HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Testa gamla elektrolyter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/17 :  20:27:55  Show Profile Send Lovan a Private Message

Jag har kommit över ett gäng elektrolyter som jag skulle vilja göra en hälsoundersökning på.
Jag har testat att ladda upp dom(sakta) till 35V och ingenting fuffens hände.
Vad mer behöver/vill jag testa?
Kondensatorerna ligger på 220 000uf/55V och är oanvända enligt tidigare ägare.

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/02/17 :  21:00:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
ojoj, 220Kuf! Det var inte lite. Man kan visst räkna ut kapacitansen om man har kan få en känd spänning och frekvens men då måste man även känna till kondensatorn reaktans. Men i en av elektors senare nummer ska det finnas en artikel om hur man regenererar, i brist på annat ord, äldre kondensatorer. Dvs hur man får dem i brukbart skick igen, jag har för mig att man sakta tog upp dem till bruksspänning som du gjort och sedan lät dem lagra under en längre tid. Jag vet som sagt inte exakt då jag inte har tidningen men jag antar att man körde dem med en konstlast eller nått, det finns säkert nån här på forumet som vet vilket nummer jag talar om.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/02/17 :  21:03:16  Show Profile Send Kmj a Private Message
Tyvärr var det ett tag sedan jag räknade på sånt så minns inte det där med reaktansen. Formeln är iallafall Xc=(1/(2*pi*f*C)) där Xc är reaktansen, f är frekvensen och C är kapacitansen. Så mao

C=(1/(2*pi*f*Xc))

Edit:
Tror jag är lite fel ute men låter det stå kvar så nån annan kan bekräfta om jag är rätt eller fel ute.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/02/17 21:09:03
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/17 :  21:24:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
Formeln stämmer ju iaf. Problemet är att jag inte har något oscilloskåp.
Alternativet hade ju varit att ladda upp dom och låta dom ladda ur i en känd last(resistor) och se hur lång tid det tar för dom att ladda ur sig. Fast det luktar diffekvation lång väg om det sättet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/17 :  22:40:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, de laddar ur (och upp) sig med en tidskonstan R*C så det är bara att mäta upp ett antal punker som sedan göre en lin-log plot och beräkna lutningen på kurvan.
I teorin inte svårt men i praktiken knöligt om de inte laddar upp VÄLDIGT långsamt.

Det är betydligt lättare om man har tillgång till ett oscilloskop och en riktig funktionsgenerator.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/02/17 :  22:41:14  Show Profile Send Kmj a Private Message
usch, svär inte. Du får väl helt enkelt köra in dem ett tag och hoppas på det bästa men 220000uF så finns det ju att ta av, även om de bara skulla ha kvar 50% av kapaciteten.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:49:45  Show Profile Send Lovan a Private Message
kmj: Jo det finns ju att ta av men jag vill ju itne att det ska låta poff en dag och så får jag sanera hela lägenheten

f95toli: Jag tänkte att den totala energin i dom är ju E=1/2*C*V^2. Då kan ju räkna ut dE mellan två olika spänningar och på det viset räkna ut kapacitansen. Och nu när jag tänker efter så är det nog precis samma sak som du sa.
Kan du slänga fram ett par formler eller någon länk? Jag förstår inte riktigt hur jag ska få ut svaret ur den där formeln du gav.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  00:25:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Titta på
http://en.wikipedia.org/wiki/RC_circuit

rätt långt ned på sidan finns en ekvation

V_C(t)=V(1-exp(-t/(RC))

Den säger att om man matar en RC-krets med en konstant spänning så kommer spänningen över kondensatorn stiga exponentiellt med en tidskonstant RC.

Det betyder att om man laddar upp kretsen samtidigt som man mäter spänningen som en funktion av tiden och skriver ned det i en tabell så kan man använda den informationen för att beräkna kapacitansen med hög noggranhet.
När man väl har tabellen som kan man göra en kurvanpassning, genom att skriva om ekvationen ovan och logarmitmera så får man

t=-R*C*ln(1-V_C(t)/V)

om man plottar ovanstående uttryck i en graf så skall man alltså få en rak linje med en lutning R*C vilket gör att man kan beräkna C.

