HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Underliga priser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:01:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hur kan det vara möjligt att hålla så låga priser;
http://www.fyndborsen.se/php/produkt.php?main!filter!Prodnr=1199

Den kostar 2995:- och ser ut att kosta hru mycket som helst!
exeptionell finnish. fast bilder kan ljuga, och ljudet lär
också göra det.



min fråga är; HUR kan det möjligt finnas så billiga högtalare,
sätts dessa ihop i taiwan eller?

proson, genexxa, Pioneer, usla billighetsmärken med högtalare
som ligger runt 1500:- fast med stora basar och stora lådor.
Jag tänker då på pioneer´s billigaste serier.

Skulle inte bli förvånad om det är små barn som skruvar ihop.
Innom andra brancher bojkottar man sådant som tillverkats av
barn, nu undrar jag om detta inte också kan vara fallet.

Ännu ett exempel; 1695:- och dubbla 10" och ståra lådor;



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:33:30  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Dem övre ser ju "biffig" ut!
Ser ut som om den skulle låta bra.(har inte hört den, och tvivlar!)
Den undre har jag däremot hört, lyssna på den du också så förstår du varför den är sååå billig .

Men jag undrar också, hur man tillverkar en högtalare för så små pengar!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:44:15  Show Profile Send matson a Private Message
Om skräpet delvis tillverkas i länder där arbetarna inte får någon lön, med svenska mått, så blir ju priset lågt. Bra blir det däremot inte.

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/08 :  12:34:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om man sedan också endast har försäljning på internet och ser till att ha stora produktioner och lägger små pengar på reklam samt även som du skriver låter tillverka högtalarna i låglöneländer så går det tydligen. Men bra blir det förmodligen inte.Mvh Kristofer

Go to Top of Page

n/a
deleted

4 Posts

Posted - 2002/07/08 :  15:17:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja tyvärr, jag måste nog hålla med er, inga kvalitetshögtalare i världen kan tillverkas till ett så lågt pris utan något "fuffens". Låt mig gissa: elementen tillverkas i Kina,Taiwan, Singapore, Malaysien eller liknande länder och barnarbete är en självklarhet. Fackföreningar är en benämning som inte existerar där, inte heller mänskliga rättigheter. Vad kvaliteten beträffar, är den nog lika låg som fabrikanternas moral- Och på tal om detta, vem säger att inte NAD eller Rotel, som båda har fabriker i bl a Taiwan, Kina osv, använder sig av barnarbetare? Det är något som märkligt nog tycks förbises i olika tidskrifters recensioner. LITE mer grävande journalistik från berörda tidskrifter hade varit önskvärt!

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/08 :  15:27:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

instämmer helt

quote:

Ja tyvärr, jag måste nog hålla med er, inga kvalitetshögtalare i världen kan tillverkas till ett så lågt pris utan något "fuffens". Låt mig gissa: elementen tillverkas i Kina,Taiwan, Singapore, Malaysien eller liknande länder och barnarbete är en självklarhet. Fackföreningar är en benämning som inte existerar där, inte heller mänskliga rättigheter. Vad kvaliteten beträffar, är den nog lika låg som fabrikanternas moral- Och på tal om detta, vem säger att inte NAD eller Rotel, som båda har fabriker i bl a Taiwan, Kina osv, använder sig av barnarbetare? Det är något som märkligt nog tycks förbises i olika tidskrifters recensioner. LITE mer grävande journalistik från berörda tidskrifter hade varit önskvärt!





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/08 :  15:49:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det här är en tanke som faktiskt inte slagit mig förrän ni påtalar det. För det kan ju vara en utav anledningarna till att t.ex NAD kan hålla så låga priser. Därmed inte sagt att jag anser dem vara några direkt lysande reproducenter musikmässigt,men de håller ju ett tillräckligt lågt pris så att gemeneman kan ha råd till hifi vilket är glädjande.
Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/08 :  15:58:14  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Hej!

måste bara påpeka att den övre högtalaren kostar 5500:- egentligen.. det är juh åf som säljer billigt!


Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/08 :  20:48:13  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Eftersom jag är återförsäljare för Dynavoice som ju den övre bilden föreställer (närmare bestämt "Studio 2"), så måste jag säg att finishen är mycket bra och ljudet på en del modeller är också bra med tanke på vad dom kostar. Har för mig att just den här modellen har ett rek. pris på 4500:-. Om någon är intresserad så kan jag kolla i prislistan imorgon.

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/08 :  22:30:38  Show Profile Send Tobias a Private Message
Det är väldigt många tillverkare som har produktionen i Asien.
Det kanske inte är så många som vet att förstärkarna i bl. a. Revel Performa B15 och Sunfires subwoofers tillverkas i Kina. Jag har inte lyssnat på dessa subwoofers själv, men jag har hört och läst att de ska låta mycket bra. De är ju inte direkt gratis heller...

Jag håller själv på att testa en kabel från den kinesiska fabriken som tillverkar kablar som säljs i Acoustic Zen´s namn (tror jag det var), den verkar låta hyfsat iallafall.

mvh Tobias

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/09 :  10:36:55  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Fel av mig.
Rek. pris på Studio 2 är 5000 kr.
Det kan vara en utgående modell, därav det mycket bra priset 2995 kr.

