HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer S-1EX-W Highend-högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/23 :  00:10:21  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det är ju många här på forumet som spelar med Highend-grejor
av varierande tillverkare.
Har dock inte sett någon som använder sig av Pioneers bidrag till
highend-segmentet i form av golvhögtalaren S-1EX-W:



Undrar lite varför det är så, med tanke på priset som ligger nånstans runt 65000 kronor måste de vara ett mycket intressant alternativ i klassen.
Har för mig att jag sett referat ur tester där de spöar dubbelt
så dyra "kända" märken ordentligt.

Finns tydligen hos Hembioconsult och de verkar inte direkt missnöjda med Pioneerburkarna:http://www.hembioconsult.se/db/db.cgi?id=1957&template_file=index_link.html&template_link=db_vara.html

Åsikter någon

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/23 :  00:16:06  Show Profile Send Stickan a Private Message
Såg på Prisjakt att den finns från 50000 kr i Sverige.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/23 :  08:15:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Riktigt snygga högtalare och det hade varit coolt att ha högtalare från Pioneer och säga till alla att de kostade >50 000 laxar

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/23 :  08:25:45  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
och det hade varit coolt att ha högtalare från Pioneer och säga till alla att de kostade >50 000 laxar


Om dom nu bara låter som 50.000krs-högtalare,så hade det nog blivit en upplevelse,för många...

Men med tanke på hur många andra,(och troligtvis) bättre högtalare man hade kunnat välja mellan för 50K,så hade jag inte valt dom i första hand...

Men heder åt Pioneer,för att dom vågar ta större steg än andra!




Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/23 :  08:26:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Och är dom inte oxå lite Mårten-inspirerade..?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/23 :  08:34:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men visst kan de låta lika bra som andra högtalare för 50k, varför inte? Visst, Pioneer har inte den erfarenheten av så påkostade högtalare men "know-how" finns säkert i ett så stort företag. Hade varit intressant att lyssna på dem...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/02/23 :  08:58:38  Show Profile Send U1 a Private Message
Med TAD i toppen så finns välljudsmöjligheter Jag har bara hört dem på mässer och där har de inte imponerat men det säger väl ganska lite.

Pioneer har väl fått ganska mycket hjälp av TAD, kanske Air studio har hjälp till, tror nog dom är väldigt konkurrenskraftiga. Det är bara vi som har svårt med märket till det priset.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/23 :  09:39:05  Show Profile Send Stickan a Private Message
Här testade i en tidskrift som heter Stererophile:

http://www.pioneerelectronics.com/pio/pe/images/portal/cit_3424/414992349ex2_eprint.pdf

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2007/02/23 :  14:49:53  Show Profile Send Raffe a Private Message
Här är det många med fördomar o förutfattade meningar ser jag.

Detta är en helt suverän högtalare, tillbringade en dag hos Ultimate i Vimmerby o hade då förmånen att lyssna på denna en bra stund innan hemfärd. Den här som kan hitta en bättre högtalare under 150' är inte dålig, iofs är ljudminnet kort men min lilla erfarenhet o kunskap säger att S-1EX-W'an är rätt så mycket bättre än tex BoW 802D o Von Schweikert VR4. Hade det inte varit för storleken hade jag väntat ett tag med högtalarköp. Helt omöjligt att få plats med denna best i min nuvarande lägenhet dock...

//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/23 :  16:12:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag inte minns fel så använder en av de brittiska hifi-tidningarna (Hi-Fi News?) den högtalaren i sitt referenssystem när de testar signalkällor.
Den ska tydligen vara riktigt bra.

Värt att komma ihåg är ju att alla de stora tillverkarna har kapacitet att göra extremt bra grejer om de bara vill; de har ju om inte annat en budget fär utveckling som tillåter dem att köpa upp en hel drös mindre företag (med personal) om det är en viss teknik/kunskap de är ute efter.
Att de så sällan ger sig in i high-segmentet beror nog helt enkelt på att det sällan är speciellt lönsamt.

Det finns iofs undantag, TEAC är ju en stor koncern och de gör ju som bekant en del trevliga saker


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/23 :  16:16:48  Show Profile Send mayro a Private Message

Hört helt kort på dom och tyckte väl det vara tonalt relativt påminnande om Sunus faber på nåt sätt...


Och att det är prestige här som gör en del inte köper är solklart. Skulle pioneer starta ett separat högtalarmärke där dom sålde sin highend så skulle detta sälja som smör i småland.. Ikea skulle snudd kränga det för det var så billig highend..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/02/23 :  16:38:25  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Och att det är prestige här som gör en del inte köper är solklart. Skulle pioneer starta ett separat högtalarmärke där dom sålde sin highend så skulle detta sälja som smör i småland.. Ikea skulle snudd kränga det för det var så billig highend..

Det har de väl redan med TAD och om inte jag har helt fel för migså kommer väl något element därifrån i den här högtalaren.
Saxat lite från High Fidelity
Det är högtalare från Japanska TAD/Pioneer men utvecklad i Frankrike och finputsad i England och tillverkad i Kina som så mycket annat.
En vårldsomspännande högtalare mao

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2007/02/23 16:48:42
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/23 :  16:45:27  Show Profile Send edison a Private Message
Dessa är bland de jag sörjer att jag missade på High End-mässan i Sthlm nyss... ;-(


Saxat från Pioneer UK:
"Designed in France-with engineering contributions from Japan and the USA-it owes many technical specifications to the TAD M1, considered by audio professionals as one of the best speakers in the world"
&
"All speaker units designed by TAD (Technical Audio Devices)"

http://www.pioneer.co.uk/uk/products/S-1EX-W/print.html

Snygga som ...dessutom
http://www.minhembio.com/Maccan1/52626 ...ganska OK i mina ögon





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/02/23 16:59:25
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/23 :  17:00:09  Show Profile Send mayro a Private Message


dom ser verkligen rejält byggda ut live. Så försök ta dig en titt nästa gång dom visas och du är i närheten edison.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/23 :  17:21:15  Show Profile Send Stickan a Private Message
Kul att det blir lite diskussion kring denna högtalare.

