HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till MA Bronze B2! Begagnat - förslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/11/25 :  02:01:13  Show Profile Send olle a Private Message
Hej allihopa,
nu har jag fått mina högtalartankar i styr och bestämde mig efter provlyssning för att ett par Bronze B2or passar mig fint. Hämtar hem dom imorgon eller dagen därpå. Vad fint de lät i mellanregistret! Mums :)

I butiken lät de bra, på en Yamaha 630. Dock tänker jag själv använda dom till 'nästan bara musik', och siktar in mig på att skaffa en ganska billig begagnad 2kanals stärkare (har ingen stärkare alls nu). Återigen (jag vet hur tråkigt det måste vara att läsa) är jag på en budget, jag fick högtalarna för 3 lapp och kan hosta upp uppemot 1500 - 2000 på förstärkaren. Det borde väl kunna ge en rätt skaplig förstärkare, om man tänker att den då ny borde fått kosta nånstans över 3000 för några år sedan.

Den behöver inte kunna driva något svårare än just dessa B2:or. Om den kan "krama ur" mer bas ur dom så är det naturligtvis trevligt.

* Jag vill gärna ha loudness funktion (slå mig inte..), eftersom jag råkar tycka att det låter rätt trevligt med tanke på den begränsade basåtergivningen 'små' stativare medför och att jag inte kommer skaffa sub, åtminstone inte direkt.

* Radiodel vore trevligt men är inte nödvändigt

* Subutgång vore trevligt för att gardera för framtiden, men inte nödvändigt

* Fjärr är nödvändigt

Skulle jag kikat på nytt så fanns det en sony stärkare som rekommenderades här på forumet, kostar 2200 kr på netonnet tillexempel. annars finns nad c300 från hifibutiken, men så ville jag ju ha loudness..

Så vad ska jag försöka rikta in mig på för att sålla bland allt som säljs begagnat? Kommer nog inte har möjlighet att provlyssna, åtminstone om det inte säljs här i LKPG-trakten. H/K har jag hört mycket gott om, finns det några "säkra kort" eller "klipp"..

Kanske någon här på forumet har något att sälja som skulle passa rentav? Maila då om du vill, olojo619@student.liu.se

Tack för att ni hjälper till, jag kan ge tillbaka genom att berätta hur mycket välljud jag förhoppningsvis kommer få ut av mitt budgetsystem =)

/olle

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/25 :  13:01:50  Show Profile Send jajon a Private Message
Stryk loudness-funktionen. Det finns en anledning till att inga
seriösare förstärkare har loudness-kretsar, det blir nämligen väldigt
dyrt om den ska låta bra. NAD C300 har ju tonkontroller (av hygglig
kvalité), och där kan du ju förstärka basen om du tycker att det
behövs.

Jag har själv lyssnat på MA Bronze B2 och jag tyckte inte att de hade
några problem att återge kraftfull bas i det område som är intressant
för nästan all musik (förutom techno/trance då kanske).

Summa kardemumma: Lås dig inte till att den måste ha loudness,
för då tvivlar jag på att du kommer att hitta något som ger MA B2
rättvisa!

Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/11/25 :  18:33:42  Show Profile Send Jonas a Private Message
En annan grej med Loudness... Det finns nästan inte en enda hyfsat modern förstärkare som har den funktionen vad jag vet. Vill du absolut ha loudness (vilket du verkar vilja, jag kan inte göra mycket åt det tyvärr...) bör du nog kolla upp stärkare från början av nittotalet (som nyast). Om du hittar nån begagnad borde den ju sjunkit rätt rejält i pris vilket naturligtvis är positivt.
Hade förresten själv en Yamaha reciever en gång som hade steglös loudness, Yamma körde en hel del med det. Kan ju vara käckt att kunna styra hur mycket loudness man vill använda.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/11/25 :  19:27:13  Show Profile Send olle a Private Message
jajon, jonas:
tack för era svar.

till att börja med, när jag lyssnade på högtalarna i butiken så jämförde jag dom mot bronze b4:an, golvaren. för min personliga smak tyckte jag, faktiskt, att b2 lät bättre än b4. notera att jag är ute efter en musikupplevelse, inte filmupplevelse. ändå tyckte jag att det var stor(!) skillnad på hur högtalarna lät i de "nedre regionerna". jag pratar inte om någon lägenhetsskakande filmbas eller discodunkande baskagge, utan vanliga låga partier i vanlig musik såsom depeche mode, smashing pumpkins, nirvana, lauryn hill, och allt vad jag nu provspelade på dem!

när vi tryckte på loudness funktionen blev effekten *aah där kom den tillbaka* ungefär.

rätta mig om jag har fel - jag respekterar era åsikter - men är inte loudness och "uppjusterad-bas-med-tonkontroller" två helt skilda saker? jag tycker personligen att loudness låter som att man tar de låga frekvenserna och "flyttar upp" dem i frekvensbandet så att de ska komma upp i en nivå där högtalaren är bättre på att återge dem typ? självklart blir det inte verklighetstroget mot orginalet.

