HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Response (och andra fina svenska högtalare!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:11:57  Show Profile Send j.persson a Private Message
Tjenix!

Någon som vet något om dessa högtalare, som finns på bild här:
http://www.hifisentralen.com/Hifianlegg/Ove/ove.html

Jag har hört talas om en annan högtalare av märket Response, nämligen Grand. Såg en bild för länge sedan, samma form som dessa.

Som sagt, någon som vet något om detta märke?

Edited by - j.persson on 2002/11/25 17:25:19

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:22:10  Show Profile Send snare2 a Private Message
hötalarna på bilden är med största sannolikhet Response. jag har haft tillfället att lyssna på dessa högtalare som hastigast. en kille som vet mycket om dessa högtalare är Tommy på redafi, ring & prata med honom.
tel:054-56 71 37
www.redafi.nu
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:28:48  Show Profile Send markih a Private Message
Ser ut som en vidareutvecklig av Grand, som jag hört litegranna.

markih
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:34:32  Show Profile Send svensson a Private Message
Lyssnade på Respons med rörprylar från Conrad på Arkenmässan
för fyra år sedan.... en mycket trevlig bekantskap.

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:40:01  Show Profile Send markku a Private Message
Norska Audio skrev om högtalaren i det sista numret 60. Knut Vadseth skrev hurdan ägare till Transparent Audio i alla år har användt Respons Artist högtalarna och hurdan dom har beställt senaste modellen. The Absolute Sound och Stereohile lär ha givit stort erkännande. Vadseth nämner jämförelsesvis B&W 802, Audio Physic Virgo, Vienna Acoustic Mahler samt Quad elektrostater.

Personlig fattar jag inte, hurdan sådan Göteborgs-produkt hålls totalt i bakrund här på forumet, ingen recensioner att se, inte blir den nämnt bland kandidater man burde lyssna på heller. Reidar Person har ju arbetat med högtalaren i 30 års tid, så ingen nykomling är den inte. Kostar i Norge ca. 55.000 kronor (för billigt?) Men så är det, vissa produkter blir berömda först utanför upphovslandets gränser. Så synd.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:49:09  Show Profile Send Gebex a Private Message
Transparent Audio har tidigare själva importerat Respons till USA. Detta slutade dom med när de beslutade sig att inrikta sig på kablar.

Edited by - Gebex on 2002/11/25 14:45:32
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:54:34  Show Profile Send snare2 a Private Message
Man blir aldrig profet i sitt eget land...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/25 :  14:10:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Respons görs av Reidar Jönsson om jag kommer ihåg rätt. Han håller till i Rönnäng norr om Göteborg.

Sist jag talade med honom kostade hans Grand 45.000:- vilket säkert är Ok med tanke på kvalitetsnivån. Har inte hört de själv ännu.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/25 :  16:36:45  Show Profile Send j.persson a Private Message
Tack för svaren.

Reidar Persson är ett namn jag känner igen. Jag har något väldigt väldigt vagt minne av att konstruktören till Dynamic Precision stegen använder sig av Respons högtalare? Någon som känner igen detta?

Två olika varianter syns ju på bilderna, en med två åttatums baselement (ser det ut som åtminstone) och en med en tia. En basmodul med tolva syntes också. Finns det fler varianter?

Markku, jag håller med om att det är tråkigt att sådana konstruktioner förblir doldisar.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/11/25 :  17:08:10  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har lyssnat på Respons Art som senaste modellen heter hos Jämtljud vid flera tillfällen. Då oftast tillsammans med Dynamik Precisions förstärkare. Nils-Gunnar på Jämtljud säljer både Respons högtalare och DP:s förstärkare sedan många år. Dynamik Precision och Respons har åtminstone tidigare haft ett visst samarbete. DP har ofta haft Responshögtalare vid demon. Lika har Respons använt DP:s förstärkare.
Det har ju ständigt pågått uppgradering av Responshögtalarna. Oftast har det varit Scan Speak element och alltid svindyra komponenter i delningsfiltren. Lådorna är också extremt välbyggda.
Behöver jag tillägga att Respons Art låter oerhört bra.

S
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/25 :  17:12:42  Show Profile Send markku a Private Message
J.Persson,

Jag tog fram High Fidelity 2/2000 (dansk version) med artikel om Leif Ernstsen, ex-Tandberg-guru, mannen bakom Dynamic Precision, av Peter Westberg (sidorna 22-23).

Foto visar högtalarna hemma hos Erstsen. Dom är elektrostater och.... ... är svenska, från Stutz Audio i Svaneholm, Skåne. Karl-Erik Karlsson heter mannen bakom dom fullvuxna STUTZ.

Låt mig gissa: ingen här har hört om STUTZ, lyssnat även??????

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/25 :  17:18:42  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by markku

J.Persson,

Jag tog fram High Fidelity 2/2000 (dansk version) med artikel om Leif Ernstsen, ex-Tandberg-guru, mannen bakom Dynamic Precision, av Peter Westberg (sidorna 22-23).

Foto visar högtalarna hemma hos Erstsen. Dom är elektrostater och.... ... är svenska, från Stutz Audio i Svaneholm, Skåne. Karl-Erik Karlsson heter mannen bakom dom fullvuxna STUTZ.

Haha, jag har hört talas om Stutz!!!

Elektrostater med sluten låda som "sockel" har jag för mig. Tror till och med att de använde element från Eton någon gång. Jag vill minnas att High Fidelity provlyssnade eller testade dessa, har numret någonstans där hemma...

Tror jag har något test av DPs förstärkare i en Audio (Norge) någonstans. Får väl leta upp detta... har för mig att Respons nämns där.

Skåning är jag, Svaneholm har jag passerat många gånger. Hade ingen aning om att Stutz härstammade därifrån! Finns de kvar fortfarande?

Mmmm-hmmm, vi har alltså missat en "svensk Wilson" och en "svensk Martin Logan". Vad är det mer vi har missat????
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/11/25 :  17:44:32  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag var inne på jämtljud i förra veckan, där han hade ett par response högtalare, det var inte samma model som på bilden, såg likadan ut fast den hade bara en bas.
han hade ett dynamic precision slutsteg och en theta cd inkopplat.
kan väl inte säga att jag vet särskild mycket om själv märket, men dom lät väldigt bra.

Go to Top of Page

serlof
Starting Member

29 Posts

Posted - 2002/11/25 :  19:34:29  Show Profile Send serlof a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar

jag var inne på jämtljud i förra veckan

vad tyckte du om jämtljud då?
bor du (här) i östersund?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/11/25 :  20:52:25  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by markku

J.Persson,

Jodå Jag har nämt STUTZ innan ,har läst en artikel om dem i lokalblaskan.Svindyra ESL mumma mumma skall tydligen vara otroligt bra.Får kanske ringa upp honom nån dag jag jobbar bara en halv mil ifrån där han borentill här http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=3894&whichpage=2&SearchTerms=svenska,högtalare och här
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=3894&whichpage=3&SearchTerms=svenska%2Ch%F6gtalare

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2002/11/25 21:42:54
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/11/25 :  21:17:52  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:

vad tyckte du om jämtljud då?
bor du (här) i östersund?

nej, jag bor i luleå.
jag var nere i östersund och mönstrade.
jämtljud var en trevlig affär, bra personal, roliga grejjor...
kanske lite väl fullt med saker överallt...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000