HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel RB-1090, hur bra är det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

The Dude
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/02/14 :  12:14:28  Show Profile Send The Dude a Private Message
Jag funderar på att skaffa ett sådant, finns det bättre för pengarna?

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/14 :  13:16:42  Show Profile Send Peg a Private Message
Det finns de här som tycker att det inte finns bättre oavsett hur mycket pengar du spenderar.

Om du är ute efter ett neutralt steg med mycket kraft och precision kan du inte gå fel med det steget. Det finns nog inte så mycket bättre för pengarna men det finns definitivt annorlunda som kan passa dig och ditt system bättre, bara att ta hem lite saker och prova :)

Kollar man på stereophiles mätningar så är det helt enkelt sjukt bra och ja det låter bra med rätt kringutrustning också.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/14 :  15:21:04  Show Profile Send huzze a Private Message
RB1090 är bra

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/14 :  15:44:43  Show Profile Send ljud a Private Message
Har själv 1070 och är verkligen nöjd. Det funkar bra till mina Dynaudio Focus 140 som jag skulle vilja påstå inte är helt neutrala, och då blir det ju fint med rå, neutral kraft.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/02/14 :  16:17:36  Show Profile Send PeterL a Private Message
Dude: om du vill ha ett seriöst neutralt slutsteg utan inbyggd loudness eller annat trams så är 1090 väldigt bra, men de allra flesta klarar sig lika bra med ett RB-1080. Hur högt tänker du spela egentligen och hur trögdrivna är dina högtalare? Om du däremot av någon anledning vill spendera mångdubbelt mer på slutsteg så finns många slutsteg med tjusiga frontpaneler och som och låter sämre och ger mindre effekt än 1090:an, men som marknadsförs som sk "High-End"

PeterL
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2007/02/14 :  16:51:57  Show Profile Send goldfish a Private Message
Prisvärt så det förslår enligt mig.
Har haft ett i min hembiorigg, och precis sålt det.

Det är i behov av "rätt produkter" i din övriga anläggning för att komma till sin fulla rätt, det handlar om att komponera ihop "rätt produkter" som alltid.

Jag körde med ett par Jamo D870 högtalare, och de synkade inte fullt ut. Blev lite vasst & kyligt, men mycket detalj & kraft.

Rotel RB-1090 spelar det med en detalj & kraft som är svårslaget i förhållande till pris/prestanda.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2007/02/14 16:55:14
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:05:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
om du vill ha ett seriöst neutralt slutsteg utan inbyggd loudness eller annat trams så är 1090 väldigt bra,

Allt, FÖRUTOM Rotel RB1090,piP,pi60,Denon 2105 osv är mer eller mindre skit enligt dig PeterL Jag kan upplysa att det finns gott om alternativ där ute som kan vara sämre,lika bra, eller kanske bättre i andras öron än dina, smaken är som baken som du vetAtt bara dissa ALLT som "inte" finns på LTS rek. lista eller som är "accepterat" bland Ino ägare och kalla det för trams är ja... för mycket helt enkelt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:30:55  Show Profile Send PeterL a Private Message
FBK: jag tänker inte ge mig in i något bråk med dig, men jag tycker du hoppar på mig utan någon som helst anledning. Om du skulle lyckas koncentrera dig en liten stund och läsa inläggen i tråden så kommer du upptäcka att det inte är någon som som påstått att "Allt, FÖRUTOM Rotel RB1090,piP,pi60...mer eller mindre skit..." och att ingen dissat allt som inte finns på LTS lista...

PeterL
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:52:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Dude: om du vill ha ett seriöst neutralt slutsteg utan inbyggd loudness eller annat trams så är 1090 väldigt bra, men de allra flesta klarar sig lika bra med ett RB-1080.

