett schysst aktivt delningsfilter i subben som skickar signalen vidare till dina stativare kan knappast vara sämre än delningsfiltret i stativarna...sen gör ju t ex Marchand rörbestyckade filter till de som är kräsna...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:08:35  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag är nog lite novis på detta.



För bästa resultat (generellt sett) så skall alltså signalen gå från slutsteget till sub-modulen. I sub-modulen delas då monitorerna vid låt säga 60 hz. Alltså spelar sub-modulen 60 hz och neråt. Och monitorerna 60 hz och uppåt.
Är detta att man kopplar subbasen via högpnivå?



Ett alternativ till detta är att låta monitorerna vara som dem är. Och sedan koppla bas-modulen direkt från försteget. Och sedan välja hur högt upp i frekvens man vill att bas-modulen skall spela.
Är detta att man kopplar subbasen via lågnivå?

Och slutligen ett rekomenderat alternativ Att stoppa in ett aktivt delningsfilter innan slutstget. Så monitorerna spelar bara låt säga 60 hz och uppåt. Och sedan bas-modulen från försteget pre out nr2. Basen spelar nu 60 och nedåt..

Blir knepigt om man kör integrerat med det sista alternativet om jag förstår det hela rätt...

Har jag förstått det hela rätt mina vänner?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/03/19 20:22:05
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:10:28  Show Profile Send Pettersson a Private Message
REL har inget högpassfilter, däremot rekomenderar dom att man kopplar högnivå för bästa integrationen, delar en bit nedanför vad högtalarna klarar i frekvens för att undvika problem.
Har haft en Quake och har nu en R-305:a ,mest "hifi sub" tycker jag att Quaken var men jag gillar bas tryck/hemabio just nu.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:12:18  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Vilka slags ingångar och filter menar ni att en BRA musiksubb skall ha för att inte "smutsa" ner ljudet. Och för att ge monitorerna de bästa förutsättningarna?

Sedan är frågan hur stor subbas man behöver till ett 20m2 rum med vanlig takhöjd. En 10"? en 12"

Tänk om det räcker med en 8"

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:24:38  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Två Quake är ett allt.. En blir lite klent (enligt mig).
Man kan nog få tag på två beg. om man har lite tålamod och tur.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:26:37  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Pettersson:

Du menar att man skall dela en bit OVANFÖR vad högtalarna klarar av? Så man avlastar monitorerna från dem lägsta HZen. Eller är jag ute och cyklar?



Var detta högnivå?: slutsteg --> sub --> monitorer

lågnivå?: försteg --> sub
+ slutsteg --> monitorer

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/03/19 20:28:57
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:29:57  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Sedan undrar man vad 2 Quake vs 1 Storm ger för resultat

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:41:37  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Du menar att man skall dela en bit OVANFÖR vad högtalarna klarar av? Så man avlastar monitorerna från dem lägsta HZen. Eller är jag ute och cyklar?

Mycket möjligt att det är jag som är ute och cyklar men som jag har fattat det så när högtalare nått sin nedersta gräns så faller ljudet av i en rund kurva nedåt och för att undvika att sub och högtalare spelar samma herz så gör man så. Nackdelen med denna är att högtalarna inte avlastas det minsta dvs svårare att spela högt och "rent". En metod är att dela högtalarna aktivt. Eller ha en sub med delningfilter i sig.

Rel:s metod innebär: slutsteg-->sub
slutsteg--> högtalare

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2007/03/19 20:42:18
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:44:23  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Sedan undrar man vad 2 Quake vs 1 Storm ger för resultat

Varför inte 2 x Storm
Allvarigt talat så har jag hört eller läst någonstans att det är "bättre" att ha två sämre subbar som ihop kostar som en dyrare alt. Men jag vet inte varför eller var jag har hört det.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2007/03/19 20:54:18
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/19 :  21:15:17  Show Profile Send Peg a Private Message
Att dela I subben och dra signalkabel fram och tillbaka kors och tvärs över halva rummet tycker inte jag känns så bra. De gånger jag har provat har det inte låtit så bra heller men det kanske var för att jag bara hade rätt sunkig kabel i de längderna tillhands. Jag skulle nog försöka hitta något bra delnings filter att ha vid slutsteget och sen något digitalt parametriskt elände att EQa subben med efter delningsfiltret.

Jag har för mig att för varje oktav man går nedåt så måste en högtalarkon röra sig 4 ggr längre (eller är det 2??? EA hilfe !) vilket gör att skära högtalaren vid 60-80Hz istället för att låta den spela hela vägen ner gör att den kan slippa röra sig utanför sitt linjära område (=distar). Fast om man inte spelar så högt så spelar det inte så stor roll och man kan gott köra på Rel metoden utan aktiv delning men utan parametrisk EQ och mät möjlighet kommer det bli ett elände att ställa in det bra.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/20 :  01:18:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Japp, parametriks eq och inmätning, annars har man ingen aning om hur subben låter. I synnerhet inte om man jämför när dom står på olika platser. Obs inte ens i samma rum räcker egentligen om man är kritisk.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/20 :  08:02:15  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ohmboy, jag kan berätta hur mitt system är uppbyggt, då jag kör med stativare tillsammans med två subbasar.

Jag tycker att jag har fått bäst resultat när jag har delat mina stativare vid 80 Hz. Detta pga av vad som står ovan, avlastningen gjorde att stativarnas mellanregister öppnade upp sig.

