HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 operativsystem PC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/02 :  22:49:40  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Start | Settings | Control Panel | System | Advanced | Performance | Settings | Adjust for best performens | OK

Så är det klarat


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/02 :  22:52:31  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
PS! Detta gör jag på alla datorer jag skall jobba på som använder XP, ny och snabb eller gammal och slö, jag klarer bara INTE av det här XP leksags design och alt deras grafiska lullul, det är jo till att bliva dårlig av.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/02/02 :  23:00:22  Show Profile Send regner a Private Message
jag kör själv med xp modifierat med blackbox. (ersätter explorer) Blackbox är stabilare, kräver lite mindre resurser och dessutom smidigare.

http://www.bb4win.org/news.php


Edited by - regner on 2007/02/02 23:02:07
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/02 :  23:11:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
det där ska jag kolla på

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/03 :  00:08:08  Show Profile Send ILLY a Private Message
Blackbox ska definitivt kollas in. Ser ju dessutom att du har den goda smaken att använda dig av Opera som browser. Att folk ens överväger att köra något annat än Opera, är för mig fortfarande ett mysterium. Tycker det är fullständigt överlägset alla andra webbläsare jag testat, alla snabbfunktioner är så otroligt intuitiva att det känns helt naturligt att använda dem redan från första början. Att surfa med explorer känns som sirap i jämförelse.

Jag hittade en lista någonstans, över services som stal systemresurser utan att egentligen vara bra för någonting. Stängde av varenda en och fick en dator som är både snabbare och stabilare. Google will show you the way!

Fler tips som friskar upp XP så det blir ett acceptabelt OS:
*Töm mappen "C:\WINDOWS\Prefetch" och alla som heter något med temp eller temporary på innehåll med jämna mellanrum.
*Kör exempelvis TweakNow Regcleaner, som är gratis, efter att du avinstellarat program eller rensat filer från hårddisken.
*Defragmentera, defragmentera, defragmentera!

XP är faktiskt helt okej om man kopplar bort lite funktioner samt kör regelbundet underhåll.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/03 :  00:53:11  Show Profile Send B-200 a Private Message
wooooow...vilka tips. äntligen få bort GUI som jag ser som det störta felet med xp (blackbox skall kollas)

rip59: ditt tips var guld värt- ställde in det direkt

illy: skall kolla upp rensning med, det kan ju vara så att man kan ha ett acceptabelt OS tills kassan kommer igång igen, vilket hade varit ett mirakel

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/02/03 00:57:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/03 :  08:34:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra tips här! Black box, vad är det man ska ladda ner och installera där egentligen? Jag tycker hemsidan var bökig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:01:18  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hemsidan var mycket bökig. Jag gick in på wiki och följde länken till BBlean, som hade en betydligt renare layout på sin sajt. Tankade ner det och kan ju lungt säga att det gav omedelbar effekt på min burk. Lättanvänt också, tycker jag. Förvånad att jag aldrig hört talas om det förut.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:05:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur stora förändringar behöver man själv göra eller går allt automatiskt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:17:15  Show Profile Send ILLY a Private Message
Allt går automatiskt, du behöver inte ens installera för att provköra. Bara packa upp zippen, dubbelklicka på Black Box-ikonen, vänta någon sekund och sen försvinner hela windowstemat från skärmen, kvar blir något som är rejält likt Linux KDE och Fluxbox och datorns respons har stigit. Tycker du om det, och dessutom vill ladda windows snabbare, så leta reda på alternativet "install" i blackbox-menyn, sen är det klart. Oerhört enkelt!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:24:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ibland får man lägga ner timmar på att ändra om massa grejer vid sidan om Kan man avinstalera med om man vill utan att köra en restore ? Har stängt av den på alla diskarna

Tackar för informationen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/02/03 11:27:09
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:34:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Testar lite nu o man får helt klart tänka i andra banor än vid Win Men jag ska ge det en chans. Opera finns sen innan på burken med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:37:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Verkar intressant det där, ska testa det på en av datorerna här så får jag se.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:44:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har lite frågor

Allt med Blackbox fungerar med 1 knapptryckning men inte mapp öppnande, går det att ändra ?

Kan man lägga upp ikoner nånstans eller är det bara menyer spm gäller ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:50:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Installerade inatt, så jag har inte hunnit lära mig så mycket än. Konstaterade att det finns väldigt många plugins på hemsidan, så det går säkert att få ikoner om man trixar lite. Vet ej.

