HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 kondingar i nätdelen, värden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/08 :  23:26:53  Show Profile Send ockham a Private Message
Jag håller på med ett litet projekt. Jag hade två 330uF kondingar som jag tog istället för 100uF som schemat föreslår i nätdelen. När jag slår på spänningen går min 1A säkring.

Tror ni dessa två drar så mycket mer ström när de laddas eller kan en konding vara trasig? Det sitter en "choke" på 10H emellan.





Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2007/02/08 23:36:22

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/08 :  23:38:30  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Om den första kondningen sitter direkt efter likriktaren så kan det nog stavas trubbel.

Leta fram en 100uF eller något mindre och testa i den positionen isf.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/08 :  23:42:45  Show Profile Send ockham a Private Message
ja den sitter direkt efter likriktaren. Hmmm att det gör så stor skillnad? Jag trodde jag kom billigt undan med mina egna kondingar.
Nåväl man lär sig.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/08 :  23:51:18  Show Profile Send Lovan a Private Message
Berätta lite om kretsen. Vad är det för trafo, spänning, snabb eller trög säkring...?
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/09 :  00:06:16  Show Profile Send ockham a Private Message
Schemat ser ut så här
fast trafon är en lundahl, snabb säkring



Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2007/02/09 00:08:00
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/09 :  00:15:05  Show Profile Send Lovan a Private Message
Testa med att ta bort kondensatorn mellan spolen och likriktarbryggan. Spolen borde fungera lite som softstart för resten av kretsen.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/09 :  00:17:50  Show Profile Send esl a Private Message
Prova med ett 33 ohms motstånd mellan likriktaren och spolen samt byt till en trög säkring.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/09 :  00:34:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Testa med att ta bort kondensatorn mellan spolen och likriktarbryggan

Då sjunker väl utspänngen.
Jag tycker jag aldrig haft problem med för mycket uF,ändå har jag lassat på ganska duktigt.Peppear, peppar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/02/09 :  00:37:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
330uF direkt efter likriktaren känns väldigt högt, så höga värden orsakar ganska våldsamma uppstartsförlopp samt höga rippelströmmar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/09 :  01:12:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
så höga värden orsakar ganska våldsamma uppstartsförlopp samt höga rippelströmmar

Hmfrrr,gäller detta bara om nätdelen innehåller en spole?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/09 :  08:50:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Gå in på www.duncanamps.com och leta reda på Duncanamps lilla program för att räkna på nätaggregat - PSU Designer heter det nog. Tanka hem (fritt) och börja skissa.

PS Jag har en 2000uF/400V-konding ... hur många säkringar för att inte tala om dioder kommer den att spränga??
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/09 :  18:38:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Och läste lite i en annan tråd och tror mig kunna svara själv på min fråga,Det gäller bara vid användning av spole.Jag tänkte på driv steget till SEWAN,där jag till att börja med hadde 150uf och ett kraftigt brum,och för låg spänning,ökade gradvis till ca 1000uf,brummet borta,späningen ökade med 35v!Lade för säkerhets skull till ett par 100uf till.Och likriktarna håller än.När jag tänker på det har jag alldrig lyckats bränna några likriktare pga uf.
Jag har i alla fall haft 3000uf på ca 450v,och det har hållit.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000