Hittade lite på nätet om högtalaren och texten visar om inte annat att vi som vanligt blir duktigt rövrända i Sverige när det gäller priset på saker o ting.
http://www.about-electronics.eu/index.php?tag=tad-m1

4250 euro är UNDER 40 000 svenska kronor!!
Okej att priset gått upp lite sedan förra året men att då betala upp till 65 000kr och som lägst kring 50 000kr är inget annat än rena rama RÅNET!!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2007/02/23 17:22:02
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/23 :  17:47:18  Show Profile Send edison a Private Message
Mayro:
Yes box!
---------------
"OT":
Idag har jag köpt en platta jag ska ha som en av mina "demo CD" framöver...kan bara drömma om hur den skulle låta på Pioneererna...får tom inbyggda skärmhögtalarna att jubla ;-)

("An evening with John Petrucci & Jordan Rudess" ( www.favorednations.com )


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/23 :  17:56:32  Show Profile Send Stickan a Private Message
Tycker de är så snygga så här kommer en bild till!!


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/02/23 :  23:34:58  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Själv tycker jag att det känns ganska självklart att när Pioneer släpper en sådan här produkt så har man på fötterna.
Jag är säker på att detta är ett fynd för pengarna.
Med dagens skenande priser på högtalare tror jag att Pioneer har sett en möjlighet att med modern tillverkning och tekniskt kunnande kunna släppa en högtalare med absoluta "high end" (hatar uttrycket) kvaliteter till ett attraktivt pris.
jag tycker att det är rent vansinne hur priset på prestigehögtalare har rusat i höjden, så jag ser med glädje fram emot att fler av de stora drakarna visar att det går att producera kvalitetshögtalare som inte enbart med sitt höga pris nischas mot de köpstarka utan genom att lägga sig på en rimlig nivå kan säljas i desto större mängd till dem som sätter musiken först och prestigen sen.


Stereotypen
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/24 :  00:28:39  Show Profile Send Stickan a Private Message
Hajfi:Väl talat!!
Att "Highend" skall kosta så förbannat är löjligt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/24 :  00:46:23  Show Profile Send mayro a Private Message


hajfi.. Bara en sak jag inte håller helt med om. Det är att kunderna till dom dyrare grejorna skulle tänka på prestigen först..Dom jag känner sätter alltid ljud först . prestig kommer en bra bit ner..

men annars delar jag ditt inläggs mening hajfi..

En annan sak är väl att pioneer INTE står i butiker med fin utrustning runt om så den mer hiend medvetna kunden KAN höra dom med saker man känner igen..
Då jag hörde dom spelades dom med en biostärkare... kanske kunde det passat bättre med mer tvåkanals prio... och framförallt med stolar att sitta på. mediamarkt öär ju en megastore o inte en highendbutik..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

IRONBERG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/02/24 :  01:02:49  Show Profile Send IRONBERG a Private Message
Jag är iaf extremt intesserad av dem. Ska jag ha dem så ska jag ha hela 5.0 paketet dock. Ligger på en sisådär 140 papp. Ska ge mig iväg och lyssna på dem så fort jag bara har tid, imorgon kanske? Många är helt lyriska till dem här. Vissa klassar dem högre än B&W 800D. Ska tydligen ha liknande klang. Vill väldigt gärna få mig en egen uppfattning av paketet i sin helhet. Helt klart en annan väg än min nuvarande planar uppsättning. Behöver bara spara en jäkla massa pengar först
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/24 :  05:28:10  Show Profile Send nin a Private Message
Såklart kan dessa låta kanon, något annat är ju bara dumt. Dom har ju mkt mer pengar mm att lägga på utveckling än dom flesta andra "guldörons företag". Själv har jag ett par sony högtalare som slår det mesta jag hört!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/24 :  09:08:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


De var med på Arken.



Ingen som hörde dem där och kan ge lite mer kött på benen?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2007/02/24 :  09:40:23  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag lyssnade på dem i Malmö ifjol (var det väl). Stort rum (mkt plasma) med lillebror i serien som bakhögtalare.

Mitt intryck var att bygget var otroligt imponerande, och sett till byggkvalité och prislapp borde de få många tillverkare av s.k. high-end att rodna.

Ljudet var bra och hade potential. Lyssna på mässa är inte det enklaste...

En inbiten DIY- och Hifipotentat som Jan Nielsen (nr8/2006) hade till och med svårt att lämna tillbaka dem efter test.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2007/02/25 :  14:24:40  Show Profile Send goldfish a Private Message
Pac, de finns för demo hos HembioConsult ute i Stenkullen, inte allför långt från Göteborg.
Jag har lyssnat på dem ute på Hotel 11 då Pioneer presenterade dem, samt hört dem hos HembioConsult.

Nu är jag ingen expert på högtalare, men jag är imponerad av vad de presterat då jag lyssnat.
Sen är problemet att det står Pioneer på dem, då är det inte fint nog enligt många förståsigpåare...

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2007/02/25 14:29:48
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/25 :  14:32:34  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Sen är problemet att det står Pioneer på dem, då är det inte fint nog enligt många förståsigpåare...

Så är det nog tyvärr.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000