HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektrostater till rock och annan intensiv musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/20 :  13:21:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Har en liten fundering angående elektrostater. De jag lyssnat på har varit gudomliga med akustisk musik eller klassisk, men så fort man dragit på rock eller annan mer intensiv musik har det bara låtit tunnt och tråkigt. Finns det någora elektrostater som funkar bra med rock och liknande musik? De jag lyssnat på har varit ett par "billigare" ML för runt 20 blås. Som sagt, de levererar sjukt bra ljud med rätt musik, men det känns som det fattas "kropp" och "kött" i ljudet eller är det jag som lyssnat på fel matchat system? Kördes med någon form av rörförsteg och ett NAD 218 vill jag minnas... Var en passiv 8" i basen och panel i övrigt.

Det jag gillar med elektrostater är att ljudet känns helt frikopplat från högtalaren och att mellanregister och diskant är otroligt luftigt. Vore kul att provlyssna något som kan funka med rock också. Dessutom är de bara för jäkla coola att se på...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/03/20 13:22:36

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/20 :  13:38:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag upplever det som mycket personligt hur man förhåller sig till just det du tar upp. Jag har hört många som håller med dig medan andra inte känner igen sig alls, se bara på kommentarerna från sista Gignos mässan.
Vet inte alls vad det kan bero på?
Kan det hänga samman med om man dämpar reflexerna bakom dipolen eller inte?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/20 :  13:48:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Bra fråga... Det krävs kanske lite mer trix med akustik och rum för att få till det? Jag kan tycka att vanliga burkhögtalare kan vara väldigt lättplacerade om man väl är van vid förfarandet. Elektrostater kanske är petigare med tanke på spridningen? En annan sak som kan irritera är att sweetspot verkligen är ett problem med elektrostater. Hittar du väl sweetspot ska man ge tusan i att röra sig, för ljudet fullkomligt försvinner om man flyttar sig. Så var iaf fallet med de jag lyssnade på. Speciellt är det problem i höjdled märkte jag. Lite kinkigare högtalare kanske, men riktigt roliga, uppfriskande och annorlunda att lyssna på! Just det ofärgade ljudet och känslan av att artisten faktiskt står i rummet och inte i högtalaren är väldigt häftigt! Kanske är just avsaknaden av färgning som gör att ljudet upplevs slankare?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/20 :  14:09:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Spelade i många år på ML och håller med om mycket. Att ML ibland faller ihop ljudmässigt tror jag beror på taskig botten och dålig integrering mellan panelerna och basar. Placering dämpa och diffusera är också trickigt. Sedan kräver dom ordentligt med pulver. Jag testa mycket olika kombin till mina. Det som fungerande bäst var Icepower och ARC LS2B försteg. Det fick igång basen och då hängde resten ihop bättre. Kolla länk för mer ML tips

http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/03/20 :  14:33:45  Show Profile Send jaejin a Private Message
OcA: Själv har jag varit mycket förtjust i elektrostat ljudet men också upplevt en del av det som du skrivit ovan.
Det jag gjorde vilket jag anser som ett utmärkt val var att välja en fullregister dipolhögtalare.

Där får du öppenheten i ljudet men med vanliga högtalarelement. Tappar kanske lite av briljanten som finns i vissa elektrostater men vinner snabbt tillbaka den då du har en helhet rakt igenom. Det finns är en enorm dynamik och när det fungerar så skulle jag säga att du kan spela vilken musik du vill och det är engagerande och det blir riktigt roligt att lyssna på musik.

Mitt tips blir alltså köp eller bygg ett par dipolhögtalare.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:21:35  Show Profile Send marran a Private Message
Jag lyssnade på Quads största ESL på RC, drivna av denon monoblock och nån bladelius-cd, vi lyssnade både på akustisk jazz och Metallica, Pantera och Frank Zappa. Samtliga dessa lät fruktansvärt bra, liveupptagningarna med Zappa är väldigt komplexa och det lyckades Quadarna bena upp bättre än det mesta jag hört! Så visst kan det funka, beror nog lite på vilka elektrostater man väljer, ett par ESL63 med dipolsubbar till är nog kanon tror jag!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:22:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Skulle rekommendera Quad ESL 989. Det är den enda elektrostat som jag vad jag minns upplevt att ha fått en bas som hänger med i timingen.

