HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur starkt ska CD laser lysa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/29 :  21:09:41  Show Profile Send hinken a Private Message
Hej, jag har köpt en begagnad CD-spelare som jag tycker läser mina skivor dåligt. Jag öppnade den för att rengöra den ,och bara för att kolla hur den ser ut. När jag tittar på lasern när den läser så är det knappt att det går att se ljuset. Det lyser bara ytterst svagt rött.
Jag öppnade då en gammal DVD som jag har. Den lasern lyser mer som ett lasersikte, Mycket kraftigare än min CD-spelare.
Är det ett tecken på att det är dags att byta laser eller?
Hur starkt lyser era lasrar?

steriotyp

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/29 :  21:27:40  Show Profile Send Lovan a Private Message
DVD-formatet har en annan frekvens på lasern ioemd att den har mindre "gropar"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2007/01/29 :  22:08:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag tror att du behöver justera Focus för oftast beror dålig läsning på detta. Symtomen är att den har svårt att hitta spår tappar, bort sig under spelning eller slutar då den inte hittar början på spåret.

Leta reda på Focus potentiometern lägg i en skiva som du vet är ok starta skivan justera fockus lite tills den läser, hoppa mellan olika spår för att se om den läser bra från början. Sedan lägger du i den besvärligaste skivan du har och provar och se vad som händer kanske får man justera lite för att få allt att fungera felfritt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:38:12  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
De vanliga CD-spelare jag tittat på har en mycket svag mörkröd "glöd". Jag antar att vi lurar oss en smula genom att våglängden så vitt jag vet är nära det infraröda och alltså i utkanten av vad våra ögon uppfattar. För att kunna fokusera i DVD:n mindre gropar måste
också våglängden vara kortare, d.v.s. synligare för våra ögon. Jag har vid ett tillfälle sett ljuset från en 1mW GRÖN laser och det var en ruskig skillnad mot en röd vid samma effekt.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/31 :  23:30:06  Show Profile Send hinken a Private Message
Den lyser så som JohnA beskriver, mörkröd glöd. Då kanske inte det är lasern som det är fel på. Undra vad det är för fel när den inte vill spela många av mina skivor. När jag stoppar in en problemskiva och trycker på PLAY utan att trycka på CLOSE först så händer det att den spelar den.

steriotyp

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:52:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
I en gammal CD-spelare så är sannolikheten ganska stor att lasern är trött och det yttrar sig i att den har svårt att läsa skivan och CDR kan vara mer eller mindre hopplöst. Hur gammal är apparaten? MIn gamla Denon DCD-1500 från 1986 funkar utmärkt till och med med CDR trots att den har stått på jobbet i 16 år och gått 8 timmar om dan. Min DCD-1520 från 1989 som har gått då och då är helt slut. En CD laser av äldre snitt lyser ganska fesigt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/02/01 08:53:16
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2007/02/01 :  10:34:02  Show Profile Send hinken a Private Message
Den är bara fyra år gammal, så åldern är nog inget problem. Det kan vara ett dåligt exemplar. Den har lättare att läsa CDr. Om jag gör en CDr på en problem CD så funkar det bra. En del CD låter bra 2/3 av skivan sen på dom sista låtarna börjar det komma lite skrapljud.

steriotyp

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000