HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 parallell SE och ri ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:45:54  Show Profile Send ockham a Private Message
Jag sitter och labbar lite med glassware SE amp CAD. OM jag provar med tex en parallell SE tipsar programmet att byta till en annan trafo eftersom "plate impedance ändrat sig till det lägre. Är det bara att räkna ut med samma formel som parallelkopplade motsånd?

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2007/01/31 20:46:22

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:02:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Dubbla slutrör = halva trafoimpedansen. Principiellt i alla fall.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:44:48  Show Profile Send ockham a Private Message
ok, tre rör 1/3 och 4 rör 1/4?

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/01/31 :  22:03:13  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ja. Fortsätt så kan du snart ta bort utgångstrafon.
Om du har en högtalare som tål hög likspänning alltså

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2007/01/31 :  23:31:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har inte provat så mycket själv, men det är en allmänt spridd åsikt att parallellkoppling av rör förstör en del av "finliret" vilket förklaras genom att två rör aldrig är helt identiska och alltså inte kan jobba perfekt ihop.
Tyckte bara det kunde vara värt att nämnas, sen är det upp till var och en att tro på påståendet eller inte.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/01 :  09:04:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En OTL borde vara summan av "all evil"??

Jag har en udda sak med 6st 6L6 - låter inte alls fel, men det är ett subjektivt omdöme dock.
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2007/02/01 :  09:37:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som sagt är det upp till var och en att ta ställning till om påståendet är trovärdigt eller inte:)

När det gäller OTL och effektstarka steg har man ofta inget annat val än att parallellkoppla slutrör, men om det handlar om en SET med låg effekt så kanske det är läge att välja ett kraftigare slurör istället?
Jag sitter som sagt bara och spekulerar nu.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000