HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PSU Design ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:07:31  Show Profile Send time a Private Message
Jag såg att Ockham hade en del funderingar runt det där med nätdelar och jag kom på att jag inte vet så mycket egetligen utan kör på i gamla hjulspår med det som fungerar.
Jag har laddat ner Duncan amps PSU designer och det är väl intressant men vad vill jag veta ?
Jag bygger nu ett RIAA steg med ca 10 mA förbrukning och har 210V trafo, 10uF+7H+220uF+15H+220uF.
Det som är intressant är förståss att det är tyst men om man simulerar denna krets blir det hela havet stormar, i en sekund...
I detta program kan man ju inte se ripplet ? vad är det då för vits ?
Om jag istället tar 10uF+7H+10uF+10uF ser det "bättre" ut men är det tyst ?
Jag skulle veta vad som händer när jag lägger en dynamisk last på hela paketet !
Någon som har funderingar ?

Lämnat forumet

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:28:46  Show Profile Send Lord a Private Message
Angående programmet så går det att zomma in så att skalan blir så högupplöst som du vill.
Jag har lärt mig (vet inte var) att i ett LC filter så skall kapasitansen öka ju längre ut på kedja man kommer.
I ditt första exempel så skulle nog 10µ-7H-100µ-15-220µ eller 330-470µ bli stabilare, simulera så för du se.




En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:35:46  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, om man zoomar försvinner kurvan ? något jag missat...
Ja, jag har misstänkt att det ska vara som du säger och jag ska prova att koppla om.
Drömmen vore förståss att ha 10uF hela vägen med PIO men då blir väl ripplet för stort.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:40:53  Show Profile Send time a Private Message
Ha ! man håller höger knapp nedtryckt och rllar omkring !
Provade att simulera med bara 10uF kondingar men det blev inget rippel... undrar just hur det skulle se ut live ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:43:56  Show Profile Send Lord a Private Message
Programmet är lite vrångt , zomma först ut sen markerar du de område som du vill förstora med musen.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:51:23  Show Profile Send time a Private Message
ja, det var vrångt men mycket intressant !
Om man ändrar den FÖRSTA kondingens värde från 22 till 47 uF så får man en helt annat svar ! Det här måste utredas noga !
Om man drar så lite ström som i det här fallet verkar det inte bhövas så mycket kondensator som man kan tro, jag är ute och cyklar totalt om man ska tro PSU designer...
Hur pass bra stämmer det i verkligheten egentligen ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/02/09 :  12:15:51  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Jag brukar justera värdena till "For 100 ms after a reporting delay of 5 s" och sedan trycka Simulate.
Då ser man bara ripplet.

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/09 :  12:30:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det brukar stämma väldigt fint med verkligheten.
Den första sekunden tror jag det kan bli lite tossiga värden.
Det gäller bara att mata in exakt rätt värden.

Här är lite kul grejor att titta på:

-Hur ripplet ändras när kretsen drar mer eller mindre ström (som du märkt).

-Hur nätdelen beter sig vid hastiga förändringar i strömmen (kan testas med en "current source" som last, med två olika strömvärden inmatade)

-Hur storleken på strömpulser och vågformen på ripplet skiljer mellan LC-ingång och CL-ingång.

Lägg märke till "source resistance calculator" som du får fram om du klickar "edit" på transformatorn och sen på knappen med tre punkter intill "source res".

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  12:45:36  Show Profile Send time a Private Message
Jag har lastat med ett motstånd men eftersom det är ett enkelt phonosteg så drar den konstant ström. Ska kolla om det blir någon skillnad med Current source.
Kul att höra att det stämmer hyfsat med verkligheten ! det är lite svårt att se hur mycket rippel det egentligen är på slutet men det verkar vara försumbart. I ett RIAA krävs det lågt brum.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/09 :  13:04:43  Show Profile Send Lord a Private Message
Ju programmer är ganska exakt om man ger de exakta värden.
Jag tycker de är framför allt lämpligt vid rörlikriktning och höga strömuttag, då för man rippelströmmarna ochså, vilka annars brukar vara knöliga att räkna ut.
I ett RIAA kan man väll inte få FÖR bra filtrering ?
Men å andra sidan skall man ju inte överdriva, sen är det bättre att lägga till det extra filtreringssteg istället för att öka kapasitansen.
Jag vet inte hur det blir i RIAA ocg linjesteg med i slutsteg har jag märkt att FÖR mycket kapasitans kan få ljudet att upplevas slött.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  13:15:03  Show Profile Send time a Private Message
Om jag räknar rätt så har jag mycket lite rippel vid 47u+15H+10u+15H+10u, inte något att bry sig om.

Jag har också upplevt att ljudet blir slött vid stora kapacitanser, knepigt fenomen.
Med Hiragas MC-steg för 15 år sedan var det inte lika självklart, det slutade med nästan 3F (!) och det märktes skillnad mellan 1F och 3F, ett sorts fundament som blev stabilare. Ljudet var lika sprittande hela tiden, ingen större skillnad.¨
Jag byggde tre st olika och samma slutsats blev det.

