HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cayin A-88T
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:40:47  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tja!

Jag skulle vilja ha lite input om denna rör förstärkare.

Kan den rocka eller är den mer för gles jazz och akustisk musik

Hur är klangen

Vad har ni jämfört med















Edited by - Snoop on 2007/02/09 14:54:05

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/02/09 :  12:03:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
http://www.sixmoons.com/audioreviews/cayin/a88t.html

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/02/09 :  12:09:21  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Exakt den har jag också kollat på. übersnygg! :P

Synd där inte är preout...

Finns det någon rörförstärkare med det, inom rimliga pengar?

Edited by - marcus_ec on 2007/02/09 12:10:22
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/09 :  14:19:54  Show Profile Send Snoop a Private Message
Den har väll vist preout för att koppla som rent slutsteg.

Jag har läst testen flera gånger och blir mer och mer sugen, men skulle vilja ha mer input från några svennar i detta land

Här är lite mer input rfån folk som köpt den...


(With 5 stars being the best)
5 stars Solid Value, 2005-10-13
Reviewer: Stan Delles, from Seattle, Washington, United States
Heard in Ultralinear mode with the Eben X-3 Loudspeakers, Nordost Valhalla cabling and the Electrocompaniet EMC 1 CD player in the Humboldt Room at the Rocky Mountain Audio Fest 2005. Among the best sound in show. Some other amplification at the show sounded this good, but at multiples of the asking price for this integrated amp.

5 stars I cant believe it....., 2006-12-23
Reviewer: Gary , from TOURS, -, France
Conrad Johnson, here comes trouble. This unit sounds wonderful. Sweet and musical, as you would expect with this tube set KT88. New York Sound came through 100 Percent. Sent via DHL with on_line tracking, watched it from China to my doorstep. I'm now going to order some more cables, because this unit deserves the best. THANK YOU Cayin, THANK YOU New York Sound.

5 stars Excelent sound - the best amp I have owned so far, 2006-12-28
Reviewer: Jorgen R. Karlaug, from Slemmestad, Norway
I have allways thought that the speakers were the weakest link in a stereo setup. I now realise that I was partly right and partly wrong. I have a Cayin CDT-15A cd player, and used to have an Onkyo amp. When I bought my IMF TLS-50 transmission line speakers, used some years ago, I thought that my set up was as good as it could be. But it obviously was not. I was stunned when I heard what this amp was able to do with my speakers - and the sound picture. The improvement is tremendous! I am constantly discovering new sounds from my cd records, and people I am having over to listen to my stereo set up are all stunned about the crispnes and the high resolution of the sound. I highly recommend this amp (and all other products from Cayin - excellent sound and build quality together with very good value for the money). Also, thanks Lily for your good service! I will not hesitate with doing business with you again! The back side with an as good set up as this, is that you get a bit spoiled - you do not bother to play bad recordings from the 80's anymore due to the terrible sound. Higly recommendable amp!





Reviewer: Bent from Norway
Details: WOW
What a beautiful amp. Sounds sweet and looks stunning. Heavy as hell. As usually great support and service from Ornec.
Stars =
Reviewer: An Audio HiFi fan from Netherlands
Details: Great, GREAT Tube Amplifier!
Before I ordered this amp I read a lot of reviews, they were all very positive, but I didnt expect it was That good!Delivery was very fast and smooth, placed inside two boxes with plastic and styrofoam, it was delivered without a scratch!It is built like a tank, very sturdy and heavy.You almost need a crane to lift it into place (slightly exeggerated ;-)) Then the sound, it took a couple of hours to burn in, but then I loved every second of it.Basses go deep end fast, also very good high without sounding edgy.The placement and spaciousness are marvellous.I listened to the A88t with Jungson Bd1 speakers and its a great match :)
Stars =
Reviewer: Frederic from France
Details: Un tres bon achat
Bien livr#39712;serieuse transaction, materiel impeccable, son vraiment impressionnant, satisfait.


Reviewer: Anders T from Sweden
Details: Excellent amp !
This AMP is simply georgeous!, have had it for 1,5 year now and i?m still very excited about starting it up end enjoying the music. Perfekt that it has a remote to control for all the neccesary functions. It?s a very powerful tube-amp that can handle pretty large hard driven speakers. Allthough my KLIPSCH RB-75 with 97db is the perfect match that you can easily get disco levels from at just 2x20w. Cayin is also famous for its precision-engineered items with high-quality workmanship. Highly recommended !!.


Är det du Antra som skrivit det sista


Mycket lovord talar för att det är en riktigt bra rör förstärkare

Det jag funderar lite om är detta med värmen då den precis får plats i min bänk som jag har.

Det kommer att vara bra med luft åt sidor och bakåt och framåt men uppåt kommer den isåfall nästan vara kloss i kloss.

Är det riskabelt tror ni?



