HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En känga mot SACD från Expressen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/11/25 :  07:28:13  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej,

Läste precis det här i Nunstedts krönika i Expressen: "SACD känns som en bluff. Jag hör fortfarande ingen skillnad." Frågan är om han överhuvudtaget känner till DVD-audio, vilka inspelningar han lyssnat på och hur pass kompetent anläggning han har. Men det det lämnar han till vår fantasi och gör istället ett uttalande som sprids till hundratusentals människor .

Länk till hela krönikan: http://www.expressen.se/article.asp?id=130615

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:03:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
vad hade dvd audio med det hela att göra?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:10:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
En av de där wannabeee-Alexander Bardarna som skulle sälja sin mormor för att få sitta 3 minuter i TV:s morgonsoffa och lever på att vara "rätt" dygnet runt med ett oändligt rabblande och "know how" om den icke-verkliga tonårsvärlden.

Det är ett tungt inlägg i debatten.....

Å andra sidan har karln rätt. 95% (minst) torde inte höra någon skillnad på vanlig CD eller SACD. Man skall KANSKE inte i sammanahanget glömma att han förmodligen inte skulle höra skillnad på en jämförelse med DVD A heller... Skall man vara riktigt ärlig hör han förmodligen inte skillnad på Kassett eller vinyl eller bilradio eller what ever heller.

Men det ser klatchigt ut i kolumnen, lite namedropping så där.

Tänk att dom får lön för att skriva ingenting.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:16:44  Show Profile Send drgreen a Private Message
vad menar du med att 95% inte hör skillnad? att dom inte har tillräckligt bra anläggning ( säkert fler i så fall...) eller att dom saknar förmågan överhuvudtaget? Kul liknelse med alexander bard förresten:-)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:25:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
varken bra anläggning eller tillräckligt tränad hörsel fast den senare går att öva upp snabbt om någon bara påpekar vilka saker man ska lyssna efter...
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:28:21  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Om nu 95% inte hör nån skillnad och man måste träna upp hörseln för att höra den, vad är då vitsen?!

/P
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:32:38  Show Profile Send ekman a Private Message
har man inte tillräckligt bra anläggning lär man inte höra skillnad och 95% av alla i detta land har ju knappast så bra grejer däremot skulle nog 95% av oss på forumet höra skillnad på våra grejer
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:44:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är nog bara att inse. Hela detta kriget handlar inte om att ge så många som möjligt ett bättre ljud. Det handlar om att sälja ett nytt format, nya apparater, ny tro på att "nu är det detta som gäller".

Fler lådor helt enkelt och med bio och multikanal blir det ju fler högtalarlådor också.

Men LÅTA bättre?
Njä, det är näppeligen drivkraften bakom utvecklarna/kombattanterna. Det är en diskussion som väger ytterligt lätt och bara försigår i den lilla mikroskopiska del av mänskligheten som läser Stereophile, High Fidelity eller surfar på Hififorum.nu.......

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:45:22  Show Profile Send ekman a Private Message
tyvärr så är det du säger väldigt sant vi får väl hoppas att dom stora hififöretageb/studios kan försöka leda resten av marknaden åt rätt håll =)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:52:26  Show Profile Send Terminator a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

vad hade dvd audio med det hela att göra?

Jag menar att om han sågar det ena nya formatet så bör han ge en kommentar om det andra.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/25 :  08:58:29  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Om nu 95% inte hör nån skillnad och man måste träna upp hörseln för att höra den, vad är då vitsen?!

/P

"Träning" är fel ord, de flesta har förmågan, de vet bara inte om det. De behöver vägledning för att upptäcka hifi-återgivning och exponering för det, tills de fastnar. Sen att inte alla kommer att göra det, eller ens orka bry sig, det är en helt annan grej.

Av de som har varit hemma hos mig, har de flesta tyckt att det lät bättre än deras egna prylar, med några få undantag som var totalt oförstående för vad jag menade med att det lät bra. Fast de personerna har inte särskilt hög IQ annars heller, så det kan nog bero på det.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/11/25 :  09:23:26  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Huvudanledningen för skivbolagen att satsa på de nya formaten är väl det inbyggda kopieringsskyddet?

/P
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/25 :  09:44:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Huvudanledningen för skivbolagen att satsa på de nya formaten är väl det inbyggda kopieringsskyddet?

