HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Strömförsörjning slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/23 :  17:32:10  Show Profile Send MaS a Private Message
Hej på er.

Jag är totalt novis inom elektronik, dock så har jag el utbildning samt jobbat som installations elektriker, industri elektriker , programmerare osv. Så jag begriper lite iaf.


Jo till saken funderar lite på att bygga en Gainclone, har hittat en kille i Sverige som säljer sådana Pcb Kort.

När jag tänker på strömförsörjningen till ett sådant kort eller till Hifi ihuvudtaget så verkar det inte som man använder regulatorer eller transistorer för att hålla jämn spänning.

Har mest hittat lösningar med trafo,likriktare,kondingar.

Finns det något skäl till detta?

Borde det inte vara bättre att sätta regulatorer så man kan hålla en jämn utspänning ?

Mvh MAS Novis


I ain´t no nice guy after all.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/23 :  18:11:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jodå. Det finns och det är nog en bra idé. Tror jag.
Testa och bygg två olika! vi vill veta :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/23 :  18:55:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Generellt kan man ju betrakta en regulator som en gyrator, alltså en simulerad induktans, alltså man får en god filtrerad likspänning.
Utan regulator har man fri tillgång till varenda uschlig elektron i kondensator banken. Alltså Frei Strohm (om ström heter Strohm på tyska).

Lite av Aftonbladet och Expressen.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:12:24  Show Profile Send MaS a Private Message
Såpass, men är det då inte bättre att ha en kondesator bank både före å efter regulatorn, så när den tappar lite så öser det på mer från baksidan ?

MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:17:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tror inte man bör ha för stor kondensatorbank efter regulatorn.
Beroende på förstärkarkonstruktion lämpar sig nog regulering bättre eller sämre.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:37:14  Show Profile Send MaS a Private Message
Jaha

Kan man alltså har förstår kondensator bank ?

Målet borde väl vara att kunna hålla en konstant spänning vid alla laster samt att den är likriktad och fin ?

Vad händer om man dyngar i med för stor bank ?

Fan jag skulle ej vart ute å fiskat när vi hade elektronik för 20 år sen i skolan :)

MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:46:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hur är det gubbs?! Groin Clownen trivs inte med för mycket Farad - eller hur var det????

För mycket C efter regulatorn knäcker regulatorn.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/02/23 :  21:12:07  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message


Min åsikt(efter mycket läsande, inget testande själv) är att man kör med "raka rör", ingen regulator, men hyfsat kraftig matning, mininmum dubbelt utefekten tex 2*60W ut: 300VA trafo.

Sen angående faraden på en gainklon: liten kapacitans bra diskant o mellan, men tunn bas. ÖKa faraden o bättre bas blir resultatet, men övrigt blir lidande. Detta enligt "expertisen".
Här får man välja enligt tycke o smak eller ännu bättre efter användningsområde.
Det finns nog en hel del "religioner" när det gäller kloner. det är tur att dom är ganska billga att bygga, så man kan testa, prova o sen bilda ett eget trossamfund

Mina kloner: Sjöströms: http://www.keld.eu/gainclone
Rod Elliots: http://www.keld.eu/p19/

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/23 :  21:33:59  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Jag har testat med lite lyt, mycket lyt & reglerad nätdel till mina "Cloner".

Ljusmässigt märker jag ingen större skillnad.

Med en reglerad nätdel, så är det dock lättare att få till en helt
tyst Gain Clone (nätbrum) !

Sedan finns det de som tycker att en reglerad nätdel är för stum och dödar dynamiken, men personligen anser jag att man i så fall har en feldimensionerad nätdel.

Just my 2 cents!

Lycka till med bygget!

/R






The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/02/24 :  16:57:09  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Nyfiken här.
McGyver hur har du reglerat din nätdel?

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/24 :  17:45:44  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Keld: Jag har kört en "lat" variant - har komersiella 24V/7A linjära nätdelar med uA723 och 3 st 2N3055or!

Skall själv bygga ett par GainClone-monoblock snart - och tänker använda en uA7824 och effekttrissa per "rail".

Dock inte testat ännu, men det har funkat toppen i andra sammanhang och är en billig/enkel väg att reglera!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/02/24 :  18:25:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En LM3886 har ovanligt bra PSRR (undertryckning av brum på matningen) så att använda en 7824 verkar ytterst tveksamt. Om du ändå envisas så bör du titta på LM338 och köra med två helt separata spänningar (eftersom det inte finns LM338 i negativt utförande)

http://www.google.com/search?&q=lm338+gainclone+power+supply

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/02/24 :  18:29:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
McGyver skrev
quote:
Med en reglerad nätdel, så är det dock lättare att få till en helt
tyst Gain Clone (nätbrum) !
En Gainclone är faktiskt helt tyst _även_ med ostabbad spänning, i alla fall med de kretskort jag har gjort. Det är dock viktigt med jordningen för att få det tyst.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/24 :  21:48:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
..så är det dock lättare att få till...



Anledningen till att jag gillar att reglera med uA78/79xx är:

1. Billigt
2. lätt skalbart efter strömbehov
3. Mindre känslig för RF (inte så "kritiskt" vid audio, men förödande för mina VHF PA)

/R






The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000