Anledningen till att det inte blev ett par var att jag fick höra QRS Saturnus samt att elektrostater kräver mycket luft omkring sig. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:54:37  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag skulle inte välja en elektrostat (eller magnetostat) om jag lyssnade uteslutande till "rock och annan intensiv musik". Har haft Audiostatic (full range ´stat) och 3 par ML hybrider. Tycker inte att någon passade riktigt bra till rock men hybriderna passade väl bäst, trots integrationsproblem, då woofern i dessa ger mer tryck. En full range ´stat eller planarer, som mina nuvarande MG3.6/R, ger inte den där tunga basen som kan skaka väggarna och kännas i kroppen, de har istället andra fördelar .
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/21 :  20:08:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Så mina ursprungliga intryck har en viss del av sanning med andra ord...

Synd att man inte kan ha flera högtalare (hade man ju haft om pengarna funnits) till systemet så man kan få lite elektrostatdos när man slänger på Nils Lofgrens live-skiva...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/03/21 :  20:42:20  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Ja, "Acoustic Live" låter fantastiskt bra på Magneplanarerna (och även ´stats).
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/03/21 :  21:11:24  Show Profile Send drkim a Private Message
Lyssnade på Martin Logan Clarity för en tid sedan och tusan är om det inte funkade allra bäst med mangelmusik - riktigt kul rock'n rollsväng lät live på nått sätt - i o f i ett ganska litet rum, men ändå ...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/21 :  21:30:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Å fan! Kul drkim! De kostar ju en slant iofs, men roligt att nån fått till rockljudet!
Vet du vad det var för kringutrustning?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/03/21 :  22:01:05  Show Profile Send Per2 a Private Message
Kan rekommendera Quads nya 2905:a. Låter riktigt bra.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/03/21 :  22:23:23  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Å fan! Kul drkim! De kostar ju en slant iofs, men roligt att nån fått till rockljudet!
Vet du vad det var för kringutrustning?

Ja det var nya Audiolab cd: n och nån integrerad Cayin historia på Görans Hifi i Växjö..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/03/21 :  23:20:18  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har ägt ett par ML Clarity och de låter bra till alla sorters musik, jag valde dem framför B&W 804 pga att det var mer tryck och spelglädje som kom ur dessa högtalare. Att Martin Logan har en dålig integrering mellan bas och topp stämmer inte längre, på de äldre modellerna så stämmer det, dock inte på deras nyare modeller, clarity, vista, vantage osv...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2007/03/22 :  17:29:48  Show Profile Send ayayay a Private Message
Körde Metallicas "svarta" på min dåvarande anläggning bestående av:
QUAD ESL 57:or
Edision 300B triod
TEAC VRDS 10:a
Två slutna subbar, 12:or med ca 200w på varje.
Delade vid 80Hz

Det rockade vill jag lova

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2007/03/23 :  09:08:34  Show Profile Send mapem a Private Message
En av mina stora HiFi-upplevelser var när jag för länge sen hörde Beatles Abbey Road (skivan var nyutkommen) på en Quad-anläggning med ESL-57 (utan extra basar). Grammofonen var en Thorens TD 124, troligen med Ortofon-p-u. Satt som en smäck!

Däremot har jag alltid tyckt att M-L låter konstigt. Skrikiga och med diffus bas. Absolut inget för rock. Och inte för stor symfoniorkester heller, det ställer ungefär samma krav. Kanske bra för gitarrplink och för släpigare musik.

Alltså är bra elektrostater bra för rock medan dåliga är dåliga, vilket man kunde tro.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:14:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
ESL-63: kör första låten på Massive Attacks Mezzanine på full patte, det smäller rätt bra i gladpaken vill jag lova :)

Och vad ska man med sötpunkt till när man lyssnar på rock på full gas? Man ska ju stå upp och rocka med så att ölet skummar, för tusan

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/03/23 11:16:24
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/03/23 :  13:58:44  Show Profile Send Smackman a Private Message
ML summit har min granne..dom funkar bra till det mesta även hårdrock.
Ljudet är mjukt o fint inget sticker ut och låter illa/hårt.


Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2007/03/24 :  09:31:22  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Kombinationen ESL.57´or matade med två monoblock 300b som spelar ner till 100Hz och två kyl och frysskåps stora bashorn med var sin Audax 15 tummare som får ström från ett Sony 55ES steg, spelar all musik med pondus och räcker till för grannen också.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000