HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Erfarenhet av L C Audio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/02/14 :  02:22:05  Show Profile Send Liljus a Private Message
Hej!
Finns det någon här som har erfarenhet av LC Audios effektförstärkare?
Har hört från nåt håll att de skall vara bra, men vill gärna höra
från fler vad de tycker om dem!
Lite "halv-DIY" kan vara bra för att komma igång med det egna byggandet...

Hej

Bamsegull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2007/02/14 :  09:19:43  Show Profile Send Bamsegull a Private Message
Köpte deras ZAPpulse kit ca 3 år sedan, gick på ca 10 000:- totalt med alla externa anslutningar, inkl XLR, grejorna kom på ngn vecka . Mkt lätt att plocka ihop. Det svåraste var att hitta en bra låda att stoppa allt i. Tillgång till en bra lödstation är ett plus, köp deras silverlod om du slår till.
Har rejält m kraft och driv. Funkar utomordentligt m mina HFLS1or. Utvecklar nästan ingen värme alls, det mesta går rakt ut i högtalarna, låter utmärkt efter ca 5 min uppvärmning. Skulle inte tveka en sekund att köpa en till om det behövdes.

Vad har du för insignals källa/preamp? Jag kör m HD MP3 spelare och ett gammalt mixerbord, men letar preamp. Känner ngn till byggsatser till en sådan?

Lycka till med bygget om du handlar.

MVH Bamsegull
Go to Top of Page

Bamsegull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2007/02/14 :  10:17:03  Show Profile Send Bamsegull a Private Message
Var just inne på LCaudios hemsida, det har hänt en del sen sist (läs minst 2 år). Nu finns en preamp byggsats, som verkar vara slut, den verkar intressant. Nu har dom också lådor, det fanns inte när jag handlade där.

Bamsegull
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/14 :  11:42:19  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Jag har kört en del med LC Audios byggsatser, på den tiden då Golden Age sålde grejerna i Sverige. Jag byggde ett Zapsolute MKIII, 2x78W klass A samt ett Frontline försteg. Otroligt bra grejer, och försteget ångrade jag att jag sålde. Jag har dock inte testat deras nyare skapelser, såsom Zappulse....
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/02/14 :  13:56:55  Show Profile Send Liljus a Private Message
bamsegull: just nu har jag ingen preamp, kør allt genom min yamaha 2500. Men deras preamp-byygsats kanske kan vara intressant då!
Pratade precis med en kompis som næmde "New class D" som ett annat alternativ, tydligen ska en kille som varit med och utvecklat LC Audio ha startat eget, kolla in på newclassd.dk (tror det ær rætt adress)

På tal om lådor så tror jag nog att jag vill gøra eget, blir ju lite mer unikt då =)
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/14 :  23:19:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Var hittar ni info om förförstärkaren? Hittar inget

J. Ullberg
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/02/15 :  00:16:43  Show Profile Send Liljus a Private Message
här:
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=90
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/02/15 :  02:16:45  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Jag har visserligen inte agt nagon LC forstarkare man har reparerat ett otal.. nastan alla fel jag stott pa ar dock byggarens fel och inte konstruktionsgrejjer. Vanligaste felet ar att folk inte har tillrackligt med kram i sina lodkolvar sa se verkligen till att va nogrann.
Dagens class D grejjer vet jag inget om men han gillar grova ledningsbanor som stjal mkt varme sa torde va likadant idag.
Lyckatill!
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2007/02/15 :  10:46:58  Show Profile Send Michael a Private Message
Jag kör med flera ZAPsolute (klass A) slutsteg och med tanke på ljudkvaliten i min anläggning så kan det inte vara något fel på slutstegen
Har byggt egna lådor och ett par med LC Audio's lådor, helt OK.

Tycker att grejorna förpackades lite dåligt, men jag klarade mig undan skador. ...eller föresten, det gjorde jag ju inte när jag köpte ZAPpulse modulerna. Skickade tillbaks dom och fick nya.

Tips: Skyddsjorda! och se till så alla låddelar har elektrisk kontakt med varandra.

