HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bokhyllor som akustikbehandling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:23:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag funderar på att ställa 2 bokhyllor som sidodiffusorer vid högtalarna, har någon provat detta och vad ska man tänka på? Använda tunnare böcker/tidningar i diskanthöjd och tjockare för bas/mellanregister pga våglängd? Köper troligen 1 till bokhylla och testar. Har överlag för lite på väggarna vilket ger flutterekon, kanske en massa tavlor med riktig duk (typ oljemålningar) hjälper samt fler bokhyllor.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:42:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du är inne på rätt spår, Snutten!

Skall det bli riktigt bra behöver man beräkna brunnsdjup och brunnsbredd för att få maximal difussering (/difussion?) vid önskad frekvens (eg "vid önskad bandbredd").

Jag har själv satt upp vanliga (målade) furu-limmfogar på mina sidorväggar som hyllor. På dessa finns böcker, hifitidningar, gitarr-ackordsböcker med mera. Gjorde stor nytta för fladdereko! Märk väl, att fladderekot fortfarande var kvar trots att alla 4 (två per sida) hyllorna var uppe (men tomma)! Även med böcker på ena sidan var fladderekot kvar (om än något dämpat). Först med 4 hyllor och böcker/tidningar på alla försvann fladderekot!

Blanda gärna oljemålningar med vanliga tavlor. Ett tips är också tavellister som gör att tavlorna lutar lite mer än om man bara hänger upp tavlor "platt" på väggen. Där kan man även ställa värmeljus och få lite myspys i vintermörkret!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:57:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej Per, jo som du säger skulle det nog behövas lite beräkningar för att få diffusion i ett brett område någorlunda jämt vid olika frekvenser. Funderade tidigare på att köpa färdiga diffusorer men dessa dämpar vad jag vet inte så mycket, tänkte att en bokhylla med "rätt" innehåll kan slå 2 flugor i en smäll, dels diffusera och dämpa eko. Jag hade Svanå hemma på mätning och då jag har en kraftig stående våg vid 31,5 Hz hade jag behövt 2 monster till basfällor (V-6) vilket jag inte vill ha in i rummet. Kanske jag bygger egna basfällor specifikt avstämda (vilket gör att dom blir något mindre). Det enda jag ev kommer köpa av Svanå är ett innertak för att dämpa takreflexer, resten kanske jag kan fixa själv så det blir lite överkomligare i pris.

Vad är det för tavellister du använder? Fattar inte riktigt vad du menar .

Edited by - Snutten on 2007/02/18 16:02:23
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:05:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Peaken vid 31.5 hz tar du inte med en bokhylla. Men det är du nog med på.

Difussorer dämpar inget men kan trolla bort så att första "in-direkta ljudet" (dvs reflexen) du hör når dina öron senare än det direkta ljudet. Detta är viktigt som bara den...

Kan du tänka dig att bygga själv kan du bygga in basabsorbenter snyggt i rummet i en form och inte minst färg/tapet som funkar. Dock blir dom inte mindre för det... Storleken har att göra med hur effektiva dom är. Tyvärr är större mer effektiva.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:18:16  Show Profile Send Snutten a Private Message
Svanås V-6 (Helmholzresonator) är justerbar så den kan funka ned till 20 Hz, jag menade att om jag bygger en som endast klarar 31,5 Hz borde den väl bli mindre än V-6 vid denna frekvens? Eller iallafall kan jag göra den mindre och få en nästan lika bra dämpning vid 31,5.
Jag har tittat här för lite inspiration:
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Edited by - Snutten on 2007/02/18 16:39:26
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  17:40:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Njäeee...riktigt så funkar det inte. Det är bara avstämningen du ändrar och du utnyttjar ju hela volymen även om du stämmer av den högre än lägsta Fs.

mhsoft funkar utmärkt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/02/18 :  18:22:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack för svaret, ska börja med bokhyllorna så får vi se vad som händer...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:11:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Har bokhyllor bakom anläggningen. I varje hylldel 4st har jag fällt in absorbenter. Det funkar enligt mina öron klart bra, har inte mätt rummet. Blir lite diffusor oxå om man ställer böcker ojämnt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000