/P

Fast det spelar ingen roll. Med bra DA-AD omvandlare så har man mp3 eller nåt annat format iaf. som låter helt ok...jag har ofta spelat in cd till minidisc analogt och det lät hur bra som helst.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/25 :  09:48:41  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Men LÅTA bättre?
Njä, det är näppeligen drivkraften bakom utvecklarna/kombattanterna. Det är en diskussion som väger ytterligt lätt och bara försigår i den lilla mikroskopiska del av mänskligheten som läser Stereophile, High Fidelity eller surfar på Hififorum.nu.......

Hade jag varit religös hade jag sagt amen!

Det finns en marknadsmässig naturlag i att det kommer nya format med det obligatoriska eftersläpande och inkomstbringande tåget av nya lådor efter sig.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:27:35  Show Profile Send svensson a Private Message
Det finns ett stort problem med SACD!
Titlarna.....
DVD audio OCH SACD kommer ju inte båda att överleva
så varför inte göra som man gjorde med CD´n.....
kör över allt och alla och tvinga oss konsumenter
att välja. Det måste vara det ända rätta?..

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/25 :  13:16:41  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag skickade ett mail till snubben och skällde lite på han :)

nä jag tycker att media kan låta hifi världen vara..
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/25 :  14:08:14  Show Profile Send Nagra a Private Message
HHAHAAHHAA....Expressen......hahahahahh, uttalar sig om HIFI.....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/25 :  14:11:37  Show Profile Send ekman a Private Message
ungefär lika lustigt som när hifi&musik klagade på Jan guillou vars namn dom inte ens lyckades stava rätt i artikeln =)

ps är inte helt säker på att jag stavade rätt heller dock
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/25 :  14:46:02  Show Profile Send svensson a Private Message
Det är väl inte Expressen som uttalar sig egentligen,
utan Nunstedt... och han kanske vet nåt som vi inte vet

Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/11/25 :  15:48:17  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Jaha, vad är problemet? Det är ju HAN som inte hör någon skillnad! Det är väl upp till honom att ha en åsikt?

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/25 :  16:31:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet är att han har fel åsikt.
Något som vi självklart inte tolererar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/11/25 :  16:54:04  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
LoL Alltid lika kul när inkompetena människor skall gör bedömningar. Däremot håller Jag med Sladd, SACD och DVD-Audio är i första hand system som är tänkta att öka företagen profit. Vi skall inte vara så navia så att vi tror att ledningen på Sony är några välljudsivrare som gärna slänger ut en massa pengar på att ta fram ett nytt system som låter bättre, bara för att det skall låta bättre. Nej detta är ett praktexempel på ett försök att popularisera en ny produkt som kan ge mer pengar. Så i det fallet kan man kanske tycka att expressen gör rätt som ratar formatet, det blir alltså en negtiv pr för det. Men å andra sidan har Sony och Philips sådana enorma resurser att sätt på reklam att en sådan artikel som den i expressen varken gör från eller till.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/11/25 :  17:06:50  Show Profile Send Niclas a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

har man inte tillräckligt bra anläggning lär man inte höra skillnad och 95% av alla i detta land har ju knappast så bra grejer däremot skulle nog 95% av oss på forumet höra skillnad på våra grejer

Då tillhör jag dom 5 procenten.
SKILLNAD hör jag, men till det BÄTTRE ???

Jag tyckte inte en budget DVD-A lät bättre än en medel CD-spelare vid en direktgämförelse.
Jag använde min Pioneer 646A med obalancerade QED SilverSpiral till Amplifix samt CDFIX med balancerade AQ Coral till samma förstärkare.
Jag hade samma SteelyDan-skiva både på CD & DVD-A.
Ljudskillnad var där men CDljudet var att föredra .

Mvh
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/25 :  18:05:53  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vad är egentligen nytt under solen...
Alla förändringar/förbättringar har väl som huvudsyfte att krama mer pengar ur hifisäcken?
Eller var CD-skivan enbart en ideell handling från hifi- och musikindustrin tillägnad oss konsumenter för ett rikare liv?
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/25 :  18:16:21  Show Profile Send svensson a Private Message
....för ett fattigare liv snarare

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/25 :  18:20:41  Show Profile Send yalpa a Private Message
CD-n ska man inte klaga på, den är väldigt bra. Inte alla orkar vända plattor, dessutom är cd lätta att ta med och låter helt ok med rätt kringutrustning.

Jag bryr mig inte ett skvatt om nya format sålänge de är bakåtkompatibla och går att spela via en Linn classik. Men jag tror aldrig att skivbolagen skulle våga släppa en produkt som inte är det, för ingen orkar byta spelare och piratkopieringen/cdbränning skulle bli total.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000