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/09 :  10:43:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Den ser mtk snygg ut! Sitter det några kända
element i den? Billigare serier av vifa t.ex. ?





quote:

Fel av mig.
Rek. pris på Studio 2 är 5000 kr.
Det kan vara en utgående modell, därav det mycket bra priset 2995 kr.





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/09 :  10:54:24  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag är kanske inne på fel forum här...

Jag blev lite intresserad av att köpa ett par billiga högtalare med snygg finish och sedan modifiera lådan och byta elementen. Det borde ju lösa ett av dom största problemen som hemmabyggare nämligen finishen...

Bara en tanke...
/Björn

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/09 :  11:16:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det r inte svårt att få till finnish, se till att
ett snickeri sågar dina MDF, sedan läser du om at
fanera, eller lackera..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Joke
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:32:29  Show Profile Send Joke a Private Message
whiskyman:
------------
Om man sedan också endast har försäljning på internet och ser till att ha stora produktioner och lägger små pengar på reklam samt även som du skriver låter tillverka högtalarna i låglöneländer så går det tydligen. Men bra blir det förmodligen inte.Mvh Kristofer
-------------------

Hmmm... hur menar du nu?
Att någonting skulle bli sämre bara för att man inte gör reklam?
Att någonting skulle bli sämre bara för att man säljer på internet?
Att någonting skulle bli sämre bara för man tillverkar mycket?

Du måste skoja.... eller? *blir ju nästan rädd*

/Joke



Go to Top of Page

Joke
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:40:45  Show Profile Send Joke a Private Message
Lionheart:
----------
Ja tyvärr, jag måste nog hålla med er, inga kvalitetshögtalare i världen kan tillverkas till ett så lågt pris utan något "fuffens". Låt mig gissa: elementen tillverkas i Kina,Taiwan, Singapore, Malaysien eller liknande länder och barnarbete är en självklarhet. Fackföreningar är en benämning som inte existerar där, inte heller mänskliga rättigheter. Vad kvaliteten beträffar, är den nog lika låg som fabrikanternas moral- Och på tal om detta, vem säger att inte NAD eller Rotel, som båda har fabriker i bl a Taiwan, Kina osv, använder sig av barnarbetare? Det är något som märkligt nog tycks förbises i olika tidskrifters recensioner. LITE mer grävande journalistik från berörda tidskrifter hade varit önskvärt!
-------

Öhhh... Så du påstår på fulla allvar att barnarbete är en självklarthet i Malaysia och Singapore t.ex.????

Sen så verkar det nästan som att du menar att ALLA fabriker i Kina, Taiwan, Singapore, Malaysia skulle ha låg moral och jättedålig kvalité??
Sen att minst 80% av all elektronik som säljs i Sverige kommer därifrån, det ignorerar du helt eller???


Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/08/02 :  14:31:56  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Och på tal om detta, vem säger att inte NAD eller Rotel, som båda har fabriker i bl a Taiwan, Kina osv, använder sig av barnarbetare? Det är något som märkligt nog tycks förbises i olika tidskrifters recensioner. LITE mer grävande journalistik från berörda tidskrifter hade varit önskvärt!



Vi har på HF diskuteret dette emne flere gongar på redaktionen. Det er meget svært at få informationer og kontakter man mportører/leverandører nægter de alt!

Så nylingen en TV udsendelse. I indien havde man lukket for bararbeta på tekstilfabrikkerne (jeans). Resultaten var at barnen sultede eller at dom måste hugga i sten for at tjena 2 kroner dagen! Fjerner man bararbetat skal man erstatte det met nogot bättre, men det blir bara sämra.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:35:20  Show Profile Send Bland a Private Message
"Så nylingen en TV udsendelse. I indien havde man lukket for bararbeta på tekstilfabrikkerne (jeans). Resultaten var at barnen sultede eller at dom måste hugga i sten for at tjena 2 kroner dagen! Fjerner man bararbetat skal man erstatte det met nogot bättre, men det blir bara sämra."

Detta visar verkligen ett av problemen med barnarbete. Barn arbetar i vissa länder, så är det. Vad vi kan göra är inte att bojkotta dessa varor (så att barnen får det sämre) utan påverka de företag som köper dessa tjänster. Vi kan kräva att dessa barn skall få gå i skola samtidigt som de arbetar. Att barnen får en bra arbetsmiljö att arbeta i osv. Förhoppningsvis blir det då i förlängningen att barnarbete upphör pga ändrade attityder. Många sportskofabrikanter och andra textil industrier har inte tagit någon hänsyn till dessa barn. Vilket är rent bedrövligt och fruktansvärt. Vi måste betala lite mer för våra varor och berätta detta för företagen att vi vill det. När du köper ditt kaffe nästa gång; köp rättvisemärkt. Då går pengarna till odlarna/familjerna direkt utan mellanhänder. Lite dyrare men det smakar bättre.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000