Det låter knöligt men det är faktiskt rätt lätt och tar inte många minuter, detta ingår så att säga i grundkursen i experimentell fysik (jag har själv undervisat om detta i introkurser).

Om man inte behöver ett så noggrant uttryck så hoppar man över kurvanpassningenm då räcker det med att notera vid vilken tid kondensatorn laddats till 63%.
Tiden det tar att nå dit är nämligen just R*C.

Alltså, om vi i ditt fall tänker oss att du laddar konsensatorn via ett 100K motstånd med 10V spänning så kan vi beräkna C genom att

1. Starta laddningen vid tiden t=0
2. Använd ett stoppur för att mäta tiden det tar att nå 63% av 10V, dvs. 6.3V; kalla den tiden T
3. Vi vet att T=RC vilket ger C=T/R

Om kondensatorn är ok och verkligen är på 220 000 uF så borde det ta R*C=22 sekunder att nå 6.3V

Då blev det lite experimentell fysik så här på lördagkvällen






Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/18 :  00:39:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ja visst är det trevligt med lite fysik

Snacka om att få det serverat på silverfat. Behöver inte ens härleda formlerna själv
Jag återkommer med resultat. Förhoppningsvis positiva. Jag måste bara försöka hitta en resistor som jag kan använda.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/18 :  06:14:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag har märkt att PC-nätagg inte är gjorda för att ladda kondingar. Måste hitta någon annan form av spänningskälla först.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/02/18 :  08:36:18  Show Profile Send Kmj a Private Message
Kolla med den lokala elektroläraren om du kan få låna deras spänningskub på plats ett tag?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:37:53  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Alltså, om vi i ditt fall tänker oss att du laddar konsensatorn via ett 100K motstånd med 10V spänning så kan vi beräkna C genom att

1. Starta laddningen vid tiden t=0
2. Använd ett stoppur för att mäta tiden det tar att nå 63% av 10V, dvs. 6.3V; kalla den tiden T
3. Vi vet att T=RC vilket ger C=T/R

Om kondensatorn är ok och verkligen är på 220 000 uF så borde det ta R*C=22 sekunder att nå 6.3V

Då blev det lite experimentell fysik så här på lördagkvällen



Ähum 220 000µF tar inte 22 sekunder att ladda upp genom 100k snarare 22000 sekunder. Du räknade med 220µF eller 100ohm.

För att inte läckströmmar skall störa mätningen bör man först ladda upp kondensatorn till sin märkspänning och sedan vänta tills läckströmmen stabiliserats. Lämpligast laddar man upp kondensatorn genom ett motstånd på 1k eller däromkring samtidigt som man mäter strömmen, det kommer att ta en del tid innan läckströmmen stabiliserats specielt på en så här stor kondensator räkna med en halvtimme eller så om den inte varit i bruk på länge. Man laddar sedan ur kondensatorn försiktigt innan tidsmätningen.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/02/18 11:42:40
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:52:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du har rätt, det ska vara en 100 ohm, inte 100KOhm ovan...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:53:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bra att någon är klar i huvudet
Det förklarar varför jag inte fick nåt rimligt svar. Jag testade precis och fick en tid på 89s med ett 390R motstånd. Beräknat värde var 86 så det får väl anses vara rimligt.

Måste man vara uppe i märkspänningen för att kolla läckströmmarna? Jag har ju ingen aning om vad det är för typvärden på dom ändå?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/18 :  12:09:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ladda upp kondingarna och kolla spänningen över dem under ett längre tidsintervall, säg någon timme.
Kolla hur spänningen sjunker och det går för fort för någon - släng!
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/18 :  12:29:10  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Ladda upp kondingarna och kolla spänningen över dem under ett längre tidsintervall, säg någon timme.
Kolla hur spänningen sjunker och det går för fort för någon - släng!

