HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 jbl array 1400
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/21 :  12:51:58  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Någon som lyssnat? 89db men dippar aldrig under 6ohm, betyder detta att den inte behöver drivas med ett kärnkraftverk? (tänker inte på min egen VK300 utan kanske 2x40 rörwatt)

Ser onekligen imponerande ut Den väcker iallafall mitt habegär

Artphotography

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/21 :  12:59:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På Arken spelade dom med nått äldre HK steg om jag minns rätt o jädrar vad det lirade. Tittar man enbart på specen så borde alla steg passa som handsken

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/21 :  13:07:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nog väckte de habegär på Arken allt!
Det är en av de få dyra högtalare jag någonsin tänkt att det där är något jag skulle kunna betala för.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/21 :  13:23:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Precis vad jag hoppades, önskade och faktiskt trodde Fan va kaxigt och ha dem och "bara" simpel eller lite äldre elektronik och ändå låta bättre än allt annat

Artphotography
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/21 :  13:23:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det är en av de få dyra högtalare jag någonsin tänkt att det där är något jag skulle kunna betala för.
Instämmer!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/01/21 :  14:41:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Till och med JAG gillade dom EXTREMT mycket. Jag är ju extremt JBL-partisk, dock ytterst skeptisk till deras nya högtalare.

Dock, JBL Array är ju en riktig Amreikansk designad högtalare, alltså direkt från hjärtat av JBL med alla bells and wistles

Häpnadsväckande bra högtalare. Borde vara en väckarklocka för alla andra högtalartillverkare runt om i världen

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2007/01/21 :  15:05:26  Show Profile Send filkingian a Private Message
Dan: Jag har precis gått från 927be med sub, till lite tyngre JBL-högtalare och jag kan bara säga att Array 1400 är grymma i den prisklassen. Ljudkaraktären är dock inte samma som ElectraBE

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/21 :  16:00:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Ljudkaraktären är dock inte samma som ElectraBE


Hoppas jag verkligen inte

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/01/21 16:01:06
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:09:00  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Hoppas jag verkligen inte


Ingen bra reklam inför försäljningen av dina 937BE Dan!

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:24:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det är lugnt! De flesta vet att det är en kvalitetsprodukt, men med ett ljudideal som inte passar mig. Jag har insett att jag vill ha mer rock n roll I ärlighetens namn så låter de mycket bra på ambient eller akustisk musik, men är tråkiga på stökigare musik. Sen som alltid så spelar matchning in med elektronik och givetvis rumsakustik och det kan ju vara någon av de faktorerna som också spelar in i negativ bemärkelse hos mig. Hursomhelst är jag inte det minsta orolig att de går att sälja (sen är det alltid bra att vara ärlig, eller hur )

Artphotography
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:26:21  Show Profile Send mayro a Private Message


Musse80.. Det är ju många som just uppskattar egenskaperna som fokal / Jm har.. Så det lär knappas påverka direkt.. Jm/fokal älskarna ändrar sig inte pga enskilda inte finner "sitt ideal" i dom..

Dom har sina lyssnare som avgudar dessa ljudsignum..

Som tur är så är smaken inte lika.. Annars fanns enbart ett märke på jorden ju..

Sedan tror jag Dan´s burkar kan göra sig betydligt bättre i mindre rum än Dan har.. Dan behöver nog en relativt maskulin burk för att fylla sitt stora rum han spelar i.. En burk med stora element samt med därmed bra om inte mycket bra kraftfull mellanreg o basåtergivning...

Där går nog dessa burkar han har nu bort sig helt enkelt... Dom är helt enkelt aldeles för små för honom..

(Ja jag har besökt honom och vet förutsättningar. Så därför törs jag utala mig om just problemen Dan har med dessa för småttiga för HANS förutsättningar burkar han säljer. I annan sitts gör dom nog bra ifrån sig)

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:33:43  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Ni har rätt så klart, även om jag inte håller med om att 937BE är en liten högtalare. Jag tycker den är stor, men allt är ju relativt Bor du i ett palats Dan? Men JMLab har ett ganska basfattigt och tunt ljud tycker jag, och är inte mycket rock ´n´roll så jag förstår dig. Jazzälskare vill nog köpa dem!

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:50:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Nej, absolut inget palats, ett gammalt hus. Men det som förvillar är att det är 3.30 till tak så rummen upplevs större än vad golvytan säger. Däremot så antar jag att volymen luft också spelar roll för akustiken!

Så här ser det ut på utsidan, en snapshot samma dag vi flyttade in, ganska precis för ett år sedan!


Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:14:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ang Focal o bas, det beror lite på modell. Går man upp till Alto eller över då finns där bas så det räcker för dom flesta
Array 1400 spelar inte med dunderbas bara för att det sitter 14" i dom men basen är utav kvalité

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:20:48  Show Profile Send mayro a Private Message
sedan där inne i det där stora huset så är takhöjden en sak.. Men sedan även stora öppningar till andra rum...

I denna miljö så ÄR dessa burkar små..

Jag hade snudd glömt hur fint ditt hus är Dan.. Helt underbar miljö du har där ni bor...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:22:52  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag skulle också vilja ha ett par array 1400 , lyssnade på dem på arken mässan och de spelar som jag vill. Lite mer rock n roll.

Kan tänka mig ett Mcintosh slutsteg som driver och en sub för att få det lilla sista längst ner som jag vill ha.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:27:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack mayro

vänta nån vecka så "kan" det vara värt ett återbesök......

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:28:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom har ju en sub i samma serie

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:46:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:


quote:Det är en av de få dyra högtalare jag någonsin tänkt att det där är något jag skulle kunna betala för.

Instämmer!


Instämmer nummer 2

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:48:26  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Tack mayro

vänta nån vecka så "kan" det vara värt ett återbesök......



Med trådens inriktning så kan man ana lite...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:12:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Mayro: siktet är inställt på en 5 år gammal Thiel CS6, men jag vet att den är sååå mycket kinkigare med allt - elektronik, rum, skivor, men också att den är fantastisk när man får till det. Så det blir test med min BAT på plats innan köp.
JBL:n hade jag köpt i sömnen ifall jag kunnat, men det blir för dyrt om jag inte också byter in min BAT, men då står jag utan både elektronik och pengar.....

En seriös fråga till alla: Lek med tanken att ni har 1 par JBL array 1400 + 1 squeezebox + 10 000kr. Vad hade ni köpt för förstärkare då? Jag inser det lite absurda i relationen värde på produkterna, men teoretiskt borde man väl kunna matcha så det blir rock n roll

Beggad Primaluna? NAD 208 med nåt billigt försteg? ny Cambridge 840? Rotel? Primare i20? Ska man leta effekt eller finess?

Artphotography
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:30:31  Show Profile Send ninja a Private Message
En Hegel H4 med 2X250 W säljs för 12 000 Nkr

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1169207438

eller Dynamic Precision DPA 6.12 (A-klass) för 8500 Nkr

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1168383069

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/01/21 20:34:22
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:33:58  Show Profile Send mayro a Private Message

Thile...
Jäklar vad spännande!!!

Dessutom ser jag du redan har gjort "uppkollande" denna gången och vet dom är krävande dessa burkar..


Ja detta blir spännande som sjutton... Jag har hört modellen över dom du talar om.. Och detta med 450 W VTL rörmonoblock...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/01/22 :  13:30:43  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
En seriös fråga till alla: Lek med tanken att ni har 1 par JBL array 1400 + 1 squeezebox + 10 000kr. Vad hade ni köpt för förstärkare då? Jag inser det lite absurda i relationen värde på produkterna, men teoretiskt borde man väl kunna matcha så det blir rock n roll


Den demades med ett slutsteg som går att få för mindre än 10kkr på Arken, det är där de flesta av skribenterna i tråde har hört dem.

Jag ställer mig också i skaran som säger att detta är en av de få högtalarna med så hög prislapp på som jag skulle betala för, och vara nöjd med. Dom låter super!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/22 :  18:37:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
En seriös fråga till alla: Lek med tanken att ni har 1 par JBL array 1400 + 1 squeezebox + 10 000kr. Vad hade ni köpt för förstärkare då? Jag inser det lite absurda i relationen värde på produkterna, men teoretiskt borde man väl kunna matcha så det blir rock n roll


Jag hade (om jag inte redan haft 3st) köpt ett sånt här :



Både historisk anknytning och matchande kraft i samma 9,5kg "tunga" lilla paket.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:09:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Jag skulle se till att ha minst 250 watt kontinuerligt iaf. Helst det dubbla ! Och kortvarigt klarar Array hur mycket som helst igentligen Som många andra högtalare då !





Om man ser till manualen till mina K2, så rekomenderas 600watt kont per högtalare. Detta härommer nog på grund av att folk förstört många högtalare med klippande slutsteg, i hög utsträckning. har man mycket effekt tillgängligt -är det ju ett mindre problem som ni vet

Crown Studio Reference;


Dräggel & info; http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/136734.pdf

Man kan hänga på en subwoofer också




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2007/02/21 11:16:03
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000