HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om vikten att få sitta i ett lyssningsrum...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:00:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Näthandel i all ära, tycker att jag på flera områden har haft nytta av att kunna handla över nätet, men hifi-grejer vill man liksom "känna och klämma" lite på och dessutom lyssna ordentligt.

I Eskilstuna, där jag har mitt ursprung och arbete, har det så länge jag varit intresserad av (sedan slutet av 90-talet) Hifi inte funnits någon Hifi-handlare varför mina provlyssningar har blivit stressade blixtvisiter hos Stockholmshandlare (det är handlarna som stressat, inte jag) eller långväga utflykter till Ultimate i småland. Ska dock naturligtvis inte dra alla handlare i Sthlm över en kam.

Nu har Audioart öppnat butik och lyssningsrum i Eskilstuna så glad i hågen begav jag mig dit och blev positivt överraskad. Blev lämnad ifred att "leka" med flera olika högtalare, några som jag ej tidigare ens provlyssnat, hade en hel hög med egna skivor med mig och satt i godan ro och utvärderade. Det roliga med att få en ostressad provlyssning är att man själv kan byta mellan olika högtalare och signalkällor tills man är framme med en kombination som känns "framme" vid målet - och sedan ta hem det som lät intressantast och jämföra i lugn och ro hemma...

Ska tillägga att jag köpt mina tidigare cd-spelare och förstärkare på nätet olyssnade (är iofs nöjd men...), men det känns nu när jag fått plocka lite och pröva olika kombinationer, pröva hifi-skivor, liksom s.k. "problem"-skivor att man kan komma mycket längre i matchningen mellan komponenterna än om man bara går på tester i Hifi-tidningar eller "word-of-mouth"

Stort tack till killen på Audioart för att ha gett mig det lugn och ro man behöver som spekulant. Det är ju inte riktigt som att gå och köpa mjölk den här processen att hitta fram till sin ultimata kombo/anläggning.

Min anläggningstråd

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:17:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Just att få lyssna i trixa i egen takt är guld värt ! Annars blir det som om nån står o flåsar en i nacken.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:24:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ja, det blir lätt väldigt stressande, man lyssnar sämre om man inte får lugn och ro...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/06 :  20:00:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Helt rätt! Det är skönt att komma in i en butik och direkt få förtroendet att sitta själv och ratta. Det är också en sorts välbemötande.
Fast tänk vilken min de skulle få på ICA om man ville provsmaka den nya barista-mjölken med 1,7% fetthalt

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000