HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bilhögtalare i hemmahifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/02/19 :  20:05:01  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ger mig som vanligt ut i det blå med mina kanske lite blåögda och korkade frågor för att få kloka svar...

I bilar är det ju 12 volt i elsystemet. Hur är det med strömmen från en förstärkare hemma? Skulle det gå att bygga högtalare, tex mindre hemmabiohögtalare med bilstereoelement utan att förstöra dessa när man kopplar på dem till ordinarie stärkare hemma? Det är väl inte 220 volt ut i högtalarkablarna?

Min tanke är att element till bilstereo ofta är överkomligare i pris om man ska bygga budgetgrejer...

mvh
Johan

Min anläggningstråd

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/19 :  20:11:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Matningsspänningen in till stereon har inget att göra med högtalarna.

Så visst går det!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/02/19 20:41:44
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:30:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nästa fråga skulle kunna vara - kvaliten??

Hade för bråttom att klicka Post Changes ...

Jag kan tänka mig att göra små högtalare för PCn eller till toaletten, köket, garaget osv med (billiga) bilhögtalare. Men, utan att ha kollat, levereras de med tillräckliga data så man knåpa ihop lådor.

Edited by - soundbrigade on 2007/02/19 22:39:43
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/02/19 :  23:12:58  Show Profile Send CarlssonH a Private Message

Ett annat forum (http://www.diyforum.net/) hade tidigare lite artiklar om "Blastenträffar" och på en av de träffarna hade en av deltagarna byggt Zigmatornen (egentligen gjorda för Fostex FE-103Z) och använt de billigaste 4 tums bilcoaxialerna han kunde hitta.
Enligt artikeln lät de överraskande bra, speciellt med tanke på priset.

Så visst kan man bygga hyggliga budgetburkar till dasset, garaget, PC'n o dyl med bilelement.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Sthomas
Starting Member

16 Posts

Posted - 2007/02/20 :  08:20:13  Show Profile Send Sthomas a Private Message
Vilket otroligt minne!
Det var undertecknad som knåpade ihop ett par Zigmatorn och i brist på ett par Fostex FE-103Z så inhandlades ett par 4-tums Lanzar-coaxer på rea hos BRL. Färgen till högtalarna var dyrare. Fantastiskt trevliga högtalare. Funkade alldeles utmärkt för bakgrundsmusik på jobbet. Fick ett bud på dom efter några månader och såldes.

/Thomas
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  10:57:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bilhögtalare i allmänhet, och baselementen i synnerhet är inte alls lämpliga för hemmahifi om man har några krav på ljudåtergivningen. De arbetar undet TOTALT skillda omständigheter. De element som är bra bilelement, är ofta lite modifierade baselement för hemmabruk som kromats och försetts med guldplätterade anslutningsdon - sedan säljs de till dubbla eller tredubbla priset.

*lite tillspetsat men det ligger mer sanning i det än man kan ana*

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  11:00:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det kanske blir till att beställa lite fler tangband W3-871 istället....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:03:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
De element som är bra bilelement, är ofta lite modifierade baselement för hemmabruk som kromats och försetts med guldplätterade anslutningsdon - sedan säljs de till dubbla eller tredubbla priset.

Men då måste det ju vara ett fynd om man får tag på dessa till ett bra pris begagnade,kromade och allt!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:15:21  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
sthomas/
Skoj att du hittat hit, du oxå

Jodå, jag kommer allt ihåg bilderna och reportaget, i samma veva byggda jag Zigmatornen till mina FE-103Z, var otroligt nöjd med dem, ja, om man tänker på att jag bara lade ut ett par hundralappar på virket och hade elementen sen tidigare.

Maken till dynamik i ett par högtalare som är så billiga är svårt att hitta.
Det tråkiga är ju att dessa Zigmatorn är känsliga och kan låta rejält om man använder sig av fel stärkare.

Jag körde mina Zigmatorn med en Dynaco SCA-35 med bra resultat, och bara för att göra det hela till ännu mer "low budget" så fick jag Dynacon för en 50-lapp då den smällde säkringar i huset hos förre ägaren

Enda felet hos Dynacon var en likriktardiod som var kass.

Ett par hundra för tillsågat virke, 50 spänn för Dynacon och ett par ören för likriktardioden, det är vad jag kallar billigt välljud

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000