HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komprimerad musik? "If loudness war struck art"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/23 :  10:57:01  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/4286/0/0/0/

Tyckte det var lite skoj.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/02/23 :  11:26:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Väldigt träffsäkert.

Jag returnerade en skiva i veckan p g a kraftigt distat ljud (dvs sönderkomprimering) och skivbolaget har lovat att byta ut den. Det kommer ju inte göra någon skillnad men ville ändå markera att dera alster låter s-t.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/23 :  12:41:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bra Micke.
Det är viktigt man gör ett ställningstagande även om det inte hjälper just för stunden.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/02/23 :  16:56:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hahaha..."lucey" försvann från dialogen, hmmm

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/23 :  17:38:06  Show Profile Send Stickan a Private Message

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/23 :  18:45:42  Show Profile Send boombox a Private Message
Kul liknelse. Positivt att se att detta uppmärksammas mer och mer!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:28:31  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Jag returnerade en skiva i veckan p g a kraftigt distat ljud (dvs sönderkomprimering) och skivbolaget har lovat att byta ut den.
Bara det faktum att de byter ut den är väl ett visst erkännande...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/02/26 :  14:04:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Här är en bra artikel i samma ämne.
http://www.austin360.com/music/content/music/stories/xl/2006/09/28cover.html

kanske kommer fler att skriva och därmed få upp ögonen på branchen att detta dödar vår vilja att köpa fler skivor.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/26 :  14:30:57  Show Profile Send B-200 a Private Message
så rätt, det har ju varit otaliga kampanjer från hifitidningar, forum osv men det hjälper inte.

känns surt att köpa en bra anläggning där man kan höra alla detaljerna och sätta igång HCP eller
x-stina (hatar verkligen deras egenförkortningar) och det låter så pass dåligt.

hemskt. man kan ju inte heller köpa "orginal" eller "loudness" versionen.

Lösning: tillbaka med tonkontroller som accuphase har så man själv kan fixa ljudet som man vill ha eller ge fasen i det, det skall vara konsumentens val.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/26 :  20:17:23  Show Profile Send huzze a Private Message
och illa låter det i skivbutiker om man ska provlyssna en skiva och det tycker jag det gjort i många år. Valet av hörlurar spär bara på loudness-effekten...
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/03/04 :  18:50:27  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message
quote:
Jag returnerade en skiva i veckan p g a kraftigt distat ljud (dvs sönderkomprimering) och skivbolaget har lovat att byta ut den.

... som om de skulle ha en annan version liggande. De har förmodligen inte ens fattat vad du pratar om... ;-)
quote:
Lösning: tillbaka med tonkontroller som accuphase har så man själv kan fixa ljudet som man vill ha eller ge fasen i det, det skall vara konsumentens val.

Det funkar nog inte. De VILL att det skall låta högt - även om det går ut över ljudkvaliten. Det är ett medvetet val de gör. Om när informationen är förlorad - är den förlorad. No way back.

Vad vi kan göra är nog att gnälla som sjutton på olika forum och i bloggar. Jag får in mycket trafik från google på mina gnällartiklar om "säkert!"-skivan... när konsumenterna börjar vända i dörren... då kommer branchen att ändra sig blixtsnabbt (eller borde i normal fall göra det - men nu är det skivbolag vi pratar om).


WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:18:46  Show Profile Send Swirve a Private Message
Varför gör vi inte artisterna själv uppmärksamma på detta??! Artisten om någon måste (borde?) kunna ställa det kravet på skivbolaget att det inte ska mastras och maximeras sönder.
Efter att ha läst ett helt gäng liknande trådar på flera forum så börjar jag bli lite oroad. Är det så att vi snart inte kommer ha några vettiga CD-skivor för allt ska förstöras i mastringen?
Jag har sänt mitt bidrag till sakert. Kommer göra det till de artister som jag upptäcker låter lika illa på skiva så kanske de märker det själva.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:20:43  Show Profile Send huzze a Private Message
Eller så kan de släppa komprimerat som "Radio Edit" så artisterna kan få sina alster spelade på radio, men vi som hör låtarna kan få "rätt" inspelning när vi köper skivan...
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/03/07 :  02:40:44  Show Profile Send Straub a Private Message
Hörde en intervju med sångaren i Melody club på radion.
På frågan om det var jobbigt at höra sig själv spelas på radion svarade han:
"Nej, men jag oroar mig alltid för att vi låter lite lägre än alla andra."