Ja så kan man göra men det är bättre att mäta läckströmmen direkt, om man låter kondensatorn förbli inkopplad en längre tid och man observerar att läckströmmen minskar innebär detta att kondensatorn faktiskt återhämtar sig till viss del.

Om man vill testa kondensatorn fullt ut bör man ladda upp den till märkspänningen, i detta fall 55V. Uppladdningen skall ske på så sätt att uppladdningsströmmen begränsas kraftigt, om man laddar upp den med hög ström kan det hända att dom områden av oxidskiktet som man villl återställa förstörs istället. Max 10mA per 10000µF är en tumregel jag hört, vet inte om det är sant. När man nått 55V kommer det fortfarande att gå en del läckström om kondensatorn är bra kommer den att avta om den tenderar att öka är kondensaatorn förmodligen kass.

Om man väntar tillräckligt länge kan man nå mycket låga värden, men det tat tid. Jag har alldrig testat en så stor konding som 220000µF men jag har varit med om 10000µF kondingar som tagit över en halvtimme på sig att återhämta sig, sedan har dom funkat perfekt i över 10år.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/18 :  13:13:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Hur mycket läckström är godtagbart ungefär?
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/18 :  14:35:51  Show Profile Send MartinX a Private Message
Som det visas i detta datablad ungefär:
http://www.elfa.se/pdf/67/06752323.pdf

Altså 0,02xCxV C i µF V i volt ger läckströmmen i µA, i ditt fall:

220000x55x0,02=242000µA i läckström dvs 242mA vilket låter väldigt högt, i praktiken och med metoden som nämns ovan bör du hamna betydligt lägre runt 0,5mA eller ännu lägre om kondensatorn är bra. Hmm i databladet står efter 5 minuter, du bör vänta längre.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/18 :  14:44:46  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag lät det stå en stund(~1h) och fick 1.2mA vid 54V. Dock så är det ingen glättning utan bara diodbrygga efter trafon.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/18 :  14:53:56  Show Profile Send MartinX a Private Message
Du anslöt altså kondensatorn direkt till en likriktarbrygga tolkar jag det som, då gissar jag att viss rippelspänning kommer att finnas kvar och ge ett inte helt tillförlitligt värde på läckströmmen men 1,2mA är ändå tillräckligt lågt. Du använder väl ett motstånd för att begränsa strömmen? Om du har fler kondingar testa dom på samma sätt och se om dom är lika.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:27:49  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag har en 390ohm resistor i serie. Jag testade en till kondensator och fick 1.1mA med den så det ser ut att vara rätt rimliga värden. Har sex stycken kondensatorer kvar att testa
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/18 :  17:13:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Normalt kör man kondingar på 90% av märkspänningen. Proffsen gör i alla fall så. Alltså den här batchen kör man max 50V på vid normal drift.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/18 :  17:22:24  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Normalt kör man kondingar på 90% av märkspänningen. Proffsen gör i alla fall så. Alltså den här batchen kör man max 50V på vid normal drift.

Ja visst är det så men nu har vi ju bara testat kondingarna med 55V för att se om dom är bra.

Lovan vilken spänning tänkte du använda kondensatorerna till i drift? Och vilken temperaturklassning har dom? Står det någon mer på dom? Du kanske kunde lägga upp en bild.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/18 :  19:48:50  Show Profile Send Lovan a Private Message

Jag har kört igenom fyra stycken och fått 1.2mA på allihop så det verkar vara det jag får nöja mig med.
I drift kommer dom att ha ca 30-35V över sig så det är ingen fara. 85C är dom också.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/19 :  15:37:38  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag har testat att ha en på i ca 6h och är nere i 0.4-0.5mA på den. Kanske måste göra likadant med dom andra och se om jag får ner dom också
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/24 :  11:32:37  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tänkte göra en liten bump på min gamla tråd. Jag har nu testat alla åtta i 6h+ styck. Några har stått i över 12h. Allihopa hamna runt 0.3mA så alla verkar helt OK!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000