HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RCA-kontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/02/21 :  12:44:13  Show Profile Send CC a Private Message
Bulletplugg e fina ljudmässigt men e lite bökiga att löda vill jag minnas? men de har väl aldrig haft låsbara hylsor?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/02/21 :  12:46:56  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Även Supra har/har haft RCA-kontakter med låsbara höljen Hette/heter Supra PPSL. Kopior av WBT, men kan inte heller mäta sig ifråga om ljud och mekanisk kvalitet. Fast jämfört med Biltemas så...


Det skulle vara oerhört intressant ifall någon skulle genomföra ett vetenskapligt blindtest på RCA-kontakter.

Jag blir fruktansvärt imponerad om någon lyckas höra skillnad på olika RCA-kontakter förutsatt att de alla är monterade på ett korrekt sätt.

Mekaniskt däremot...visst finns det skillnad på hur hårt de sitter.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/21 :  13:08:11  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Personligen undrade jag eftersom jag inte får på mina IXOS silver-gamma kablar (eller vad de nu heter) med vanliga RCA på mitt försteg. RCA-kontakterna från pick-upen på skivspelaren vill inte heller gå på ordentligt. Kimber-kabeln är det dock inga problem med, och den har låsfinessen på sina kontakter. Tara-labs kablar med vanlig RCA verkar också funka utan problem. Alltså tänkte jag det var bättre att byta till sådana med lås på, har alltså inget med ev. ljuduppgradering att göra. Dessutom slipper man påfrestningar på honkontakten av att slippa pressa på hanen, fast man brukar ju iofs inte vara där och dra alltför ofta ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/02/21 :  22:22:18  Show Profile Send CC a Private Message
the Leafs, "Det skulle vara oerhört intressant ifall någon skulle genomföra ett vetenskapligt blindtest på RCA-kontakter.

Jag blir fruktansvärt imponerad om någon lyckas höra skillnad på olika RCA-kontakter förutsatt att de alla är monterade på ett korrekt sätt."


- Nej, jag har inte gjort "veteskapliga" blindtester enligt någon organisations kriterier. Vet ej om någon annan gjort det heller? Jag har endast använt mina (och andras) öron när jag jämfört de ljudmässiga skillnaderna. Att de är monterade på korrekt sätt utgår jag ifrån då jag själv monterat dem på samma kabelmodeller. Och att det skulle vara särskilt svårt att höra skillnad på dem tyckte jag inte det var på den tiden det gav sig med min dåvarande anläggning... Oftast större skillnad på kontakterna enligt mina erfarenheter än mellan signalkablar! Fast det var länge sedan jag gick ifrån rca-kontakterna till förmån för xlr-kontakter. Och även där är det tydliga skillnader när jag jämfört mellan exempelvis Biltemas och Neutrik!

För att inte prata om den mekaniska kvaliten då...

Det finns en nackdel med låsbara rca-kontakter. OM rca-honan är det minsta klen och/eller av dålig kvalitet så finns det en risk att rca-honons yttersida blir skev när man spänner åt hylsan på rca-hanen! Kan vara bra att vara på sin vakt för dylika tråkigheter.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2007/02/21 22:23:54
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/21 :  22:42:36  Show Profile Send B-200 a Private Message
vilka är billiga/bra utan låsning?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:03:25  Show Profile Send huzze a Private Message
När topic ändå är uppe:

Finns det bra RCA-kontakter med skruvanslutning som inte kostar massor? Eller är det oortodoxt att inte löda?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:13:32  Show Profile Send mayro a Private Message


dr nope..
Det måste förligga något fel på apparat honkontakterna OM du måste anpassa RCA typen på det sättet.. Detta är vad jag utläser..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/22 :  19:21:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Finns det bra RCA-kontakter med skruvanslutning som inte kostar massor?

Jag vet inte om det finns(gör det säkert)men jag skulle tro att det är bra mycket säkrare att löda för att inte senare få sämmre kontakt.
quote:
Det måste förligga något fel på apparat honkontakterna OM du måste anpassa RCA typen på det sättet..

Låter mer som om det var olika toleranser på hanarna..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/22 :  20:34:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det finns hanar som är rena mordet på honorna, t ex var Tara Labs kontakter så åtsittande förr att man riskerade att dra loss honan. Hur det är idag vet jag inte då jag inte haft såna kablar på flera år.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/22 :  21:38:33  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag återupprepar min fråga:

vilka billiga/bra rca hanar finns utan låsning?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/22 :  21:45:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tja, bara atta söka runt lite..
Ljudia har denna http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=664061%20&cart_id=
Sen beror det på vad du menar med billig,jämmfört med vad?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/22 :  22:00:55  Show Profile Send B-200 a Private Message
den verkade bra, jag tänkte ca 50/2

skall använda till koax så man skall kunna löda skärmen med. och god mekanisk kvalitet.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/02/22 22:05:17
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/02/22 :  22:40:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har läst en test utförd av norska tidningen Fidelity nr 6/2004 där man tog en kabel från supra modell EFFi bytte orginalkontakterna till WBT nextgen i artiklen upplever de att återgivningen blir flera nivåer bättre.

Det kan vara värt att tänka på.

Ett tips när det gäller Biltemas låsbara där du vill löda fast minuspolen/skärmen slipa dig igenom förgyllningen det är så mycket enklare då.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/22 :  23:08:48  Show Profile Send B-200 a Private Message
jasså, tack anders

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/22 :  23:36:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.ramelectronics.net/html/connectors.html
Men kostar det så smakar det,eller?Många kontakter har jag,blir dyrt det..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/02/23 :  01:23:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kolla även in http://www.audioprojekte.de/html/plugs_and_sockets.html en tysk online firma som är snabba, svarar på engelska och har vettiga priser jag har handlat ett par gånger där nu och allt har varit till belåtenhet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/24 :  01:41:28  Show Profile Send mayro a Private Message

kolla in "viablue" i wolfgangs sortiment så finns där jäkla fina RCA.

www.creative-audio.se

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/24 :  10:06:20  Show Profile Send B-200 a Private Message
det skall jag göra tack.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000