Ville bara upplysa om att det kanske finns fler "seriösa" och neutrala slutsteg där ute, även om nu Rotel steget kan vara både bra och sämre som det är enligt en del. Både och, precis som smaken är hos folkMen har man behov av "massor" av kraft till hyffsad peng så är det svårslaget om man bara vill köpa nytt.
Ps. Och inte ska vi bråka

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/15 :  10:55:19  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
om du vill ha ett seriöst neutralt slutsteg utan inbyggd loudness
Alltså, självklart är det säkert underbart med en total neutral återgivning, men, kom igen... Vad är det som färgar mest? Jo, rummet i de flesta fallen. Men om jag hade ett rum med perfekta akustiska egenskaper, skulle jag vilja att alla apparater var helt ofärgade, men som bekant är det ganska få som har ett sånt lyssningrum, så om man kompenserar med lite färgad elektronik, vilket jag själv tror kan hjälpa, så kan det faktiskt vara så att man hamnar närmare en sann återgivning/orginalet, även om vägen dit har varit brokig.

Sorry för OT förresten!

Loudness kan va mysigt.

Edited by - ljud on 2007/02/15 10:56:11
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/15 :  11:18:19  Show Profile Send marens a Private Message
Fast slutsteg är ju ofta ganska nära neutrala jämfört med tex högtalare och rum. Letar man inte lite i fel låda om man provar ut slutsteg efter rummet sas. Det borde ju oftast vara en fördel med neutrala slutsteg.

Om det är fel på rummet är det ju inte så mycket man kan rätta till mha ett annat slutsteg. Det känns helt bakvänt/meningslöst.
Go to Top of Page

The Dude
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/02/15 :  12:27:05  Show Profile Send The Dude a Private Message
ok, det är det bästa alltså... nån skrev att det går lika bra med 1080, men 1090 låter väl bättre...?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/15 :  12:32:04  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
ast slutsteg är ju ofta ganska nära neutrala jämfört med tex högtalare och rum. Letar man inte lite i fel låda om man provar ut slutsteg efter rummet sas. Det borde ju oftast vara en fördel med neutrala slutsteg.

Om det är fel på rummet är det ju inte så mycket man kan rätta till mha ett annat slutsteg. Det känns helt bakvänt/meningslöst.

Jag kanske inte heller skulle börja med slutsteget när rummet krånglar, men att saker färgar behöver inte alltid vara en nackdel, det kan ju väga över till det bättre? För mig får elektroniken gärna färga lite om det låter bättre, även om det blir mer "sameness". Jag vet ändå att mest "sameness" står rummet för 99,9% av fallen.

Men med ett totalt "tyst" rum kan det ju bli knas om "high end slutsteget" för 90k färgar
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:31:12  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror inte alls att ett mindre bra rum diskvalificerar en bra anläggning totalt. Det handlar om helt olika typer av färgningar. Ett rum hör man ju som ett rum (man kan koppla ljudet man hör till rummets väggar och fysiska egenskaper), men ett slutsteg hör man som något som ligger på ljudet som kommer ut ur högtalarna hela tiden.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:57:04  Show Profile Send Peg a Private Message
The Dude: Rotel 1090 och 1095 är bättre och lite annorlunda uppbyggda än resten av rotel stegen om jag minns rätt.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:12:59  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Jag tror inte alls att ett mindre bra rum diskvalificerar en bra anläggning totalt. Det handlar om helt olika typer av färgningar. Ett rum hör man ju som ett rum (man kan koppla ljudet man hör till rummets väggar och fysiska egenskaper), men ett slutsteg hör man som något som ligger på ljudet som kommer ut ur högtalarna hela tiden.
Du kanske har rätt. Visst kopplar man bort rummet efter ett tag och jag skulle gissa att man även kopplar bort ev. färgningar från elektronik och högtalare. Det är ju bara att pröva med tonkotrollerna på stärkaren: Vrid upp diskanten en aning, lyssna ett par låtar. Sen när den vrids tillbaka får man intrycket att det låter muggigt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:38:05  Show Profile Send marens a Private Message
ljud. Jag tycker nog att det faller på plats när man vrider tillbaka diskanten. Att något varit fel innan. Även om man är van vid diskanthöjningen och reagerar på förändringen så känns det bättre än innan när man vridit tillbaka och man vant sig vid det.

