HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spela /Bränna in rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/02/25 :  22:57:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Har inte sett denna fråga tidigare, tror jag.
Hur kör jag bäst in rören. Tuta och köra som vanligt, eller låta grejerna stå på en längre tid?
Så småningom när det blir dags är det 4st 300B lampor det handlar om och de är ju dyra som rackarn(för dyra) att poffa.

Mao hur kan man ge rören en bra start?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/25 :  23:09:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:

Mao hur kan man ge rören en bra start?


Mycket kärlek...........

De rörgrejor som jag har haft, och har, de har fått spela på som vanligt från början.

Tror inte att det är som att köra in en bil.

Men egenskaperna förändras över tiden, somliga tycker att det är en dramatisk skillnad, andra uppfattar nada.

Spela på som vanligt, rören brinner inte upp

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/26 :  17:02:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej rören brinner inte upp men dock slut efter en tid.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/26 :  17:26:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
ja minst ca 8000 timmar. Ca 8 - 10 år vid normalt lyssnande varje dag!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2007/02/26 20:08:00
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/26 :  17:46:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Rör ändrar sin karakteristik ganska mycket de första timmarna. Hur lång inbränningsperioden är beror på materialval i röret och hur det är utformat. Det kan vara från någon timme upp till 40-50 timmar. När de har "brännt in sig" så är de hyffsat stabila resten av sin livslängd.

Det varierar en del mellan rör som har samma beteckning men som är av olika fabrikat. Det kan till och med vara så att ett gammalt rör av ett fabrikat mäter bättre än ett nytt av ett annat. Som sagt, det är rena berg och dal banan och inte alls förutsägbart.

Dina rör, 300B, finns i väldigt många olika varianter och med olika material. Det är ett sägenomspunnet rör och har sin trogna entusiast-skara.

Jag brukar låta rören stå på utan signal i någon halvtimme innan jag spelar på dem när de är nya. Därefter brukar jag bara tuta och köra. Fast kanske inte ta ut maxeffekt direkt.

Föresten när jag tänker efter har jag nog aldrig tagit ut maxeffekt ur någon av de rörförstärkare jag ägt...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/26 :  17:55:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Ca 8 - 10 år vid normalt lyssnande varje dag!


Jo, det där med att rören tar slut i parti och minut är en skröna. Vanliga signalrör(ECC88/82/83/.. 6SN7, ...) håller väldigt länge. 10.000 timmar lär de enkelt klå om de inte överlastas i den kopplingen de sitter i.
Slutrör går hårdare. Där är 10.000h svårt att nå, men det finns undantag som Svejks 300B. På Western Electrics hemsida anger de 40.000 timmar som "Average Life expectancy" http://www.westernelectric.com/support/faq.html.

40.000 timmar motsvarar 36 och ett halvt års drift om man spelar 3 timmar om dagen...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/26 :  18:03:32  Show Profile Send Lech a Private Message
En svensk "rörguru" nämner ca 20.000 tim för 300B överlag.

Good enough for me. Seglar på andra moln antagligen då.

+/- beror säkert på fabrikat/kvalitet etc.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/26 :  19:14:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja, drygt 18 års användningstid mellan rörbytena är ju inte fel det heller.

Mina 6C33CB är inte lika hållbara. De kommer nog "bara" upp i 10.000 timmar. Men att byta rör var nionde år är ju inte allt för ansträngande...

Jag har 8 st 6C33CB. Räknar man lite på rörslitage och rörbyten så hamnar de på ca 40 öre i timmen i "rörslitage"-kostnad eller 1.20 per kväll. Snacka om prisvärt!

Jämfört med mina pengaslukare så är en Single end 300B-förstärkare rena sparbössan. En sådan hamnar på runt 10 öre/timme i "rörslitage"-kostnad. 30 öre för en kväll. De rackarna kan man ju ha stående på bara på pin kiv...

Jag tror inte att det finns andra hobbies som är lika ekonomiska. Vilken superbillig hobby vi har!

Nu skall jag handla fler rör!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/26 :  19:35:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Lånar tråden och frågar hur långvariga mina rör är: 6H30? De sitter i förstegsdelen i min BAT. Kan väl passa på och fråga vad nya kostar också?

