HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 byte av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/02/27 :  11:21:36  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag har sen jag började plugga igen och alla planer på byte av högtalare gick åt skogen börjat störa mig mer och mer på mina Dali 5005:or dom är så sjukt tråkiga! innan dessa så har jag haft B&W 603s3 samt Dali 850 mfl. nu flyttade min lillebror till egen lya och då passade jag på att skaffa mig en anledning till att få nya högtalare så mina Dali har fått ett nytt hem.

problemet är att jag fortfarande pluggar och budgeten är ansträngd! så nya högtalare för MAX 3500 som ska matcha eller helst låta bättre än 5005:orna finns det? och i såfall vilken högtalare? hfls1, xtz,?proson? kom med förslag, jag är tacksam för alla då jag är ganska lost i den här prisklassen..

eoJeud

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/02/27 :  11:30:57  Show Profile Send Twilighter a Private Message
hi fi consult har ett par begagnade qln 606 or dessa kanske kan vara av intresse för den summan

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/02/27 :  11:41:14  Show Profile Send 80-talet a Private Message
mycket bra förslag, men jag bor nere i skåne, Lund, skulle jag kanske sagt!?
helst så ska frakt ingå om det ska beställas från andra delar av landet.

eoJeud
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/02/27 :  11:46:48  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Kolla in på www.fynda.se

där finns mängder av prisbilliga högtalare :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/02/27 :  12:13:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
XTZ kanske?
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/27 :  13:01:05  Show Profile Send Stickan a Private Message
Fynda.se har dessutom prisbilliga högtalare som låter bra. Proson Reality 63mk2 är en RIKTIGT BRA högtalare. Den kostar 2995 ink frakt och med tanke på din budget är det bara o handla.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/02/27 :  14:23:54  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ja, både xtz 99 och de där proson reality 63 såg ganska fina ut men vilken ska man satsa på? någon som lyssnat? prosnon ligger bäst till med tanke på priset!

eoJeud
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/27 :  14:31:47  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag har tidigare haft en Proson av den "dyrare" "finvarianten". Och dom lirade helt ok får man nog påstå.. Klart ok med kompetent utrustning kan tilläggas..det är ju rent makalöst att man ens KAN få en högtalare i dessa storlekar för dessa pengar..Och inte gör dom bort sig heller..

Sedan kan man inte förlora deirek på proson heller eftersom även med värdeminskning så får man väl halva inlöpspriset tillbaks.. Det finns no få burkar man BARA förorar runt kanske en dryg tusing på såsom beg där ute sedan då man byter gissar ja..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/02/27 :  15:24:21  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ja det lutar mer och mer åt prosons "finvariant" som säljs ut på fynda.se nu... ska faktiskt bli ganska kul att höra vad man får för dessa pengar idag!!

ingen som har några andra förslag eller input om XTZ??

eoJeud
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/02/27 :  15:29:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu skrev du max 3500, men "Om" du skulle kunna fixa 500kr till så skulle rekomenderar jag dessa http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1054 annars så skulle jag inrikta mig på beg. marknaden.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/02/27 :  16:31:14  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ja alla tips är bra men min budget är absolut fast på 3500! begagnat är ett alternativ, jag brukar kolla ganska regelbundet och för dessa pengar brukar det inte finnas mycket, men har ni några förslag så är det bara att säga till men snarast för det lutar åt ett snabbt köp!!

eoJeud
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/02/27 :  19:28:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
www.hifimagasinet.com begagnat

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:15:48  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag orkade itne vänta på begagnatfynd så det blev ett par proson... håller de itne måttet så byts de ut efter sommaren i ren studentanda när man har lite cash på plånkan!

återkommer med intryck och jämförelse mot åtminstone 5005orna.. vi får se vad det kan bli!

eoJeud
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:26:34  Show Profile Send Stickan a Private Message
Hoppas det blev ett bra köp, har sneglat lite på 63:orna själv men hittade ett par billigare och köpte olyssnat!

Skriv gärna ett par rader om ljudet så man vet om man skall skämmas för rådet eller inte.

Edited by - Stickan on 2007/03/06 20:28:50
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:49:58  Show Profile Send diffen a Private Message
Det var intressant att följa denna tråd... Bror min köpte för ett tag sen Proson Conquest 6020 mkII. Det är ju ett par billigare högtalare, jag har lyssnat på dom fast dom nog inte är inspelade ordentligt. Hoppas du blev nöjd med dina. Den verkar vara lite hård i basen, mycket bra ljudbild i och för sig men stelt. Jag själv ska köpa andra högt. begagnat mellan 3000- 5000.
Kanske ett par HFLS1 eller Quad 11L. Det är svårt, nybörjare som man är men det är ju bara att be om hjälp. Det finns många här som är väldigt kunniga. Mvh Stefan

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:14:05  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag ahr iten haft högtalarna mer än en dag men jag ska säga lite om dem iaf.. alla betyg är i förhållande till pris och i jämförelse med andra högtalare jag kommit i nära kontakt med och då speciellt 5005orna.

i kategorin finish och byggkvalitet blir det en 7/10 och de förpassar dali 5005 och dess spånkabinett med vinylöverdrag till en städskrubb! men jag känner att det saknas en del dämpmaterial i lådan precis som hos dali vilket antagligen efter inspelning ska åtgärdas! kabinettet är dock bättre stagat vilket märks om inte annat på den dubbla vikten.

ljudet nu innan de är helt inspelade får 6/10 i helhet, dock så är proson högtalaren riktigt bra i mellanregistret och diskanten även om den itne känns lika högupplöst och krispig som dali ikon t ex så slår den här ut 5005 med råge! basen går lägre än 5005 men känns som den rullar av långsammare och ger på vissa inspelningar en loudness känsla.. detta kan bero på placering och lyssningsrum (efterklangstid) samt att de inte är inspelade än men det var här, i basen, som dali var som bäst tyckte jag. de gick itne djupast men de har en förhållandevis värartikulerad rapp bas. så jag får återkomma på denna punkt för det är här betyget dras ner!

ljudbilden är både större på alla plan och instrument och sångare är utplaceraade som de ska med fler nyanser, här hade 5005 lite problem hemma hos mig där det lätt kunde bli lite "grötigt", men jag vet att de har fungerat bättre i min förra lägenhet med samma utrustning. så ett litet övertag till proson här. men precis som dali har gjort hela tiden så saknar proson så här initialt lite dynamik, driv eller ska man kanske säga liv i musiken!? det kanske fixar sig efter inspelning?!

så just nu leder proson med ganska så mkt och vi får se vad jag tycker när de är inspelade och om problemen med basen återstår och vad man isf kan göra åt det samt dämpningen i lådan. men jag kan säga redan nu att jag inte anser mig ha gjort ett nerköp, kanske ett sidosteg men så finns det som sagt en del kvar att göra och jag har ju blivit en erfarenhet rikare oavsett så det var ett riktigt bra köp för 3000kr inkl allt!!

eoJeud
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:11:52  Show Profile Send Stickan a Private Message
Kul att höra att du verkar nöjd!
Det här med dynamik o driv i musiken är nåt som jag tror att rummet påverkar väldigt mycket.
Jag har haft massor med högtalare som jag inte varit nöjd med, bara för att upptäcka att vissa utav dem låter mycket bättre hemma hos polarna!
De har dessutom haft "sämre" stärkeri och cd-spelare, räcker för
att göra en tokig.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000