En höjning/sänkning på bara 1dB genom hela diskantregistret (i direktljudet från högtalarna) går att upptäcka utan att jämföra med något annat. Man känner att det är fel och det ligger och gnager.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/15 :  19:47:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
marens: usch ja! Skulle vilja säga att det går att höra 0.5 dB till och med rätt lätt i ditt nämnda exempel.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:36:25  Show Profile Send marens a Private Message
Jag funderade på att skriva 0.5dB men jag drog till med 1dB för att förstärka poängen lite.
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:36:47  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Jag har aldrig gillat Rotel ljudet. Har försökt men på något vis så gillas det inte av mina öron.
Jag kan rekomendera dig att titta på ett Begagnat Advantage slutsteg. Som då i mina öron låter bättre. Lite varmare kanske man kan säga.

Har själv ett A300 steg. Men som sagt Det är dina öron.

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:53:05  Show Profile Send esl a Private Message
"inbyggd loudness eller annat trams "

Var av den åsikten i många år, men vad är det för fel på Loudness?
Loudness är en finnes som faktiskt justerar bort de felen du får när du inte spelar med exakt den volym som inspelningen hade vid inspelningstillfället!!!

Hur många lyssnar alltid på den volymen??
FÅ!
Det jag menar är att många lyssnar på lite lägre volymer och eftersom örats känslighet för olika frekvenser varierar vid olika volymer så är det mer "riktigt" att använda loudness!!

Det finns ett stort antal studier som visar på detta.
Och vi vill ju vara vetenskapliga i första hand eller hur??

/esl

Mer Loudness åt HiFi folket!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:29:51  Show Profile Send marens a Private Message
Felet med inbyggd loudness kan man tycka är att den inte går att stänga av när man lyssnar starkare. Dessutom brukar det i förekommande fall vara en sådan subtil loudness i slutsteg att den precis hörs. En sådan loudness gör ingen större nytta på låga volymer då ingreppet inte är tillräckligt stort.

Loudness borde fungera som en knapp man trycker in som ändrar frekvenskurvan beroende på volympådrag så att klangen upplevs som samma mot låga volymer. Ett problem är att den skulle behöva justeras efter känsligheten på högtalarna, lyssningsavståndet mm. Det blir för krångligt för en produkt som ska säljas på marknaden.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:39:32  Show Profile Send Peg a Private Message
Vetenskapliga ? kanske det :)

Men inbyggd loudness som automatiskt kickar igång vid viss effekt vill vi absolut inte ha (see mayros gamla phille tråd när han kör på horn).

En loudness knapp eller i och urkopplingsbara bas/diskant kontroller är ju kalas men de ska inte sitta i ett slutsteg i min mening.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/15 :  23:02:07  Show Profile Send marens a Private Message
Inte vid en viss efekt utan bara en knapp som när den trycks in så styrs loudnessnivån slaviskt av volymrattens läge (i en justerbar grad då som man justerar in och låter vara). Krångligt, jag vet, men det är den enda loudnesskontroll jag skulle ha nytta av när man väl använder apparaten.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/15 :  23:23:00  Show Profile Send Peg a Private Message
Jo jag håller med dig marens. Jag såg inte ditt inlägg när jag postade mitt, glömde att ladda om sidan och den hade varit framme ett tag .

Hävdar iofs fortfarande att det inte ska sitta nånting i slutsteget så det här är egentligen offtopic
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/02/16 :  00:04:47  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
när du inte spelar med exakt den volym som inspelningen hade vid inspelningstillfället!!!


Finns det överhuvudtaget någon som vet exakt vad volymen stod på vid inspelningstillfället? Det kan väl inte vara möjligt, eller?

Edit: Ursäkta OT:n.....

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2007/02/16 00:05:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000