HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ta med bil från USA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/02/03 :  09:54:23  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Min syster och hennes man ska flytta hem till sverige efter tre år i San Francisco. Då de har funderingar på att ta med bilen hem (Ford Focus 2003), så undrar jag var man kan hitta info om regler och kostnader för detta.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:22:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har man ägt bilen utomlands i mer än 1 år så slipper du betala tull och moms. Besiktning o registrering blir lite x-tra klyddig men det bör fixas ganska snabbt.


www.tullverket.se är riktigt duktiga att svara på frågor så be dom maila dit

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/02/04 :  15:00:57  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag skulle rekommendera att du övertalade dem att köpa en "ny" Mustang eller vette med bakdaterat kvitto på 6mån - importera bilen till S - sälja den och köpa en Focus 03 för vinsten

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/02/04 :  15:03:25  Show Profile Send short_cuts a Private Message
hmmm! Man får ju inte göra så ju, men ngn skulle ju kunna göra så men det e inte så snällt (fast smart kan man ju tycka...).
Sånt skall man inte uppmana till (men man kan ju tänka högt - vilket jag gjorde/gör )

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:21:14  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Dessutom måste du äga bilen ett år efter att den landat i Sverige.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/04 :  17:16:44  Show Profile Send Lovan a Private Message
oooh, vilket gyllene tillfälle att få slippa en massa avgaskrav och sånt. Helt underbart
Ring besiktningsgubbarna. Dom har en teknisk hotline för sånna här frågor.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/02/04 :  19:12:47  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur är det med värmepaketet i Forden? Misstänker att det inte är gjort för det svenska klimatet.

Har en svåger som köpte en importbil och i den var det ett klenare värmepaket, ingen stolsvärme etc. Dvs den var inte gjord för vårt klimat.

Ska de ta hem en bil från USA tycker jag att det skall vara en "entusiastbil" och ingen "svensson".


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/02/04 :  19:55:55  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jo, iofs - bara ett förslag...
Jag hade plockat med mig en XK120 eller e-type
Måste man äga den i ett år efter man tagit in den??? skulle inte förvåna mig alls - tänk om ngn hade tjänat lite mer än nån annan *huga*

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/02/04 :  20:21:55  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Det jag var ute efter var huruvida det var en bra idé att ta med den bil de haft i tre år, nu när de flyttar hem i påsk.
Och hur man skulle gå till väga.
Med andra ord finns det ingen möjlighet att köpa någon annan bil eftersom det bara är två månader kvar.

Hittade den info som behövdes på Tullverket och vägverkets hemsidor. tack björklund!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000