HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordat vs Ojordat hemma hos mig samt fas-fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:34:55  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tyvärr är det ojordat hemma hos mig. Dock ej i köket verkar det som. (det är väl lag på det)

Frågan är om det är värt att göra någon slags instalation från ett jordat köksuttag till anläggningen.

Är det verkligen skillnad på joprat och o jordat.

Också om det är rätt fas på el-kontakterna. Spelar det verkligen roll?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:42:42  Show Profile Send Peg a Private Message
Bara att dra en fet skarvsladd från köket och prova :-)

Jag hör skillnad på fasen på min amplifix, det blir lite snällare och lugnare åt vad jag antar är rätt håll.

Om det sen spelar någon roll kan bara du avgöra.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:47:58  Show Profile Send Marc a Private Message
Har märkt att det är stor skillnad på rätt och fel fas - framför allt vad gäller förstärkaren.

Däremot vet jag inte om det är skillnad mellan jordat och ojordat eftersom jag kör ojordat precis som du. Kanske också ska prova att dra en sladd från ett jordat uttag och testa.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:03:19  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Bara att dra en fet skarvsladd från köket och prova :-)

Försiktigt bara, och högst tillfälligt. Ena handen på en jordad apparat och andra handen på nån elartikel med jordfel kan vara det sista du gör i livet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:38:41  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Försiktigt bara, och högst tillfälligt. Ena handen på en jordad apparat och andra handen på nån elartikel med jordfel kan vara det sista du gör i livet.
... antar jag??
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:00:11  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jorda bara en apparat(förförstärkaren). De andra jordas via signalkablarna. Ett enkelt trick att slippa potentialskillnader och ev otrevligt brum.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/09 :  11:51:21  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
antar jag??

Nej, det är blodigt allvar. Har du jordfel på en komponent (ej dubbelisolerad, ej skyddsjordad) så kan du mycket väl ha nätspänning på höljet. Rör du samtidigt ett skyddsjordat föremål så får du nätspänning genom kroppen. Detta är skälet till att endera inget eller alla nätuttag i ett rum skall ha skyddsjord, blandning är förbjudet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:38:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men många apparater har ju ingen nätkabel med jord. Får man inta använda dom i jordade uttag blandat med apparater som är jordade?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:36:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorda bara en apparat(förförstärkaren). De andra jordas via signalkablarna. Ett enkelt trick att slippa potentialskillnader och ev otrevligt brum.


Det där var inget bra förslag. Livsfarligt och totalförbjudet.
Signaljord och skyddsjord är inte samma sak. Dom kan var sammankopplade direkt men behöver inte vara det och att använda signalkablarna som skyddsjordsledare kan också ge en ljudförsämring, men det farliga i detta förslag är att det inte alls är säkert att signalkablarna ger en skyddsjordning.

Det är enkelt att kolla om dom har samma jordpunkt med en Ohmmätare.
Mina Vitus effektförsärkare har ingen kontakt alls mellan signaljord och skyddsjord. Ohmmätaren ger inget utslag när jag mäter mellan minus i RCAingångarna eller jordpunkten i XLRingångarna och jord/apparathölje. Kontrollmätningen mellan skyddsjord och apparathölje gav 0 Ohm.

Min Bladelius Gondul mäter 1,2 Ohm mellan signaljord och skyddsjord.
Samma som ovan med en kontrollmätning mellan hölje och skyddsjord.

Jag skulle alltså inte få det minsta skydd om det blev överslag i den ojordade apparaten och jag skulle riskera en snabb död om jag tog mellan den och den jordade apparten om jag följde Kaffekoppens ovanstående råd.

Även om signaljord och skyddsjord skulle vara samma punkt i bägge apparaterna så har signalkablar oftast för klen area för att fungera vid en kortslutning och då kan det börja brinna i apparaten eller signalkabeln, då arean inte räcker till för att utlösa säkringen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/05/09 14:17:38
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:44:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Men många apparater har ju ingen nätkabel med jord. Får man inta använda dom i jordade uttag blandat med apparater som är jordade?


Om apparaten är dubbelisolerad så har den heller inte någon anslutning för jordad kabel och den kan användas tillsammans med jordade apparater. Apparaten ska ha en märkning med 2 kvadrater, den ena inuti den andra, Den finns mitt på sidan jag länkar till:

http://www.engelholm.se/index.php?dispatchTo=Renderer&action=download&file=635

quote:
För säkerhets skull, var alltid konsekvent. Använd ojordad apparat i ojordat uttag och jordad apparat i jordat uttag. TV:n och stereon har oftast dubbelisolerad stickpropp och kan då användas både i jordade och ojordade uttag. Dubbelisoleringen innebär att stickproppen och sladden är helgjutna tillsammans och att höljet i apparaten är isolerat på ett sådant sätt att det inte kan bli strömförande.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/05/09 13:51:31
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:47:18  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Men många apparater har ju ingen nätkabel med jord. Får man inta använda dom i jordade uttag blandat med apparater som är jordade?