jag provade även att dra upp basen med tonkontroller utan att använda loudness men det gav inte alls det resultat jag önskade. skillnaden blir inte särskilt stor till att börja med, och den basen som hördes blev mycket riktigt högre i volym men det man inte uppfattade tidigare uppfattade man heller inte senare.

att loudness skulle vara något bara för oseriösa förstärkare.. hmm. brukar inte h/k köra det på sina åtminstone? men kanske inte på deras testvinnare nu senast? kanske bara för deras recievers?

jag är månända inte en lika "seriös" (naturtrogenhet) lyssnare som ni, däremot vill jag att det ska låta detaljerat och bra. är inte ute efter en överdriven bas på något sätt. men jag vill ju bara därför inte ha en "underdriven" bas! lyssnar inte på "dunkadunka" trance eller vad det nu var..

tack för er hjälp!
mvh olle
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2002/11/25 :  19:53:46  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Mitt förslag är Yamaha RX-396RDS en receiver med RDS-radio, fjärrkontroll, variabel loudness men saknar dock subutgång. Pris från 2195:- och den är betydligt bättre än en hembiorecever för fem papp.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/25 :  21:43:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej Olle
Ok, jag skall inte drämma till dig alltför hårt. Men bra förstärkare idag saknar loudness. Thats it!

Dom enda som kör med det är Denon och Yamaha. Pioneer och Sony är jag osäker på. Lodnessfunktionen är ju till för att möjliggöra lyssning på låg volym utan att någonting saknas.

Hittar du en bra förstärkare behövs inte loudness för att allt ska finnas med även vid låga nivåer. Jämför loudness-stärkaren med en utan. Det lönar sig.

Om du ska köra sub kan du behöva en separat lågnivåutgång typ pre out. Knepigt på en budgetförstärkare och jag är inte 100 om fronhögtalarna får signal om man använder pre-out till sub. Har inte prövat själv men det borde funka.
Nad förstärkare tror jag har pre out liksom Cambridge och Arcam. Dom sista har det för framtida biamping. Inte så dumt.
Utan pre out är nog högtalarutgångarna enda lösningen. Fungerar det också.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/11/26 :  00:10:41  Show Profile Send olle a Private Message
tack för era svar.

MacDaxy:
jag har kikat på yamaha RX-396RDS receivern och den verkar iofs väldigt prisvärd men å andra sidan fick den dåliga betyg i någon recension jag läste på nätet. då kanske sony fe570 är ett bättre val, för samma pris. iofs ingen radiodel men å andrasidan toppbetyg i test!

brumel:
tack för din info, jag lyckades vaska fram en stärkare från denon som jag tyckte mig läsa fick ett bra betyg i någon hifitidning. DRA-455 heter den, http://www.denon.de/seitenhifi/seitenrecei/dra455-2frame.html finns info. Den kan jag få för bara någon hundralapp mer än de ovanstående två andra nämnda. Vet du/någon annan något om denna? Den har variabel loudness (jippi jag får en liten ratt *skrattar*) men är ju gjord av Denon som väl borde ha lite mer respekt i hifivärlden än de två andra?

Vad jag förstått så är Bronze B2 knappast svårdrivna, så denna kanske är vad jag letar efter? Fjärr har den med, subutgång tror jag inte men det var inte så viktigt. Radio däremot och det är ju ett trevligt plus!

Säg nu inte att den är skräp... ;) *skrattar* Någon som orkar och har tid kanske kan ge någon ytlig jämförelse mellan en sån här denon eller typ en c300 från nad kanske.

tack för allt,
/olle
Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/11/26 :  00:43:57  Show Profile Send olle a Private Message
..borde gå och lägga mig nu, men jag råkade hitta lite mer intressant..

300 kronor upp från den denon dra-455 hittar jag Denon PMA-655R . Den har ingen radiodel och heller ingen "variabel" loudness men däremot en "vanlig" loudness. om man instället går 500 kronor upp (från dra-455) så får man DRA-1000RD, som verkar vara en liknande DRA-455 fast med bättre effekt.

Skulle jag nu köpa någon stärkare ny så kunde det väl få diffa inom den här femhundringen så vilket köp skulle då rekommenderas? Den ska driva mina B2 men aldrig något svårare än så. Jag spelar oftast på ganska "lagom" volym. Öser aldrig på som visa andra tokar verkar göra. Drog instinktivt ner volymen när jag provlyssnade dom i affären. Så jag lyssnar nog överlag på lägre volym än andra. Tror ni att det överhuvudtaget gör någon större skillnad för ljudet, vilken av dessa stärkare jag skulle välja?