Med SE slutsteg märks det tydligt när man har för mycket konding, hela alltihop börjar gäspa...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/09 :  13:28:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har också upplevt att ljudet blir slött vid stora kapacitanser, knepigt fenomen.

quote:
Med SE slutsteg märks det tydligt när man har för mycket konding, hela alltihop börjar gäspa...

Det där har jag också lagt märke till.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/09 :  13:30:21  Show Profile Send ockham a Private Message
hmmm har laddat ned PSU-design. Jag måste någ erkänna att jag har nog en bit kvar innan jag förstår. Nåväl. Jag ska testa med 100uF istället för mina 300'ingar.

Time, kan du förklara varför för mycket konding ger "gäspning"


Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  13:46:16  Show Profile Send time a Private Message
Ockham, nej, bara en känsla av tråkighet och brist på dynamik och liv.

Ett liiitet problem i sammanhanget är att det inte finns någon kurva för subjektivt upplevd kvalitet men det kanske kommer i nästa version
Man måste nog prova för att få veta men det mest intressanta är hur kombinationen av komponenter kan ge så lågt rippel med så små kondingar, mycket intressant och jag ska ägna resten av dan för att mäta lite !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/02/09 :  15:12:45  Show Profile Send Guru a Private Message
Ursäkta jag hoppar in i tråden....

Jag skulle gärna vilja se grafer för en dålig PSU och en bra PSU så man kan jämföra lite och kolla vilka grafer och värden man ska kolla efter.


Mvh
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/02/09 :  15:43:27  Show Profile Send cittroman a Private Message
Intressant program, måste studeras.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/09 :  16:52:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Programmet är ju bra så till vida att man ser när man designat åt h-e fel (så man spränger likriktare), och att man trixa så man får rätt utspänningar.

Dessutom kan man ju se till att man inte får rippel och annat elände - det är definitivt ett plus.

Jag tror Erik Andersson har haft åsikter om elektrolytmaffian. För mycket kondingar gör ingen nytta men att det skulle påverka ljudkvaliteten är nog lite för mycket Voodoo och ormolja.

Jag noterade att alla spänningar till mitt 50CA10-SE stämde på en volt när!!
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:30:13  Show Profile Send ockham a Private Message
ok så här ser det ut för min strömförsörjning.

röd = I(C1)
grön = I(C2)
gul = I(L1)
blå = V(C1)
vit = v(C2)

Jag tror jag fattar alla utom röd = I(C1) strömmen över C1, kan nån förklara varför det ser ut som de gör, så "taggigt" ??


Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2007/02/09 19:09:02
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/09 :  18:15:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag har också upplevt att ljudet blir slött vid stora kapacitanser

Även fast du bypassat med mindre capacistans?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/09 :  18:32:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Väntar bara på att LennArt ska dyka upp här, han har en förklaring på det här med för stor kapacitans.
Tror det var så här att en stor elektrolytbank tar längre tid på sig att laddas upp igen och därför ger en färgning.

Å andra sidan finns ju mer att ta av när en transient börjar om man har en stor lytbank tycker man.

Stora lytar drar mer ström under laddning och det ger mer övertoner från dioderna, det är ju en annan aspekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  19:08:32  Show Profile Send time a Private Message
Inget snack om att det inte händer något negativt med för mycket lytar, det är inget ormolja över det, prova själv, det har jag gjort. Möjligtvis finns en gräns där det "vänder" och blir betydelselöst ?

Det jag var ute efter var inte att ha mer eller mindre kapacitans utan att se vad nätdelen fick för egenskaper, tex dynamiska förlopp vid klass AB PP steg mm

Håller nu på med att minska lytarna och bara montera PIO där det går och istället använda järn. Kan vara intressant eftersom jag redan byggt två likadana förut med stora lytar. Om inte annat för att bekräfta att det är nys och Ormolja ...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/09 :  19:50:01  Show Profile Send time a Private Message
Ryssen, ja även vid bypass

Lämnat forumet
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/02/09 :  19:52:27  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
ockham:
Ändra tiden till t.ex 200ms och titta på I(C1) och I(T1) samtidigt.

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/09 :  20:48:11  Show Profile Send ockham a Private Message
Det var som f..n, hmmm. jag tror jag börja fatta nåt.
Hmm hade min säkring hållit i 0,55s sek när jag hade en 300uF konding, hade strömmen börjat gå gå ned. Stömmen pekede på 1,9 ampere.

kul


Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/02/09 :  20:58:39  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/10 :  10:51:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tittar man på L'Audiophils projekt som Monstret och Kaneda kör man oerhört stora kondensatorbankar med motivation att ju mer Farad destu bättre ljud.
När det gäller rör har jag nästan hört motsatsen. Själv kör jag PSU Designer och plockar värden som är rimliga ur både rippel-synpunkt och ekonomiska överväganden.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000