| Author |
Topic  |
|
|
Prot
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 16:35:23
|
| Hej igen. Jag funderar på att köpa en equaliser för att få bukt med min låga bas som sätter rummet i "resonans". Jag har ingen superanläggning (ca 18000), men jag tycker den funkar bra, förutom basen då... Mina högtalare spelar ned till 28 hz enligt uppgift på baksidan. Jag misstänker att den låga bas resonansen går att få bort på lite olika sätt, men en EQ skulle nog bli billigast och med ganska bra resultat, eller? Tänker jag fel? Vad är egentligen nackdelarna med en EQ? |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 16:41:33
|
| Prövat att flytta omkring högtalarna i rummet? Bumlig bas kan försvinna om högtalarna får komma ut en bit ifrån väggen. Eq är väl kanske inte det mest optimala ur HiFi-synvinkel tror jag då de kan sätta ett eget signum på ljudet. |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Prot
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 16:52:34
|
| Jag har redan de högtalarna en bra bit ut, men det hjälper föga. Jag tror jag har ett för litet rum för mina högtalare. Jag har ett par 250 watts golvhögtalare med 2 st 10 tums basar i varje, detta i ett 20 kvadratmeters rum. Jag vill ej dämpa basen över hela registret (gillar mycket bas) men de låga frekvenserna som orsakar resonansen vill jag ta bort, är inte en EQ en hyfsad lösning då? |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 16:59:55
|
| Det är ju ett ganska så lurigt problem. Det kan ju mycket väl vara så att prylarna inte låter bättre än så. Det är svårt att få högtalare som återger en fin bas ner til 28Hz. Nu är inte jag något proffs inom detta område. Hoppas någon annan kunnig kan hjälpa dig. |
Almost cut my hair |
 |
|
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 19:15:20
|
Jag har en gammal Eq som jag ibland använder för att testa hur jag vill ändra på delningsfiltret eller liknande! Saknar jag bas höjer jag bara de nedre frekvenserna lite. Behövs det dämpas runt delningsfrekvensen går det snabbt att se/höra vad som händer om man ändrar någon dB där! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 19:48:35
|
EQ = HighEnd ]:(]
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 15:10:05
|
quote: Originally posted by svensson
EQ = HighEnd ]:(]
Nja ....

|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 15:55:55
|
| Får man föreslå dämpning av rummet istället för eq? med eq minskar man ju bara nivån på resonansen, man har ju ändå kvar lång efterklangstid.. har man möjlighet till att dämpa är det alltså mycket bättre än eq. |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 02:39:31
|
Att dämpa bort djupbas i normala bostäder är inte en framkomlig väg. Det blir inget kvar av rummet. En equalizer ger fasfel som pajjar ljudbilden helt, men om man inte lyssnar(tittar) på ljudbilden kan det funka. Jag använder tonkontroller på en del gamla plattor av tvivelaktig inspelningskvalitet (Är inte hela 80-talet en enda avskrivning på den punkten?). Å andra sidan är resonanserna väldigt skarpa, troligen skarpare än vad de flesta eq´s kan fixa utan att förstöra lika mycket som de korrigerar. Görs det fortfarande equalizers? "Djupbas är ett tveeggat svärd" |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 08:23:10
|
Behringer Ultracurve kanske. Den blir bara billigare och billigare på Musikbörsen. Har kostat över 6000 kr, men nu får man den för 2700 kr. Man kan köpa till en mätmikrofon och få den att automatiskt ställa sig. Nackdelen är att signalen digitaliseras och upplösningen blir dålig om man har en för låg nivå på signalen.
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 11:00:13
|
quote: Originally posted by Brosk
Att dämpa bort djupbas i normala bostäder är inte en framkomlig väg. Det blir inget kvar av rummet.
Membranabsorbenter tar inte så mycket plats och kan väl gå rätt lågt ner? (det räcker ju att den går ner till resonanserna för man behöver ju inte dämpa under där rumsförstärkningen börjar för där blir det ju inga stående vågor) Har man några bokhyllor på bakväggen kan man offra 10cm bakom dom och bygga upp en spånskiva med gullfiber bakom och att det får "pysa" in luft från en kant eller flera (beroende på hur stor den är), denna lösning kan nog gå rätt djupt och tar inte heller mycket plats. |
 |
|
|
Prot
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 15:42:51
|
| Hej. Om jag nu endå vill prova med en EQ(har ett par olika på gång, billigt), ska man ha en digital eller en med spakarna utanpå? Är det nån skillnad? |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 16:11:50
|
En vanlig analog EQ är nog alldeles för grov för att fungera. Rumsresonanser är frekvensmässigt väldigt smalbandiga. Det innebär att det är vissa toner som förstärks. Är det det du upplever eller är det allmän bumlighet i basen? Rumsresonanser har man i alla rum, men om rumsledderna har samma mått eller är jämt delbara med varandra, så kommer dom att slå an samma frekvenser och då kan det upplevas som ett större problem. Där kan en digital EQ hjälpa. Har du ett rum med betongväggar får du väldigt lite dämpning i basen och basen smetas ut tidsmässigt och den allmänna ljudnivån i basen blir högre. Det är klart att du då kan sänka nivån på basen med en EQ, men du har fortfarande problem med att basen är luddig och otight. Här hjälper egentligen bara akustisk basdämpning med tubetraps eller liknande. I ett rum med skivväggar får man en viss dämpning av basen.