En kompis till mig (som är studiotekniker) berättade att teknikerna ofta blir överkörda och inte får mastra ljudet som de vill på cd-utgåvan. Däremot får de ofta det på vinylutgåvan och gör det såklart.
Om jag inte minns fel så har jag läst någonstans att så är fallet med cd kontra vinylutgåvan av Kents senaste.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/07 :  03:08:23  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har jämfört ca 30 st nyare skivor de senaste 3 veckorna, CD versionen mot LPn, och inte en enda gång har jag föredragit CDn!! Några fåtala gånger var dom rätt lika, men dom flesta fallen så var LPn bättre och ibland mkt bättre. Har t ex lagt upp en del jämförelser för folk att lyssna själva.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/07 :  07:43:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Dr. Nope, den jämförelsen är talande.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/07 :  07:51:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Eftersom nästan alla människor som köper nya skivor köper dem på CD och inte vinyl är detta skrämmande och ett rent hån mot konsumenterna. De flesta upptäcker väl inte det dåliga ljudet eftersom de har för dålig utrustning att spela upp skivorna på, och därmed "behöver" skivbolagen inte bry sig. Men visst borde artisterna bry sig om hur deras musik låter...mycket märkligt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/07 :  09:17:51  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tycker också att det är en bra jämförelse i länken. Synd bara att man inte kan få till det med en 1000W lampa som bakgrundsbelysning, hade varit lite jobbigt att titta in i den "tavlan" en längre tid.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2007/03/07 :  11:14:55  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Har hittills klarat mig relativt bra från denna skivtragedi, men det är med sorg i hjärtat jag tvingas konstatera att artister jag gillar börjat drabbas. Antingen av detta eller kopieringsskydd. Bl.a Roy Orbison har ju drabbats. Likaså Abba. Som väl är har jag köpt skivor som inte besudlats innan eländet infördes. Men idag är ju absolut mycket tveksam till att köpa nya CD då fenomenet spridit sig.

Min uppfattning är att SACD/DVD-Audio räddar mig till stor del då utbudet (klassisk musik framförallt) passar väl med min smak. På CD-fronten är det mest smal musik jag köper numera och där verkar det inte slagit igenom än (loudness). Vad jag däremot inte förstår är på vilket sätt en komprimerad skiva låter "bra".

Även om det förekommer störande buller i vissa miljöer är ju ändå "naturlig" dynamik att föredra. De gånger jag hört komprimerat ljud låter det rent ut sagt apa och det är inget jag ens kan tänka mig som MP3.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:01:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
matte76: Som Koffe redan påpekat så är det inte något "misstag" att det låter som det gör, skivbolagen komprimerad eftersom de flesta skivköpare faktiskt VILL att det ska låta "högt".
Att LP versionerna låter annorlunda beror nog helt enkelt på att de i praktiken riktar sig till hifi-intresserade och då anpassar man mastringen efter det.


VA333ES; Komprimmerat har man gjort i en väldig massa år (de första kompressorerna var ju rörbaserade) och det är i praktiken ofta nödvändigt med "mild" komprimering för att få lyssningsbara inspelningar. Komprimering kan ju också användas "kreativt" för att få till ett visst "sound" på ex. trummor.
Det är således inte tekniken i sig som är problemet utan snarare man på många moderna inspelningar går till överdrift och ibland så långt att det börjar dista.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2007/03/07 :  13:32:25  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag syftar självfallet på överdriven komprimering, eller man kanske snarare ska kalla det "anpassning till bristfälliga anläggningar". Istället för att ge ut skivor som visar att en bra anläggning är lämplig har man börjat med skivor som ska låta "bra" i dåliga anläggningar.

Mitt intryck är att utgivarna försöker "skona" bristfälliga högtalare/hörlurar genom att inte "utsätta" dem för dynamik och frekvenser de inte riktigt klarar. Ungefär som när man sitter med EQn och försöker justera ljudet för att passa medföljande hörsnäckor eller liknande.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/07 :  13:41:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Som Koffe redan påpekat så är det inte något "misstag" att det låter som det gör, skivbolagen komprimerad eftersom de flesta skivköpare faktiskt VILL att det ska låta "högt".
Att LP versionerna låter annorlunda beror nog helt enkelt på att de i praktiken riktar sig till hifi-intresserade och då anpassar man mastringen efter det.



Stämmer nog, men trist isåfall. De flesta hifi-intresserade köper ju faktiskt cd även om vinyl fått sig ett litet uppsving. Vinyl är och förblir ett klumpigt format på många sätt. Jag tex lyssnar bara på cd och många cd-skivor låter kanon men allt för många låter skit

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/03/08 :  03:14:14  Show Profile Send Straub a Private Message
Ämnet är ganska komplext.
Sönderkomprimerad musik verkar låta bättre på dålig utrustning eller kanske snarare behållning genom sämre utrustning blir större om musiken är hårt komprimerad.