Artphotography
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/02/26 :  19:50:56  Show Profile Send pix a Private Message
Tjena
Tillverkarna säger ofta 8-40000 timmar. Men det förutsätter konternuelig drift (det bästa för röret).
Det som sliter mest är kallstarterna.
En kall katod har en bråkdel av den resistans som en varm. så vaje kallstart ger en strömrusning som förkortar livslängden från den angivna.
Jmfr. med en lampa. Den brinner alltid av när den slås tilll, inte när den lyser.
Men, jag skall inte måla fan på...
Men det kan vara värt att tänka på, skall man bara ut och hämta tidningen, låt steget vara på..
Rören kommer att hålla länge trotts detta.
Viktigt är även att tänka på att rör som 300B är mycket ömtåliga. Nu tänker jag inte på "glasbubblan" utan på katoden.
Den är täckt med en oxid som gör att den "emiterar" (sänder ut) elektroner mer effektivt. Vid ovarsam hantering faller lätt bitar av denn "hinna" av från katoden. Och dess livslängd är ytterst begränsad.
En skada på katoden (filament tråden) gör ofta att resistansen vid skadan är lokalt högre, altså kommer mer effekt att utvecklas just där (den blir varmare än övriga filamentet). Den lokalt högre värmen bränner sönder filamentet och katoden brister.
Var mycket försiktig med -framför allt- rör med friliggande katod (DHT)
Hantera det som ytterst varsamt
Filanetet kanske inte brister i dag, men livslängden begränsas.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2007/02/26 20:07:29
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/02/26 :  19:55:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag brukar låta rören stå på utan signal i någon halvtimme innan jag spelar på dem när de är nya. Därefter brukar jag bara tuta och köra

Var ett sådant svar jag sökte. Tackar

Sparbössa, tja ett matchat par 300B Western Elektronik tarvar av
899 $ 4st sådana lampor ca 12 loppor plus moms m.m! Skall det vara NOS WE bränner det till ännu värre. Finns ju tack o lov billigare!

Men 300B är lite magi tycker jag min VAC 30/30 sjunger vackert!
Behöver inte byta rören var bara en tanke som slog mig.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/26 :  19:57:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dan
Antagligen lika länge som stärkarens livslängd
Förstegsrör håller riktigt länge !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/26 :  20:05:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack, då kan jag fortsätta låta stärkaren vara på alltid

Artphotography
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/02/27 :  08:38:46  Show Profile Send kris69 a Private Message
Dan, dem rören är billiga och enkla att byta. Från ca 50 dollar paret och uppåt. Jag tror inte att du behöver tänka på det på länge dock om du inte bara byter av nyfikenhet. Jag vet ju inte hur många timmar du har spelat men när dem kom till dig tror jag max att de var spelade ca 1200-1300 h.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/27 :  09:24:37  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Det är säkert så att WEs 300B håller länge. Jag har dock haft bekymmer med livslängden på just 300 när jag hade en sådan förstärkare. Golden Dragon höll kanske tre år och sedan köpte jag några "ROD" eller liknande med titan eller vad det var. Betalade 11000:- KUL... Lät inge vidare och ett av rören pajade efter bara något år. De övriga var inte mycket att hurra för heller. Senare skaffade jag JJs rör efter en fantastisk recension i Stereophile av olika 300B-rör. Dessa lät bra och höll fram tills dess att jag sålde slutsteget, och billiga var de oxå. Köpte direkt från fabriken (detta var innan JJ såldes i Sverige).

Viktigast är väl dock att man inte tar på glaset med händerna eftersom fett transporteras in genom glaset. Och skulle man ändå ta i dem är det viktigt att torka av dem med sprit och låta dem torka innan de sätts på.
När det gäller livslängd på andra rör vet jag att Lamm exempelvis rekommenderar att man byter ett av rören varje år i ML2, minns inte vilket just nu. Så visst kan det skilja i livslängd...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/27 :  18:56:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Skulle ändå aldrig välja rör eftersom det inte låter som jag önskar att det skall låta.Dock så är väl kostnaderna som jag har fått höra beträffande rör byten långt högre än de som här presenteras? Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000