Om du dubbelklickar på en mapp i menyn, så öppnas den. Alternativt kan du högerklicka på den, så växlar följdmenyn utseende där du får upp en mängd mapp- eller filalternativ.

Vad gäller avinstallation så går det att stänga av blackbox och ladda explorer utan att starta om datorn. Får man problem med blackbox, så går det att hålla inne ctrl under tiden windows laddas, så kan man välja att avinstallera blackbox utan att ladda det. Då får man tillbaka explorer och allt är som vanligt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:56:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Högerklick testade jag direkt när det öppnades den första gången
Det enda jag har att klaga på är skrivbordet. Jag änvänder det väldigt aktivt o det ändrar sitt utseende flera ggr per dag beroende på vad jag jobbar med. Resterande frågor fick svar direkt när man kollade runt lite

Jag får slå ett öga på vad som kan tweakas.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/03 :  15:36:24  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ska man få ut det med mesta ur XP eller 2000 så måste man köra nlite. Det är ett program som rensar bort allt onödigt i windowsinstallationen. Du kan ställa in och ta bort praktiskt taget allting. Windows blir faktiskt riktigt snabbt då. Och för att inte säga stabilt.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/02/03 :  17:21:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Lovan

Var hittar man det programmet, och vad exakt plockar den bort

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/03 :  17:50:47  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Oh.. blackbox, det hade jag visst inte hört om innan.
Har kört med Xp ett tag nu, hade Linux Gentoo ett tag, men sen började jag spela lite och då blev windows ett naturligt val. Men det är ju så fult och tråkigt så jag har letat efter något att göra det snyggare. Och här hade vi något i min smak. "Installerade" vi denna länk
http://www.lostinthebox.com/download.php?id=1088&sid=79a138cfd58f5eb7379c7b6f4f5ef6a8
Men, som sagt, den kör ju via Windows, undrar nu om denna fina grej som "standalone" och hur den isf fungerar. Eller ska jag istället göra mig "besväret" att installera Gentoo på min box och försöka få igång spel i den. Är ju så förb..... trött på windöd!

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/03 :  18:00:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är det bara utseendet man vill ändra på XP så kan man ju installera Windowblinds, det tar lite resurser men inte så det stör.
Sedan kan man ju i princip skräddarsy utseendet i detalj.

Tänk bara på att snygg inte automatiskt betyder bra. Om man faktiskt sitter och jobbar med datorn så vill man ju ha ett så lättarbetat gränssnitt som möjligt och det betyder i praktiken oftast få "finesser".
Det finns en anledning till varför program och OS som används "ytrkesmässgt" (ex. Solaris) oftast har extremt minimala interface som kräver att man memorerar en hel drös snabbtangenter för att fungera optimalt, det är inte nybörjarvänligt men ska man tillbringa hela dagarna med det så lönar det sig i längden.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/03 :  18:36:43  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
(= nja, det är inte bara utseendet jag är trött på med windows.
det är både fult och tråkigt att arbeta med, vill ha något som är lite mer spännande, och det kan man inte kalla windows. Jag vill kunna tänka lite när jag sitter vid datorn. Jag har fortfarande alternativet att börja installera Linux i burken, vilket jag inte riktigt är sugen på just nu (har ju semester), men då måste jag börja bränna ut lite som måste sparas.
Frågar mig lite för vad jag har för alternativ.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/03 :  18:57:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Windowblinds är som sagt ett alternativ, det är bara att installera i XP och kan tas bort om du inte är nöjd. Jag har använt det lite av och till i några år nu utan problem (oftast har jag dock kört rätt "minimala" skins).

Den fria versionen har några begränsningar men ger ändå en bra idé om vad som är möjligt.

se
http://www.stardock.com/products/windowblinds/

där finns också några hundra skins att välja på.

ex.
http://www.wincustomize.com/skins.aspx?skinid=6022&libid=1
som kanske passar nu när det snart är Alla hjärtans dag



Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/02/03 :  19:10:36  Show Profile Send Larsho a Private Message
Kan bara se att den kostar pengar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/03 :  19:13:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns en knapp där det strå "try it" på, där kan du ladda ned den fria versionen.
Priset för den fulla versionen är ju dessutom bara $20, kan ju vara värt det om man gillar resultatet.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/03 :  20:24:27  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Giddar dock stilen på Blackbox, det verkar som om Windowblinds inte ändrar arbetssättet med windows, det gör iofs inte Blackbox heller, men Blackbox gör det mer än Windowblinds gör.
Som sagt, jag vill komma ifrån sättet man arbetar med windows.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000