Om apparaten är dubbelisolerad så har den en "platt" stickpropp som går att sticka in i ett jordat uttag, och då är det OK.

Om det är en "gammaldags" apparat, så har den en stickpropp som inte går att sticka in i ett jordat uttag. Det är livsfara att byta en sådan stickpropp mot en med skyddsjord, om man inte också byter sladden till en tre-ledare och ansluter gul-grön ledare till höljet på apparaten och till skyddsjordskontakten på stickproppen. Det innebär naturligtvis samma fara att byta till en platt stickpropp på en äldre apparat.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:49:23  Show Profile Send Jamo a Private Message
Grattis Jorma, du hann före.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:52:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Om apparaten är dubbelisolerad så har den en "platt" stickpropp som går att sticka in i ett jordat uttag, och då är det OK.

Du har ju de apparater som har en rund propp som längst ner är urfasad för jordstiften också, dvs det finns inga jordstift men proppen fyller ut väggkontakten på liknande sätt som en jordad. Ganska vanligt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:00:32  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Du har ju de apparater som har en rund propp som längst ner är urfasad för jordstiften också, dvs det finns inga jordstift men proppen fyller ut väggkontakten på liknande sätt som en jordad. Ganska vanligt.

Den varianten har jag aldrig sett, men är urfasningen inte hemmaslipad (sånt händer) så har den kontakten antagligen samma funktion som den platta stickproppen. Om apparathöljet är av icke-ledande material i sin helhet så är apparaten sannolikt dubbelisolerad.

Edit: Jo, nu kom jag på vilka du menar, de finns på t.ex. dammsugare. Dammsugarna är dubbelisolerade. Märket för dubbelisolering är två kvadrater, den ena inuti den andra.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2007/05/09 14:06:32
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:04:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag kan på rak arm räkna upp tre apparater jag har med sådan kontakt:

NAD C372
Marantz SA-7001
Volta-dammsugare från mitten av 90-talet

Det är en sån här jag menar:

Proppen är ju platt liknande en vanlig platt "europropp" upptill men den delen som hamnar i kontakten är rund.

(I fallet med dammsugaren är sladden såklart fast monterad.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:30:15  Show Profile Send Peg a Private Message

quote:
Försiktigt bara, och högst tillfälligt. Ena handen på en jordad apparat och andra handen på nån elartikel med jordfel kan vara det sista du gör i livet.


Det här har Jamo förstås förbaskat rätt i !

Jag har fått en riktigt otäck smäll mellan händerna rakt igenom bröstet när jag anslöt en sketen dator med en 15 meters rca kabel till en usel Pioneer hembio förstärkare i ett annat rum. Voltmetern sa 115 volt och det kändes som att det fanns en hel del ström att hämta där också.

Ska det göras permanent är det bara att fixa en elektriker och få ALLA uttagen i rummet bytt till jordat. Eller ställa stereon i köket då :)
Tar man ändå hem en elektriker så kan man ju fixa jordfelsbrytare också om det saknas ...



Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:20:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har sett en hel del rysliga grejer genom åren och en av värsta var en granne som hade skaffat en bänkdiskmaskin. Det var en gammal maskin som han hade fått nästan gratis.
I huset var alla uttag ojordade, även i köket.
Han hade ställd den på diskbänken och förklarade att det var ingen fara med det, då han hade lagt en gummiduk mellan fötterna och diskbänken.
"Innan dess så gick säkringen, då den hade metall längst ned under fötterna, men nu håller säkringen" sa han stolt.
Det var fullt överslag inne i diskmaskinen och jag mätte 220 volt mellan diskmaskinshöljet och diskmaskinen.
Då han inte ville lyssna på faran med detta, så bad jag honom att sätta ena handen mellan höljet och diskbänken.
Han hoppade runt högt svärande efter denna minnesbeta och då förstod han vad som kunde ha hänt om han hade tagit i diskmaskinen och diskbänken med var sin hand. Den diskmaskinen åkte omedelbart på tippen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:39:03  Show Profile Send Jamo a Private Message
Då får väl jag berätta om en episod när jag praktiserade på en elverkstad för drygt 40 år sedan. Jag skulle provköra en elektrisk borrmaskin som jag hade jobbat med. Min chef kom och tog i maskinen och fick en stjärnsmäll. Han hade bra hjärta så han blev bara lite blek om nosen och fick vila några minuter. Alla trodde att det var "min" maskin som var felaktig, men vi kunde inte hitta något fel på den, allt var OK. Felet låg istället i den maskin som chefen höll i andra handen, den hade jordfel och dessutom avbrott på skyddsjorden. Uttrycket "shit happens" fanns inte på den tiden, men hade i högsta grad varit giltigt.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/09 :  22:49:19  Show Profile Send Marc a Private Message
Mitt lyssningsrum har både jordade och ojordade uttag (huset byggt på 60-talet tror jag). Stereon är kopplad till ett ojordat eftersom det är närmast. Spelar detta någon roll ur farlighetssynpunkt så länge alla hifi-komponenter är kopplade till samma ojordade uttag? Eller bör jag dra förlängningssladdar från ett jordat?

