Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2007/01/20 : 15:15:00
|
Hej Sitter och pular lite med ett försteg, men skulle vilja ha möjligheten att växla fas. Det uppenbara vore att bara via ingångsväljaren switcha GND och signal. Detta borde ju inte vara problem såvida ingångarna inte har någon DC-nivå (vilket borde vara fallet i 100%). Men finns det något att se upp med ? Finns det signalkällor med DC bias (direktkopplade)? En ingångstrafo är snyggt, men vill helst undvika detta. Det handlar altså om ett Single end steg (ej ballanserat) /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2007/01/20 20:57:45 |
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2007/01/20 : 20:56:54
|
Oupps, fel ställe för denna tråd Kan någon flytta den till DIY ? Mvh Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/01/21 : 09:22:28
|
Går det verkligen att byta om på GND och signal? Ett par omkopplarae på högtalarna är kanske lite klumpigare, men 100% bekymmersfri. |
Edited by - Peter S on 2007/01/21 09:23:01 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2007/01/21 : 12:21:34
|
quote: Går det verkligen att byta om på GND och signal?
Ju mer jag funderar ju mer tveksam är jag till att det är lyckat. Jag har en 2-polig 6-vägs omkopplare som signalväljare på varje kanal, vilket skulle vara snyggt att använda. Exempel:
Line 1 +fas Line 1 -fas Line 2 +fas Line 2 -fas Phono 1 +fas Phono 2 +fas
Ljud kommer det säkert så länge det inte är direktkopplat (Dc-bias), men jag är lite orolig att "labba" med GND. Kan tänka mig att det kan föra med sig brumm mm då GND skall hållas så lågimpediv som möjligt (får ju i detta fallet signal i skärmen och fast mittenledare i kablaget till slutsteget ... hmmm Allen Wright (vacuum state) gör något liknande i sitt RTP-3 steg, men då med en ballanserad insignal. altså inte en fast GND. En linjetrafo skulle funka för att bryta upp GND, men då kostar det nog mer än det smakar.
Peter, en switch på högtalarkablget skulle funka, men det blir en lite större "operation". Tänkte få med detta när jag ändå har pinnar över på ingångsväljaren. Mvh Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/01/21 : 21:11:41
|
Ja, Allen gör det på sin balancerade, men jag vill minnas att hann säger att det inte går i hans SE-försteg. I balancerad har man ju 2 signal och 1 gnd, så att säga. Då är det bara att switcha dom 2 signal.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2007/01/21 : 21:45:06
|
Japp, jag får nog inse att det inte går att lösa enkelt. En trafo alt. switcha på högtalarutgången är nog de alternativ som ändå är enklast, och då känns det som lite overkill. Enl. Allen har rätt fas oerhört stor vikt. Någon som har en uppfattning om hur vanligt det är med inspelingar i "o-fas" ? (Dvs inspelningskedjan fasvänd) Mvh //pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/01/22 : 07:29:46
|
Detta är nog an "religiös" fråga . Enligt vissa är det oerhörd vigtigt. Anledningen till att de flesta inte bryr sig ska vara att elektronik, högtalare, diverse filter osv. ändå rör till fasen så mycket att man inte hör skillnad.
Steen Duelund var en som tilskrev fasen stor betydelse. När jag besökte honom i Köbenhavn för någre år sedan, satte han på något symfonisk musik och sa att jag skulle avgöre va som var rätt fas (han hade brytare på högtalarna) Det var himla skillnad, och jag vissta direkt vilken som var rätt, jag ble så förvånad och trodde inte först på mig själv och bad att han switchade en gång till för att vara säker. Det var mycket stor skillnad. Han menade att det var helt slumpmäsigt hur inspelningarna var gjorde, och ibland kunne det skifta flera gångar på samma skiva.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/01/22 : 10:31:56
|
Jag ska inte ge mig in i rätt-fas-diskussionen (även om min åsikt är klar. Däremot är det så att signalerna till resp högtalare ska vara korrekta vilket leder till grubblerier: Om signalerna fasvänds lika mycket i höger och vänster kanal fram till slutsteget OCH högtalaranslutningarnas + och - är korrekta ska det väl bara vara att koppla båda slutstegen lika och du har båda högtalarna (om du inte vänder högtalarkabeln fel) rätt hela vägen igenom. Enklast är väl om du kopplar så "det ska vara" - kontrollerar och kanske vänder anslutningarna från utgångstrafon till högtalarkontakten på ena steget och ser om det gör skillnad. Om det blev bättre låter du det vara så, annars löder du tillbaka sladdarna som det var innan. |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2007/01/22 : 14:39:44
|
Nja, jag måste nog förtydliga mig Min anläggning spelar i absolut fas (i bägge kanalerna), dvs +fas på skivan ger + fas ut i högtalarkonen. Detta kan verifieras mha div testksivor mm. Dock förekommer det skivinspelingar (enl bl.a Allen Wright) där skivan inte är graverad i absolut fas (-mot källan, inspelningsmicken) Är tveksam om det har någon jätteinverkan då "felet" i så fall finns med i bägge kanalerna, men när jag ändå hadde pinnar över på ingångsväljaren tänkte jag att det vore ett tjusigt sätt att kunna swicha från skiva till skiva. Man kastar inte gärna om högtalarkablarna vid skivbyte. Ligger en fas 180 grader fas-föskjuten så är det uppenbart. men om bägge kanalerna ligger fasförskjutna krävs det nog ett enkelt och snabbt sätt att växla mellan för att höra skillnaden (om man hör det överhuvudtaget.. Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/22 : 16:07:41
|
Absolut fas är omtvistat som mycket annat. Peter, jag skulle gärna varit med på den demon med Steen Duelund. Synd att det är för sent. Det finns också fler aspekter på SE och +/- på högtalare. Här t.ex: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=49755 |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/01/22 : 21:47:35
|
Jo det var lite specielt. Det var i första hand perspektivet som ändrade sig när den absolute fasen ble rätt. När det var "baklänges" var perspektivet svårtuppfattat, och när han då vände fasen på båda högtalare ble allting tydligt. Det krävs, sa han, att utrustningen (speciellt högtalarna) inte vrider fasen. Av samma anledning gillade han inte rörförstärkare med trafon . Hans delfilter är mycket komplexa med små tolerancer och alla element uppmätas noga i varja enskild högtalare. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/01/23 : 06:49:58
|
Effekten som ni fick hos Duelund kan också bero på t.ex brumkancellering. Förmodligen kan man höra skillnad på absolut fas i vissa lägen men om det är inspelat med mer än 2 mikrofoner tror jag det blir svårt. Jag har faslinjära högtalare och har provat men inte märkt någon nämnvärd skillnad. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/01/23 : 10:31:06
|
Visst, om det är många mickar är det ju körd oavsett hur faslineär anläggningen är. Nu var det ju en av Steens käpphäster, att ha full koll på fasen vid alla frekvenser. Han hade psykoakustiska förklaringer som gick LÅNGT över mitt huvud.
Jag tänker sätta brytare på mina högtalare så småningom och se om jag hör skillnad genom utgångstrafer |
Edited by - Peter S on 2007/01/23 10:31:51 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
|
Topic |
|