Så här ser det ut idag.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2007/02/09 14:38:04
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/09 :  14:34:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Preout är för att användas som försteg.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/09 :  14:39:01  Show Profile Send Snoop a Private Message
Okej sorry my bad

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:04:36  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Hej,

Javisst var det jag som skrev det :-) !.

Är mycket nöjd med den!, Den låter mycket nära mitt ideal i alla fall.

Finner inga direkta svagheter på den så länge man inte går på för trögdrivet, tror nog över 90db så borde den spela mycket bra.
Låter faktiskt bäst på lägsta effektuttaget med lättdrivna högtalare.

Den har dynamiken och upplösningen - fast och bra bas och när man pressar den för mycket så distar/klipper den mjukt.
Spelar avslappnat!, och med bra burkar så är det inga problem att spela all sorts musik och den har klarat allt med bravur hittils. På högsta effektläget ger den gott om kraft men lite av det lugna mjuka ljudet går förlorat även om skillnaden inte är så stor.

Tror inte jag läst om någon som ens varit halvnöjd med den, bara possitiva uttalanden. Snyggt bygge med en kvalite som inte verkar ligga mycket efter ens det dyraste på marknaden.

Skulle vara mycket förvånad om du blev missnöjd så länge du har lämpliga burkar.

MVH AnTra


There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:31:47  Show Profile Send Snoop a Private Message
tack för svaret

Står det något i manualen angående hur mycket luft man måste ha runt den, som det kommer bli om jag beställer så kommer det att vara max 1cm ledigt uppåt, vilket kanske är i tightaste laget

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:35:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
1 cm luft ovanfor en rorforstarkare later lite tight. Jag har betydligt mer luft an sa runt mitt forsteg och jag tycker anda det blir varmt.

Faktum ar nog att jag personligen skulle se till att ha mer luft an sa runt ALLA former av effektforstarkare (med undantag da av klass-D steg).
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:59:49  Show Profile Send Egill a Private Message
Snoop du får se till att bänken anpassar sig till förstärkaren, inte tvärtom.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/09 :  19:05:08  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Ja 1cm blir definitivt för lite, skulle vilja säga minst 15cm om det är fritt runt om i övrigt, tror t.o.m det kan börja brinna om du har för nära, det är ju glödande prylar för att inte tala om hur dåligt elektroniken i stärkaren mår när allt blir överhettat. Transingarna blir också mycket varma trots maximal ventilation som jag har. (Brännheta)

Skulle nog satsa på Egills förslag och anpassa bänken istället !.


There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/09 :  20:42:05  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Ett alternativ är att du monterar in ett fläktrack med säg 8st 120mm datorfläktar bakom steget i rackets håligheter.

Det låter väl lite WHOOOOOOOOOOOOOOO på allt under 100db men kylning blir det

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2007/02/10 :  02:27:20  Show Profile Send buris a Private Message
Tja snoop!!
Du som bor i Ö-vik borde ju ta kontakt med han som har subas audio, han säljer en del rör stärkare typ raysonic o allmaro. är själv lite sugen på en rör cd typ raysonic lr ayon.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/10 :  09:41:40  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jag har haft den hemma ett tag och tycker den är trevlig i triodläge. Den kan rocka med rätt anpassade högtalare. Den har en bra balans genom alla register, hyfsat neutral klang och upplösning. KT88-rören kan man behålla, men trioderna har man nog en del att vinna på att byta. Men viktigast av allt, vilka högtalare skulle du spela med den?


quote:
Synd där inte är preout...
Finns det någon rörförstärkare med det, inom rimliga pengar?
Cayin har ju en hel serie försteg (SC-2, -5, -6, -8, -10) som alternativ till integrerad.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/10 :  11:19:49  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Håller med Calle jr om "hyffsat neutral klang", den är kanske inte helt neutral!, den drar helt klart åt det spelglada hållet som jag tycker gör den så "rolig" att lyssna på. Men den spelar definitivt mycket dynamiskt med rätt högtalare och upplösningen tycker jag också är mycket bra.

Min köptes med de lite dyrare EH6550-rören som ger lite mer kraft så hur den låter med KT-88 har jag inte någon aning om?.
Just nu sitter det dessutom nya rör i hela förstärkaren och 6550-rören är utbytta mot TUNGSOLs (Original är EH).

Har ju massor av rörprylar hemma som alla har levererats med EH och dom rören är ju faktiskt riktigt bra om man dessutom ser till vad de kostar tycker jag, så någon brodska att byta ut dem finner jag inte nödvändigt.

MVH


There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/10 :  12:09:55  Show Profile Send Snoop a Private Message
Högtalarna som ska spelas på är Phonar Veritas P5 vilket borde funka riktigt bra.

Har ju kört rör förut på dem med gott resultat då iform av Octave V40 med el34 effekt rör.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/10 :  17:17:55  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Phonar Veritas P5
Det kommer funka kanon.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/10 :  17:59:14  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det tror jag med,men problemet just nu är värmen och hur ja ska lösa det. får se om ja kan använda hörnbordet jag hade till vinylen tidigare och låta den stå på det så länge.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000