För att styra detta system så använder jag en Velodyne SMS-1. Det är samma Digital Drive teknologi som sitter i Velodynes DD basar (förutom servotekniken då förstås). om du skulle använda sms-1 i ditt system, så har den ett inbyggt aktivt högpassfilter vid 60 hz, som du kan använda för att dela dina Totem, sedan kan du ansluta upp till tre aktiva subbar. Dessa kan du sedan justera med parametrisk EQ, välja branthet på filtret (upp till 48dB/oktav om jag inte minns fel), fas, subsonicfilter osv. Ett perfekt verktyg för att integrera subbarna till stativarna. Jag förespråkar mer än en sub (hellre två 8" än en 12"), då du kan utnyttja placering ännu mer. SMS-1 levereras med mätmic, och är enkel att jobba med. Om man vill kan man låta den ställa in sig själv.

För första gången i mitt liv har jag lyckats få till detta, så jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/20 :  09:22:41  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Mattiasa!

Underbart att höra att du fått till det :-)

Velodyne verkar ha himla många bra inställningsmöjligheter.

Jag tror också på att dela stativarna lite högre upp som du säger.

Nu är jag jättesugen på en subba!

Skall kolla utbudet!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/20 :  09:29:44  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
quote:Du menar att man skall dela en bit OVANFÖR vad högtalarna klarar av? Så man avlastar monitorerna från dem lägsta HZen. Eller är jag ute och cyklar?


Mycket möjligt att det är jag som är ute och cyklar men som jag har fattat det så när högtalare nått sin nedersta gräns så faller ljudet av i en rund kurva nedåt och för att undvika att sub och högtalare spelar samma herz så gör man så. Nackdelen med denna är att högtalarna inte avlastas det minsta dvs svårare att spela högt och "rent". En metod är att dela högtalarna aktivt. Eller ha en sub med delningfilter i sig.

Rel:s metod innebär: slutsteg-->sub
slutsteg--> högtalare


Du är helt rätt ute. Har själv kört en Quake på detta sätt. Håller också med om att Quake är en mycket bra musiksub, men att det krävs 2st om man har kravet på lite högre ljudtryck.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/20 :  16:52:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Tycker att det har glömts ett märke rejält här. http://www.mjacoustics.co.uk/
Har samma inkopplings möjlighter som Rel med dubbla filter,(inte modelen 100MkII) men resten av modellerna har det och priserna är lite mer tilltalande också när man jämför emot Rel. Ska själv i framtiden satsa på lite bättre sub/subbar och då är detta märke lika intressant som Rel och Velodyne och kanske något märke till.
Bla. Bestsound.se säljer dem.

MJ Acoustics Pro 50 MkII

MJ Acoustics Reference 150 MkII (Remote Control!)

MJ Acoustics Reference 200 (Remote Control!)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/03/20 16:59:38
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:23:37  Show Profile Send Pettersson a Private Message
MJ-acoutics är ett av knoppat företag från REL. Detta skedde i samband med att REL blev uppköpta förra året. En del nyckel personer startade då Mj-A. och produktionen är kvar i England.
Fick denna info under Sheratonmässan i år av en försäljare. Subbarna lät för övrigt bra och går djupare än motsvarande hos REL, om det är viktigt.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:27:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har inte MJ Acoustics funnits i flera år? Läste om en av deras subbar i en What Hifi från 2003 eller 2004...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:38:48  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Har inte MJ Acoustics funnits i flera år? Läste om en av deras subbar i en What Hifi från 2003 eller 2004..

Hmm mycket möjligt att jag fattade fel på när de bildades, var lite hrm dagen efter båda dagarna om man säger så

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/20 :  18:53:24  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
En Rel Storm 3 i fint skick för 7 papp begagnad (ny kostar Storm 5 typ ca 14 papp) kanske kan vara något om man skall lägga dem pengarna.

Någon mer intressant för 7 papp hittar jag inte på beganad marknaden just nu :-)

Kanske den här(?):

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25055


Eller den här:


http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25859




Men Rel Storm 3 suktar mig

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/20 :  19:02:40  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har inte MJ Acoustics funnits i flera år

Stämmer, om jag nu inte minns helt fel. Hörde i en butik för ett tag sedan att MJ Acoustics hade fått liiiite mer att göra efter alla positiva tester. Och beställningarna exploderade i antal och detta ställde till en del problem då MJ Acoustics är ett litet företag med inte så många anställda.
quote:
För att styra detta system så använder jag en Velodyne SMS-1. Det är samma Digital Drive teknologi som sitter i Velodynes DD basar (förutom servotekniken då förstås). om du skulle använda sms-1 i ditt system, så har den ett inbyggt aktivt högpassfilter vid 60 hz, som du kan använda för att dela dina Totem, sedan kan du ansluta upp till tre aktiva subbar. Dessa kan du sedan justera med parametrisk EQ, välja branthet på filtret (upp till 48dB/oktav om jag inte minns fel), fas, subsonicfilter osv.

Angående denna SMS-1a så har jag fått för mig att man bara kan ha en subb ansluten och inte flera samtidigt... Hur funkar det i så fall

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/20 :  19:06:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad man kan säga om MJ Acoustics är att deras största modell den med en nedåtriktad 18":are var väldigt dyr jämfört med Velodyne DD18. Det skiljde 9000:- mellan dom och då saknade ändå MJ samma förnämliga automatinställning.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:55:31  Show Profile Send mattiasa a Private Message
FBK: Man kan ansluta max tre "subbor". Vad man inte kan är att ställa dem individuellt, dvs EQ:n är gemensam för alla tre. Det du tänker på är kanske att den är i mono?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/20 :  22:24:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej då hänger jag med! Visste inte att man kunde koppla in 3st, men det var ju trevligt att få reda påFör öven om EQ:n är gemensam för alla tre ingångarna så är den säkerligen ett bra hjälp medel.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/20 :  22:54:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det är ju otroligt mycket bättre att eq individuellt eftersom skillnaderna i frekvensgång kommer vara stora beroende på placering.
Annars så är väl SMS-1 som apparat ok men med en hel del för hög dist tyvärr.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000