|
 |
|
|
Prot
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 16:35:09
|
| När jag spelar högt låter det ungefär som om basen ligger kvar och vibrerar i väggarna alternativt luften. Har provat att vrida ned basen på kontrollerna, men problemet återkommer då bara när jag vrider på volymen mer... Jag tror därför att det bara är vissa frekvenser av basen som skall bort (de djupa)Har htiiat en Eq som tar bort ned till 31 hz, kan det funka? |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 16:38:28
|
Om det bara är den djupaste basen du vill dämpa, testa med att plugga igen basreflexporten med en socka eller liknande.
|
 |
|
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 18:25:46
|
quote: Originally posted by Prot
Har provat att vrida ned basen på kontrollerna, men problemet återkommer då bara när jag vrider på volymen mer...
har du någon kräm i förstärkarn?? - |
 |
|
|
Prot
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 18:29:20
|
| Jo, det tror jag att jag har så det räcker. En Onkyo integra på 2x90 watt vid 8 ohm, tror den är hyfsat strömstark också... |
 |
|
|
Junplätt
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 23:08:50
|
| Nej nej nej....inte ska du ha en eq i ett hifi system. Tillför alldeles för mycket brus. Behringer är prisvärda men du ska inte ha dem hemma. De hör hemma i ett PA eller i en hemstudio. Prova hellre några mer praktiska alternativ... |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 13:02:37
|
quote: Originally posted by Junplätt
Nej nej nej....inte ska du ha en eq i ett hifi system. Tillför alldeles för mycket brus. Behringer är prisvärda men du ska inte ha dem hemma. De hör hemma i ett PA eller i en hemstudio. Prova hellre några mer praktiska alternativ...
Olika EQ-varaianter för justering i basområdet går utmärkt att använda om man INTE använder dem till mellanregister och diskant. Nackdelen är att systemet blir mer komplicerat om man kör dubbla slutsteg (bi-ampat) eller helt aktivt med elektroniskt delningsfilter.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Prot
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 18:27:36
|
| Vill bara medela att det funkade ganska bra med EQ, men inte på alla skivor, de mesta av problemen försvan när jag drog ned 60hz i botten. Inser nog att jag har för litet rum för mina högtalare i alla fall. Tack för alla svar! |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 18:35:18
|
| Tackar Norman. Intressant tips med utrymmet bakom bokhyllevägg. Men kan man verkligen designa den så att rummets stående vågor neutraliseras? För ett tag sen kontaktade jag en "Tubetrap"-försäljare med måtten i mitt rum och fick till svar att jag nog behövde en 12-13 st , dvs en mindre skog!! Och de är ju inte så billiga heller. |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 18:39:24
|
Skönt att man slipper sådana problem numera  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 22:19:21
|
quote: Originally posted by Brosk
Att dämpa bort djupbas i normala bostäder är inte en framkomlig väg. Det blir inget kvar av rummet. En equalizer ger fasfel som pajjar ljudbilden helt, ....
Görs det fortfarande equalizers?
Jo, det görs en hel del equalizers. Musikproducenter använder de hela tiden. Vad jag vet så är delningsfiltret en equalizer, om än en rätt så speciell sådan, LP/HP-filter tror jag. Det finns dåliga filter och det finns dåliga equalizers. Faktum är att all digital inspelad musik går genom ett LP-filter innan den samplas. Så man kan lugnt säga att ett filter mer eller mindre inte gör någon skillnad. Vad jag har hört på det här forumet så skall fasvridningen i filtren inte spela någon roll för örat. Jag skulle dock rekommmendera att använda ett bra digitalt HP-filter. Digitalt kan man även skapa icke-kausala nollfasvridningsfiltreringar (gjort det själv i matlab så jag vet att det funkar ). |
Tangbandare rulez! |
 |
|
| |
Topic  |
|