HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Parallellkoppla trafos?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/02/09 :  18:49:14  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jag har provat söka men hittade inget som svarade på mina frågor.

Går det bra att parallellkoppla två stycken 2x12 150VA trafos? Blir det då 300VA?
Finns det några nackdelar att göra så?


Alt 1. Primärerna ansluts till samma nätbrunn och sekundärerna parallellkopplas innan likriktarbryggan.

Alt 2. Primärerna ansluts till samma nätbrunn, men sekundärerna likriktas med varsin brygga och parallellkopplas därefter.

Alt 3. Skippa parallellkopplingen och bygga dualmono men med halverad kondensatorbank.


Går det bra att "stapla" trafos utan att man får massa negativa effekter?


Jag frågar för det är trångt i lådan och kondingar är dyra så dom jag har vill jag gärna använd i samma nätdel.

Tacksam för svar.

Edit: rättstavning..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2007/02/09 18:51:09

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/02/09 :  20:04:02  Show Profile Send matsj a Private Message
Både 1 och 2 funkar. Jag kör med 1 an till mitt Hypex steg. Först gick säkringen när jag kopplade ihop trafona, men sen vände jag på primär kablarna o nu funkar det kanon. Ja det blir 300 va.

mats

1W=115db.

Edited by - matsj on 2007/02/09 20:04:51
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/09 :  20:39:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag skulle nog använt 3:an just för att få dualmono.
Hur viktigt är det med toleranserna på trafon vid paralellkoppling,t.e.x så att de lämnar exakt lika spänning mm.Så det inte blir några otrevligheter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/02/09 :  21:17:47  Show Profile Send Yunick a Private Message
Det är lite trång om jag ska köra dualmono tyvärr annars hade det vart kanon. Trafosarna hamnar bara nån cm från kretskorten.. Men det kanske inte är något problem.

Jag tackar för svaren å kopplar vidare :)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/10 :  10:48:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
jag skulle nog kört dual-mono även om det går finfint att ansluta trafons sekundärer med varandra. Inget farligt ska hända eftersom ev spänningsskillnader lägger sig över motståndet som finns i kopparlindningarna.

Och visst du kan stacka dem. Se till att INTE göra någon anslutning till bulten/muttern som sitter överst.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000