En av de allra mest komprimerade skivorna är Californication med The red hot chili peppers. Den skivan var en succe i hela världen. Jag själv gillar den skivan. Varför?
Troligen hade den låtit bättre med mer dynamik men jag har lyssnat med behållning på Californication många ggr. Iofs inte genom ngn high end-anläggning och troligtvis hade jag tyckt den varit sämre isf.

Jag har en del komprimerade skivor där jag konstigt nog gillar ljudet tex Monster Magnets platta Power trip eller Kings of Convenience platta Riot on an empty street. Varför kan man undra sig?

I många fall med ny musik gillar jag inte ljudbilden med sönderkomprimerat ljud. På mkt amerikansk rock eller pop finns det nästan ingen dynamik alls. Det känns ofta som om instrument i musiken antingen är av eller på, inga mellanting. På bättre anläggningar hör jag ibland distorsion när ljudet slår igenom dynamiktaket.

Samtidigt tycker jag att en del musik, framförallt klassisk musik kan vara för dynamisk t ex Orffs Carmina Burana (ett mkt bra stycke) men det är knappast musik man lyssnar på i sängen innan man somnar.

Överkomrimeringen av ny musik handlar (om jag uppfattat saker rätt )om två saker som hänger ihop, marknadsföring och att musiken ska låta bra på dåliga "ljudanläggningar" som billiga radioapparater och mobiltelefoner.
Det ska sticka ut volymmässigt parat med en jämn nivå, annars spelas inte musiken i affärer, hissar, restauranter, på radio etc. Eftersom "alla" komprimerar hårt bildas en ond cirkel. För att sticka ut måste det komprimeras hårdare och hårdare och den jämna nivån blir en HÖG jämn nivå. Om det är för mycket dynamik kommer inte alla sunkanläggningar därute att klara återge, det distar och låter dåligt=> dålig reklam för skivbolaget/artisten, irriterande för radiolyssnare, etc.

Nuförtiden är vi omgivna av ljud/musik på ett annat sätt än för bara 10 år sedan via mobiltelefoner, mp3-spelare,varenda krog och restaurang etc, helt enkelt en uppsjö av dålig utrustning som inte klarar av att återge dynamisk musik bra. Förut tror jag inte att musiken behövde vara lika komprimerad eftersom den mesta musiken spelades hemma på "en riktig anläggning". Musiken som hördes på radio var en s k radio-edit av albumversionen (mer komprimerad).

Musik kan komprimeras hårdare på cd än på vinyl. Även om många artister/skivbolag ville komprimera hårdare förut (innan cd:n) kunde de inte.

Jag har läst att viss musik som släpps nuförtiden är upp till tre ggr så komprimerad i dynamiken som snittet var för skivor inspelade på 80-talet. Inte rolig läsning.

Sönderkomprimerad musik låter faktiskt mkt bättre på sunkig utrustning. Tyvärr har väldigt många människor sunkig utrustning...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/08 :  08:04:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Sönderkomprimerad musik låter faktiskt mkt bättre på sunkig utrustning.


Och varför är det så? Är det för att sämre utrustning inte har samma upplösning/renhet i ljudet?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/03/09 :  02:12:17  Show Profile Send Straub a Private Message
ja det kan man undra. Egentligen är det inte riktigt korrekt att säga att det låter bättre på dålig utrustning. Snarare är det så att man (iaf jag) störs mindre av dålig inspelningskvalite om den återges genom sämre utrustning. Vad det beror på exakt vet jag inte, kanske att upplösningen är sämre eller att förväntningarna är lägre.
Det jag ville säge i slutklämmen är att hade gemene man haft en bättre utrustning och märkt kvalitetsförsämringen tydligare kanske vi inte haft den här situationen med en massa audiofiler som beklagar sig på allehanda forum medans så många andra inte ens verkar vara medvetna om problemet.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/03/09 :  02:23:42  Show Profile Send Straub a Private Message
En bekant till mig tyckte att den enda nackdelen med mp3:or är att de är olika högljudda (olika nivå).
För att "slippa problemet" omvandlas musiken först till en wav-fil och komprimeras sedan till samma nivå innan musik rippas till mp3. Suck...
Vi som bryr oss om ljudkvaliten för en tynande tillvaro...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000