HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lågt brus...men högt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/07 :  18:56:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Plockade ihop Adcom slutsteget idag efter att ha bytt lytar, RCA, HT-terminaler samt internkablage till silver. I med kontakten i köket, inget luktar inget ryker. En udda sak jag märkte, men jag vet ju inte det kanske ska vara så...jag får ton med multimetern när jag mäter mellan höger och vänster minuspol. Hur som helst skruvade jag ihop alles, petade in det i stereobänken trycker igång den....låter som nån spelar en monoton ton från de lägre registren på en kyrkorgel på den.

JAG ->

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2007/02/07 :  19:02:54  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Trafon kanske?
Adcom låter riktigt bra för pengarna annars anser jag iaf.
Hoppas det löser sig för dig.

Edit: Har själv ett Nad 208 med samma fenomen tyvärr. visserligen
väldigt lågt men ack så irriterande när man väl upptäckt det.

Edited by - fidelityn on 2007/02/07 19:06:48
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/07 :  19:08:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ja enligt brorsan som är tidigare ägare på den så brummade trafona högt, och jag har ju gått från 4x6800uF till 4x10000uF. Vad gör man åt det då? Jag håller med adcom är prisvärda.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2007/02/07 :  19:35:50  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Lyt-banken och nätdelen är ju lite som hand och handske i förhållande
till varandra. Kan ju vara det som gör att nätdelen inte räcker till
för den utökade lyt-banken.

Men fanns felet redan innan utbyggnaden av lyt-banken så räcker
tyvärr inte mina kunskaper till här.

Men här på forumet finns ju kunskap så hjälp finns ju inom kort
bara dom får se tråden.

Lycka till iaf. för Adcom låter bättre än priset
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/07 :  21:02:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Men här på forumet finns ju kunskap så hjälp finns ju inom kort bara dom får se tråden.


Har du mätt alla spänningar ut från nätdelen så dom stämmer och är lika?
Fasat högtalarna rätt,annars brukar det ju låta så?



Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:03:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Men om det är så att lytbanken e lite i största laget, borde inte brummet ge med sig snart efter påslag då? Det jag gjort med den: 1. tagit bort HT-terminalerna "B" 2.bytt RCA-kontakter 3.silverkablage internt 4.bytt medföljande nätis till Supra LoRad 3x2,5 och så givetvis nya lytar ... det är allt än så länge. Det borde inte vara nån fara att koppla in den igen i morgon, ge den några minuter och se om brummet försvinner.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:13:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jasså det brummade,jag trodde basen lät som mono.
Jag hadde nog mätt späningarna från lytarna och sett om den är som den ska,så dom är rätt kopplade + och -,samt om det siter säkringar till slutstegen tagit ur dom innan jag vet att nätdelen funkar som den ska.Funkar inte nätdelen som den ska då funkar ju inte slutsteget heller..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/02/07 22:14:49
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:22:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Bara att ha isär herkulet i morgon igen...suck.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:34:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
*suck*....

Jordfel igen kanske?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/08 :  01:21:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
*suuuck* Förmodligen nåt åt det hållet. Eller så är det helt enkelt värdelösa lytar...han som sålde dem på ebay skrev ju i texten att de inte lämpade sig för audio.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:01:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tror lytarna var värdelösa. kör jag igång steget, så brölar det ur båda kanalerna, stänger jag av spelar höger kanal rent tills lytarna är tomma....tips?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/08 :  15:10:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
stänger jag av spelar höger kanal rent tills lytarna är tomma....tips?

Men har du mätt spänninarna nu då,kollat jorden,kollat så lytarna sitter riktigt,inte tror jag dom e värdelösa!kollat så båda stegen får ström?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/08 :  15:44:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
jag får ton med multimetern när jag mäter mellan höger och vänster minuspol.
Förklara vad du menar här, de är väl båda jord så någon ton skulle ju inte komma där? Eller är det ton som säger att det är kontakt mellan dem?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/08 :  18:08:30  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ton som anger kontakt är det jag får. Jag begriper inte varför den ryter när den är påslagen(båda kanaler) men spelar klockrent i höger kanal tills kondingarna är tomma när man stänger av den??? Vänster kanal blir tyst vid frånslag.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:12:18  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Prova att koppla bort matningen till vänster kanal och provkör bara högerkanalen och se om den funkar som den ska. Om den funkar så gör samma sak med vänsterkanal.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:19:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Båda "minus" är väl kopplade till jord så att multimetern piper är nog normalt.

Det faktum att den ryter kan ju mycket väl ha att göra med att VÄNSTER kanal inte låter klockrent när den stängs av, bägge kanalerna är väl nominellt identiska så att den ena är tyst pekar väl på ett fel där.
Det kan ju ex. vara en trasig kondning i vänster kanal som spökar. Att "fel sorts" kondning skulle kunna orsaka detta tror jag inte på.

Har du provat att "mäta upp" kondensatorerna med en multimeter en och en i vänster kanal?
(Sätt multimetern på resistansmätning på ex. 200kOhm, är kondningen hel så ska du se resistansen långsamt öka till dess att multimetern visar öppen krets, dvs en 1).

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:31:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det ska jag göra, ett av skälen till att jag misstänker kassa kondingar var att en av dem var laddad när jag fick dem. Som tur är upptäckte jag det med en tång... ja ja så är det när man köper på eBay, inte alltid man får vad man beställer.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:41:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det kan ju ex. vara en trasig kondning i vänster kanal som spökar

Eller en som e felkopplad!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/08 :  20:47:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Precis. Ska ge mig på det i morgon, nu är jag bara mkt nöjd att ha igång lurstärkaren igen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/08 :  22:27:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Grattis till det!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/09 :  10:58:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har gått igenom nätdelen grundligt nu, och fann att lytarna var rättvända(puh), men att en av dem i den "tysta" kanalen var kass.
Det var även det motstånd som sitter i anslutning som ska vara 5,6Kohm, motstånden är så klart bytta och nya kondingar bokade.

Lite frågor inför andra försöket:
1. Kan jag mäta någonstans med steget påslaget utan att koppla in högtalarna? Vad är i så fall "mål", dvs det jag letar efter?
2. Behöver RCA-kontakterna vara anslutna vid detta tillfälle?

Tar tacksamt emot alla tips och tack ni som redan hjälper till

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:15:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Personligen skulle jag slå på steget utan något anslutet och sedan mäta på utgångarna för att kolla att du inte ser något DC.

Om det fungerar så skulle jag tagit en CD med lämplig testsignal (säg 200 Hz, inte för högt för då kan i värsta fall multimetern visa fel) och sedan kolla att du får förväntat utsignal på högtalarterminalerna när du har ex. ett 8 Ohms effektmotstånd som last. Då kan du ju också kolla så att förstärkningen är som förväntat.


Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/09 :  12:05:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vart går gränsen för DC, dvs kan det finnas upp till en viss gräns och vara ok?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/02/09 :  19:45:29  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Ju lägre desto bättre, men över 50 - 100 mV bör det inte vara tycker jag

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000