Author |
Topic |
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 11:27:29
|
Jag sitter och kikar lite på vilket projekt som skall bli det första man ger sig i kast med när det gäller rör. I mitt letande har jag sett vissa (mest äldre) projekt som inte använder fasdelare utan använder slutrören för detta. Har detta stor negativ påverkan jämfört med en separat fasdelare? |
"Learning by doing" |
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 12:06:19
|
Jag skulle vilja säga att det är ganska ovanligt att man gör så , Har du något schema så länka gärna till det. Någon nackdel är det nog inte , får man det att fungera bra så är det snara en fördel, eftersom man slipper ett steg som kan addera brus och dist. Det handlar ochså om vilken designfilosofi man har, men enligt mig så skall man hålla ner antal steg till ett minimum.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7931 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 12:44:31
|
Den där kopplingen (och hela principen) har fått en hel del kritik för bl.a. dåligt uppträdande vid klippning, hög distortion med mera. Kan tänka mig att en uppdaterad version med CSS under katoderna skulle prestera bättre. Jag har provat något liknande i gitarrförstärkarsammanhang en gång i tiden. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 13:50:38
|
DIYParadise har en liknande koppling: http://www.diyparadise.com/simpleel84.htmlKillarna nere i Malaysia är lyriska ... Jag har ett schema på ett motsvarnde steg med 6L6 och förundras över att uteffekten bara är 10W. Kan man tappa lite drivförmåga kanske??
Det är väl annars så att fasdelning är inget enkelt. Varje typ av fasdelare har både för- och nackdelar som man måste väga mot varandra. Man får väga in allt - fasvridningar, distortioner, löptider, val av utgångsrör, impedanser och hans halta syster...
|
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 14:00:30
|
Hehe jag skulle precis fråga om det... På följande sidor där så tillsätter dom CCS.
Jag vill ogärna ställa den klassiska frågan, men skulle detta vara ett bra första projekt? Skall driva ett par ProAc-kloner på 86db |
"Learning by doing" |
|
|
Fuling
7931 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 18:26:58
|
Huruvida det är ett lämpligt förstaprojekt eller inte törs jag inte uttala mig om, men det finns onekligen nåt estetiskt över kopplingen. Jag tror att det finns en del man kan göra för att ytterligare förbättra kopplingen, att välja högbranta slutrör vore en idé samt att ordna direktkoppling mellan slutrör och drivrör (sistnämnda skulle jag för övrigt byta till något linjärare). Direktkopplingen skulle man kunna styra upp medhjälp av en anoddrossel som ansluts mellan drivrörets anod och slutrörens katoder, samma stil som DRD alltså. CCS på katoderna ska det definitivt vara.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 18:53:00
|
En anledning till att kopplingen ger låg utefekt borde väl vara att den bara kan arbeta i klass A? Har aldrig sett den i HiFi-sammanhang men väl i hembyggda gitarrförstärkare där distorsion av vissa sorter bara är ett plus. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2007/01/30 18:54:30 |
|
|
Fuling
7931 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 18:57:51
|
I min fantasi så beror den låga effekten lite på själva kopplingen också, jag kan tänka mig att det krånglar till sig mer vid full utstyrning än vad det skulle gjort med separat fasdelning och ordentliga drivsteg. |
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 15:47:05
|
Någonting gör ändå att jag är sugen på att prova. Jag har inte stor erfarenhet av rör. Räcker effekten för 86db högtalare? |
"Learning by doing" |
|
|
Fuling
7931 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 17:35:39
|
Jag har spelat glatt på pyttesmå förstärkare (<1W) ihop med 87dB högtalare, det har mycket att göra med rummets storlek och lyssningsvanorna också. Bygg och prova, om kopplingen inte fungerar tillfredsställande (pga den lite udda fasdelningen) så är det inget som hindrar att du utökar med ett par extra dubbeltrioder som sköter den biten.
|
|
|
|
Topic |
|