//Michael
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/02/16 :  01:00:04  Show Profile Send Liljus a Private Message
Michael: Skyddsjorda chassiet menar du? Har inte jättemycket erfarenhet av just amp-bygge, men har hållit på med lite annan elektronik, men det var förstås ett tag sen, nu villjag komma igång igen!
Därför har jag kollat in LC som lämpligt projekt, det är ju nästan färdigbyggt, kostar ju en del, men det verkar ju bra!
Ska försöka ta mig hem till en arbetskompis som kör zap pulse o få mig en provlyssning!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/16 :  09:47:15  Show Profile Send time a Private Message
Dålig erfarenhet av LC, köpte deras Zappulse moduler när de kom och de visade sig dels defekta och dels dåliga i kvalitet.
Ett arrogant bemötande och inga svar från tillverkaren.
Aldrig LC Audio igen, pengarna i sjön.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2007/02/16 :  12:03:25  Show Profile Send Michael a Private Message
Liljus: Ja, skyddsjorda chassiet. Verkar vara något som LC Audio inte bryr sig om, finns inte med i deras monteringsinstruktioner. Ej heller hur audio jord skall kopplas till chassie.

Råd: Vid DIY bygge med 230VAC, skyddsjorda alltid metall chassie!!!

Tips: Använd jordfelsbrytare. Gärna med nollspänningsutlösare, så slipper ni att apparaterna slår på och av vid strömavbrott. Första ström-av går inte att undvika, men det är bra att dom inte startar igen. Jag tror det är rätt så vanligt att apparaterna hos en DIYare bör slås på och av i en viss ordning

//Michael
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/02/16 :  16:19:10  Show Profile Send secanbj a Private Message
Hej

Jag skulle isåfall ta och testa grundaren av LC Audio, Lars Clausens nya företag, http://www.newclassd.com/.

Jag har köpt en klocka för uppgradering av min cd av honom och det var en bra kontakt, fantastisk produkt och den bästa uppgradering jag gjort.

/Anders
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:40:49  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag har stort förtroende för Lars Clausens produkter, både de som kommer från LC-audio och de nya från NewClassD. Jag bygger det på erfarenhet från ett antal LC-audio-produkter som jag har och har haft, bra kvalitet på kretskort, omtanke om komponenter och komponentkvalitet, snygga layoter och en tendens att gå förbi traditioner för att vinna välljud.

LC-audio har tidvis varit svåra att få kontakt med, framförallt försäljningsavdelningen. Senast jag hade kontakt med produktsupporten (i höstas via e-post) fick jag dock utmärkt hjälp inom loppet av en dag.
Just nu har de utförsäljning av Zappulse 2.3SE, jag vill nog påstå att den är väldigt prisvärd för de 900 dkr/st de nu kostar.
Jag har själv en 2.3SE och förutsatt att den får gå tillräckligt varmt (kylplatta ca 50°C) så låter den väldigt välupplöst och fylligt, körs den för kallt är ljudet kantigare, inte samma flöde.

Jag har tidigare haft v1.2 av Zappulsen, den hade ett lättare ljud och lite sämre upplösning men fortfarande med en väldigt fin bas.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/16 :  22:39:59  Show Profile Send time a Private Message
Kanhända att de var "offline" eller på semester/ dåligt humör eller något men faktum kvarstår att de tidiga Zappulse var klart undermåliga och LC var inte villig att göra något åt detta.
Att köpa en produkt som har varit ute ett tag och har bra feedback kanske är en annan sak.
Jag har fyra kassa Zappulse i lådan...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/17 :  00:47:09  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Jag har fyra kassa Zappulse i lådan...


Jag med.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/02/20 :  00:28:49  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Aj aj då!
Jag har positiva erfarenheter. Har byggt ihop och kört på The End mkIII sedan 97 ungefär. De har gått som klockan ända sen dess. Aldrig ett enda problem. Har inga special-specialgrejer, men bra trafo (Toroid, 2*38V)) och kondingar (Rifa PEH169, 2*22000uF/2*10000uF). Ingen riktig låda, bara träsidor och aluplåt i botten samt kylflänsar därbak, som slut-trissorna är skruvade i. En tunn gängad stång som leder från jordpunkten på kortet ner till bottenplåten, det är den jordning jag har. En låda per kanal, och en för trafo/likriktning/första filterkondningar. Den är tyst, iaf. tillräckligt för mina behov (91 dB högt.).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/02/20 00:30:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000