HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Växla fas i SE-försteg ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2007/01/20 :  15:15:00  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Sitter och pular lite med ett försteg, men skulle vilja ha möjligheten att växla fas.
Det uppenbara vore att bara via ingångsväljaren switcha GND och signal.
Detta borde ju inte vara problem såvida ingångarna inte har någon DC-nivå (vilket borde vara fallet i 100%).
Men finns det något att se upp med ?
Finns det signalkällor med DC bias (direktkopplade)?
En ingångstrafo är snyggt, men vill helst undvika detta.
Det handlar altså om ett Single end steg (ej ballanserat)
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2007/01/20 20:57:45

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2007/01/20 :  20:56:54  Show Profile Send pix a Private Message
Oupps, fel ställe för denna tråd
Kan någon flytta den till DIY ?
Mvh
Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/21 :  09:22:28  Show Profile Send Peter S a Private Message
Går det verkligen att byta om på GND och signal?
Ett par omkopplarae på högtalarna är kanske lite klumpigare, men 100% bekymmersfri.

Edited by - Peter S on 2007/01/21 09:23:01
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2007/01/21 :  12:21:34  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Går det verkligen att byta om på GND och signal?

Ju mer jag funderar ju mer tveksam är jag till att det är lyckat.
Jag har en 2-polig 6-vägs omkopplare som signalväljare på varje kanal, vilket skulle vara snyggt att använda. Exempel:

Line 1 +fas
Line 1 -fas
Line 2 +fas
Line 2 -fas
Phono 1 +fas
Phono 2 +fas

Ljud kommer det säkert så länge det inte är direktkopplat (Dc-bias), men jag är lite orolig att "labba" med GND.
Kan tänka mig att det kan föra med sig brumm mm då GND skall hållas så lågimpediv som möjligt (får ju i detta fallet signal i skärmen och fast mittenledare i kablaget till slutsteget ... hmmm
Allen Wright (vacuum state) gör något liknande i sitt RTP-3 steg, men då med en ballanserad insignal. altså inte en fast GND.
En linjetrafo skulle funka för att bryta upp GND, men då kostar det nog mer än det smakar.

Peter, en switch på högtalarkablget skulle funka, men det blir en lite större "operation". Tänkte få med detta när jag ändå har pinnar över på ingångsväljaren.
Mvh
Pix

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/21 :  21:11:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ja, Allen gör det på sin balancerade, men jag vill minnas att hann säger att det inte går i hans SE-försteg. I balancerad har man ju 2 signal och 1 gnd, så att säga. Då är det bara att switcha dom 2 signal.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2007/01/21 :  21:45:06  Show Profile Send pix a Private Message
Japp, jag får nog inse att det inte går att lösa enkelt.
En trafo alt. switcha på högtalarutgången är nog de alternativ som ändå är enklast, och då känns det som lite overkill.
Enl. Allen har rätt fas oerhört stor vikt.
Någon som har en uppfattning om hur vanligt det är med inspelingar i "o-fas" ? (Dvs inspelningskedjan fasvänd)
Mvh
//pix

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/22 :  07:29:46  Show Profile Send Peter S a Private Message
Detta är nog an "religiös" fråga .
Enligt vissa är det oerhörd vigtigt.
Anledningen till att de flesta inte bryr sig ska vara att elektronik, högtalare, diverse filter osv. ändå rör till fasen så mycket att man inte hör skillnad.

Steen Duelund var en som tilskrev fasen stor betydelse. När jag besökte honom i Köbenhavn för någre år sedan, satte han på något symfonisk musik och sa att jag skulle avgöre va som var rätt fas (han hade brytare på högtalarna)
Det var himla skillnad, och jag vissta direkt vilken som var rätt, jag ble så förvånad och trodde inte först på mig själv och bad att han switchade en gång till för att vara säker.
Det var mycket stor skillnad.
Han menade att det var helt slumpmäsigt hur inspelningarna var gjorde, och ibland kunne det skifta flera gångar på samma skiva.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/22 :  10:31:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag ska inte ge mig in i rätt-fas-diskussionen (även om min åsikt är klar. Däremot är det så att signalerna till resp högtalare ska vara korrekta vilket leder till grubblerier:
Om signalerna fasvänds lika mycket i höger och vänster kanal fram till slutsteget OCH högtalaranslutningarnas + och - är korrekta ska det väl bara vara att koppla båda slutstegen lika och du har båda högtalarna (om du inte vänder högtalarkabeln fel) rätt hela vägen igenom.
Enklast är väl om du kopplar så "det ska vara" - kontrollerar och kanske vänder anslutningarna från utgångstrafon till högtalarkontakten på ena steget och ser om det gör skillnad. Om det blev bättre låter du det vara så, annars löder du tillbaka sladdarna som det var innan.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2007/01/22 :  14:39:44  Show Profile Send pix a Private Message
Nja, jag måste nog förtydliga mig
Min anläggning spelar i absolut fas (i bägge kanalerna), dvs +fas på skivan ger + fas ut i högtalarkonen.
Detta kan verifieras mha div testksivor mm.
Dock förekommer det skivinspelingar (enl bl.a Allen Wright) där skivan inte är graverad i absolut fas (-mot källan, inspelningsmicken)
Är tveksam om det har någon jätteinverkan då "felet" i så fall finns med i bägge kanalerna, men när jag ändå hadde pinnar över på ingångsväljaren tänkte jag att det vore ett tjusigt sätt att kunna swicha från skiva till skiva.
Man kastar inte gärna om högtalarkablarna vid skivbyte.
Ligger en fas 180 grader fas-föskjuten så är det uppenbart. men om bägge kanalerna ligger fasförskjutna krävs det nog ett enkelt och snabbt sätt att växla mellan för att höra skillnaden (om man hör det överhuvudtaget..
Mvh
/Pix

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:07:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Absolut fas är omtvistat som mycket annat. Peter, jag skulle gärna
varit med på den demon med Steen Duelund. Synd att det är för sent.
Det finns också fler aspekter på SE och +/- på högtalare. Här t.ex:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=49755

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/22 :  21:47:35  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jo det var lite specielt.
Det var i första hand perspektivet som ändrade sig när den absolute fasen ble rätt.
När det var "baklänges" var perspektivet svårtuppfattat, och när han då vände fasen på båda högtalare ble allting tydligt.
Det krävs, sa han, att utrustningen (speciellt högtalarna) inte vrider fasen. Av samma anledning gillade han inte rörförstärkare med trafon .
Hans delfilter är mycket komplexa med små tolerancer och alla element uppmätas noga i varja enskild högtalare.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/23 :  06:49:58  Show Profile Send MatsT a Private Message
Effekten som ni fick hos Duelund kan också bero på t.ex brumkancellering. Förmodligen kan man höra skillnad på absolut fas i vissa lägen men om det är inspelat med mer än 2 mikrofoner tror jag det blir svårt. Jag har faslinjära högtalare och har provat men inte märkt någon nämnvärd skillnad.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/23 :  10:31:06  Show Profile Send Peter S a Private Message
Visst, om det är många mickar är det ju körd oavsett hur faslineär anläggningen är.
Nu var det ju en av Steens käpphäster, att ha full koll på fasen vid alla frekvenser. Han hade psykoakustiska förklaringer som gick LÅNGT över mitt huvud.

Jag tänker sätta brytare på mina högtalare så småningom och se om jag hör skillnad genom utgångstrafer

Edited by - Peter S on 2007/01/23 10:31:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/31 :  23:34:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är en intressant tråd om fenomenet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15821

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000