Kika mer om dessa denonmodeller:
http://www.denon.de/seitenhifi/seitenamp/pma655-2frame.html
http://www.denon.de/seitenhifi/seitenrecei/dra1000-2frame.html

(såg att rek. pris från denon var 400€ för dra-1000, 330€ för pma-655 och 300€ för dra-455, så "bäst bangforthebuck" får jag väl för den dyraste dra-1000 antar jag)

tack!
/olle
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/26 :  07:42:28  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by olle

..borde gå och lägga mig nu, men jag råkade hitta lite mer intressant..

300 kronor upp från den denon dra-455 hittar jag Denon PMA-655R . Den har ingen radiodel och heller ingen "variabel" loudness men däremot en "vanlig" loudness. om man instället går 500 kronor upp (från dra-455) så får man DRA-1000RD, som verkar vara en liknande DRA-455 fast med bättre effekt.

Skulle jag nu köpa någon stärkare ny så kunde det väl få diffa inom den här femhundringen så vilket köp skulle då rekommenderas? Den ska driva mina B2 men aldrig något svårare än så. Jag spelar oftast på ganska "lagom" volym. Öser aldrig på som visa andra tokar verkar göra. Drog instinktivt ner volymen när jag provlyssnade dom i affären. Så jag lyssnar nog överlag på lägre volym än andra. Tror ni att det överhuvudtaget gör någon större skillnad för ljudet, vilken av dessa stärkare jag skulle välja?

Kika mer om dessa denonmodeller:
http://www.denon.de/seitenhifi/seitenamp/pma655-2frame.html
http://www.denon.de/seitenhifi/seitenrecei/dra1000-2frame.html

(såg att rek. pris från denon var 400€ för dra-1000, 330€ för pma-655 och 300€ för dra-455, så "bäst bangforthebuck" får jag väl för den dyraste dra-1000 antar jag)

tack!
/olle

Hej Olle!

Denon och Nad brukar få dålig kritik på detta forum enda undantaget brukar vara en del LTS:are som hävdar att Nad 208 är världens bästa förstärkare. Själv föredrar jag Denon framför Nad då jag upplever att Denon spelar lite "renare". Denon gör många bra förstärkare i din prislass om du klarar dig utan radio så blir nog PMA 655 bra för dig.
Du kan ju alltid köpa en begagnad Denon radio senare för en billig peng. Om du måste ha en radio så köp DRA- 1000, tänk på att den av Denon uppgivna effekten avser endast 4 ohm, dvs om dina högtalare går i 8 ohm så måste du halvera den uppgivna effekten. DRA-1000 levererar då "endast" 2x45 watt.
Försök att få låna hem dessa av Hifi-butiken ockh lyssna ut vilken som är bäst.
En kamrat använder t ex en Denon Avr 1600 hembioreciver 3x 50 watt + 2x 15 watt nypris 1800 kr till att driva hans Quad Esl 63 utan problem.
Tidigare använde han ett större försteg samt slutsteg från Rotel, Denonen låter här bättre än Rotlarna.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:26:17  Show Profile Send olle a Private Message
Kenth:
Tack för dina kommentarer, finns det någon annan anledning än effektstyrkan till att du tycker att DRA-1000 är ett lämpligare köp för mig än DRA-455? Spelar denna effektskillnaden överhuvudtaget någon roll alls för mina MA B2 högtalare som ändå ska spelas på "lagom" volym?

Var förresten och hämtade hem dom idag, har inte plockat upp dom från lådan än men det gör jag strax =) Spännande spännande att höra hur de låter sen när man får sig en stärkare =)

/olle
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:53:55  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by olle

Kenth:
Tack för dina kommentarer, finns det någon annan anledning än effektstyrkan till att du tycker att DRA-1000 är ett lämpligare köp för mig än DRA-455? Spelar denna effektskillnaden överhuvudtaget någon roll alls för mina MA B2 högtalare som ändå ska spelas på "lagom" volym?

Var förresten och hämtade hem dom idag, har inte plockat upp dom från lådan än men det gör jag strax =) Spännande spännande att höra hur de låter sen när man får sig en stärkare =)

/olle

Hej igen Olle!

Främst är det effektstyrkan som är skillnaden mellan dra 1000 och Dra 455 som jag är ute efter. Det spelar inte så stor roll hur högt du spelar, det viktigaste är att den starkare förstärkaren inte behöver arbeta så mycket med dina högtalare som den mindre måste göra. Det leder oftast till lite bättre ljudkvaliteter. Om du någon gång byter dina högtalare till ett par trögare varianter så är det bra att ha lite mer effekt. Skillnaden är väl inte så enorm mellan dessa förstärkare i ljudtryck, det handlar endast om ca: 3 db.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

olle
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:36:06  Show Profile Send olle a Private Message
okej. just nu har jag försökt dammsuga nätet efter begagnade stärkade runt 1500 pix får se om det ger något annars kanske det blir den största denonen härovan dådå!

/olle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000