Har f.ö. också fått 230V i mig och det var ju inte så skönt...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/05/09 22:49:50
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/09 :  23:02:40  Show Profile Send Jamo a Private Message
Marc

Dubbelisolerade el-artiklar kan du ansluta var som helst, de är harmlösa i sammanhanget. Icke dubbelisolerade artiklar måste kopplas till samma typ av uttag om du har en teoretisk möjlighet att nå dem samtidigt. Det är den samtidiga beröringen som är den stora risken. Det gäller även om du exempelvis har en lampa i närheten av stereon. Jag rekommenderar starkt att du låter en elektriker byta ut de ojordade uttagen i rummet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/05/11 :  15:40:01  Show Profile Send G.M a Private Message
JAMO:
quote:
Det innebär naturligtvis samma fara att byta till en platt stickpropp på en äldre apparat


Byta till en platt stickpropp på en gammal apparat kan väll inte göra nått så tillvida den inte var gjord i jordat utförande från början.


Edited by - G.M on 2007/05/11 15:45:18
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/11 :  16:00:12  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack Jorma. Då undrar jag bara två saker:

1) Hur vet man om apparaterna är dubbelisolerade?
2) Introducerar man inte massa extra störningar med jordat?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/11 :  19:48:54  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Byta till en platt stickpropp på en gammal apparat kan väll inte göra nått så tillvida den inte var gjord i jordat utförande från början.


Den största faran med detta är att din gamla apparat plötsligt går att ansluta vid diskbänkar, i våtutrymmen och i utrymmen med icke isolerade golv. Men det är också en fara i att du kan ansluta en skyddsjordad apparat nära en icke-skyddsjordad apparat i ett jordat uttag. Om du ansluter apparaterna till ett ojordat uttag så fungerar inte skyddsjorden, vilket faktiskt är ett inte fullt så farligt läge (kanske tvärtemot all logik). Återigen, det är möjligheten att samtidigt beröra ett skyddsjordat föremål och ett föremål med jordfel som är den stora faran.

Det har alltid funnits en risk med icke skyddsjordade föremål, nämligen samtidig beröring med ett föremål med jordfel och exempelvis ett värmeelement. Ett långsökt specialfall är att man samtidigt rör två ojordade föremål med jordfel, där det ena föremålet har jordfelet på fas-sidan och det andra har jordfelet till nollan. Med jordfel menar jag kontakt mellan en strömförande ledare och apparathöljet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:00:22  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Hur vet man om apparaterna är dubbelisolerade?

Symbolen för dubbelisolering är två kvadrater, den ena inuti den andra. Titta t.ex. på en telefonladdare.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/05/12 :  01:01:21  Show Profile Send G.M a Private Message
Ok. Då är jag med dig helt där JAMO. :) Tulla på elsäkerket är något man inte ska göra. Det är faktiskt livsfarligt.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/12 :  03:11:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Tack Jorma. Då undrar jag bara två saker:

1) Hur vet man om apparaterna är dubbelisolerade?
2) Introducerar man inte massa extra störningar med jordat?


Jamo har svarat på fråga 1 och då svarar jag på fråga 2 att ja det kan bli sämre ljudåtergivning om jorden inte är perfekt och det är den inte alltid. Så svaret är att det kan vara bättre med ojordat än en jordning som inte är bra och en jordning som jag har sett ibland är att jorda till vattenvärmeelemnt eller till diskbänken. Det kan vara farligt att jorda på detta sätt och det ger oftast ett sämre ljud då man inför en massa störningar på detta sätt.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000