HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppsampling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:09:09  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Ok detta varkar vara väldigt rätt just nu. Så vad händer? Får jag superljud ur CDn med detta? Fårstår att fler bitar optimerar CDljudet, alltså minskar risken för fel, men vad gör upsamplern? Kan den verkligen återskapa data som inte finns? Behövs det? Vilka låter bäst?

Almost cut my hair

Edited by - kentkreitler on 2002/11/23 16:10:13

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:57:54  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Optimera CD-ljudet och miska risken för fel vet jag ej om det sker dock med nedan är mitt försök till förklaring av vad som sker vid uppsampling.

Vanligtvis skapar man inte nya samples genom interpolering utan man 'stoppar in nollor' i datamängden. Dock finns det system som faktiskt skapar nya samples genom interpolering, tror att tex Denon hade ett sådant system för ett tag sedan. Men vad vinner man då på att stoppa in nollor? Jo det medför att du kan ha ett analogt filter som har mycket trevligare fasegenskaper.
Vadå ?
Jo om man tittar på en samplad signal i det sk Z-planet (frekvensplan för samplade signaler) kommer signalens frekvensspekrum att upprepa sig periodiskt runt samplingfrekvensen. Detta innebär då tex att om man samplar med 44.1KHz som kommer signalen att periodiskt upprepa sig runt denna frekvens. Om man då samplat signaler från tex 1 hz till 20Khz så har vi ett frekvesspektra från 1-20Khz som upprepar sig runt 44.1KHz. Det som dock ställer till 'problem' är att vid sampling får man en spegelvänd 'kopia' av detta spektrum också. Dvs inte nog med att vi en signal från 1-20KHz utan vi får även ett spektra från (44.1KHz-20Kz= 24.1KHz till 44.1KHz). För att vi då ska slippa detta 'spökspektra' måste vi filtrera relativt 'hårt' mellan 20KHz och 24.1KHz, med filterar hårt menar jag ett fileter av vanligen hög ordning vilket vanligen medför stora fasförskjutningnar (vilket vårt öra är mycket känsligt för).
Detta kan undvikas genom att man uppsamplar signalen, dvs samplar med en högre frekvens.
Men i realiteten stoppar man vanligen in nollor som samples och på så sätt skjuter isär frekvensspektran för signalerna, så egenligen ska man inte prata om 'uppsampling' enligt mitt tycke.

Vilket som låter bäst ? Personligen fördrar jag uppsampling då jag tycker att man får ett 'mjukare' och klarare ljud, men prova själv och bilda dig en egen uppfattning.
Själv så jag har provat Cairn FOG och Musical Fidelity A324 som båda är kanon.

Mvh
Thomas

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:15:49  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hmm. Visst minimerar man väl felen med fler bitar? Om vi skulle använda oss av en 16bitars omvandlare får vi väl större fel än en 24bitars, eller? Man minskar väl felen på LSB på det sättet eller har jag fattat fel?
Så det som åstadkoms är en optimering av samplingsteoremt för att slippa vikningsdistortion? Då är det väl inte så revolutionernade om än ganska så smart. Känner mig manad att lyssna på A324 nån gång. Använder sig dcs av interpolering månne?

Tack för ett bra svar Thomas!

//Henrik

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:35:44  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Är inte så säker på det. Originalsignalen är ju samplad med 16-bitar och det fel som 'finns inbyggt' i denna torde vara svårt att göra något åt då upplösnnigsnivån i signalen ej ändras. Men jag kan ha fel i detta så jag låter det vara osagt.
Men i princip är det vikningsdist man undviker (so du sade), inget revolutionerande i sig men en smidig väg runt 'komplexa' analoga filter.
Om dcs använder sig av interpolering, ingen aning faktiskt. Såvitt jag sett är det många som inte rikigt berättar vad de avser med 'uppsampling' vilket kan vara vilseledande. Men just detta med interpolering känner jag mig själv lite tveksam till då man faktiskt beräknar sig fram till ett nytt sample.Observara att detta nya samples värde ett antagande, dvs ett 'fake' värde och ej ett riktigt värde då vi inte har en susning om hur ursprungssignalen såg i det tidspunkt där vi vill införa det nya beräknade värdet. Så men lite otur kan det bli väldigt fel.

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by kentkreitler

Hmm. Visst minimerar man väl felen med fler bitar? Om vi skulle använda oss av en 16bitars omvandlare får vi väl större fel än en 24bitars, eller? Man minskar väl felen på LSB på det sättet eller har jag fattat fel?
Så det som åstadkoms är en optimering av samplingsteoremt för att slippa vikningsdistortion? Då är det väl inte så revolutionernade om än ganska så smart. Känner mig manad att lyssna på A324 nån gång. Använder sig dcs av interpolering månne?

Tack för ett bra svar Thomas!

//Henrik

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:54:06  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Det jag menade med att fler antal bitar minskar risken för för fel inte att de ökar upplösning. Det man försöker åstadkomma är att undvika fel hos LSB som är väldigt känslig eftersom den representeras av en väldigt låg sänning i DA-omvandlaren. Kan inte svära på allt jag säger då jag precis börjar lära mig, så rätta mig om jag har fel. Detta är förbannat intressant!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:54:45  Show Profile Send markih a Private Message
Jag håller mig till Tomas förklaring, vill bara tilläga att bit-djupet inte ökar, dvs är det 16bitar får man aldrig ut mer. Man kan omvandla till 20 eller 24 bitar men då minskar faktiskt den verkliga upplösningen, om jag inte minns fel, till 15 eller 15,5 bitar eller ännu mindre beroende på omvandlingen.

Men uppsampling höjer ju samplingsfrekvensen, så det är en helt annan sak, har inget med bit-djupet att göra. Tror också att de mindre kraven på filtret kan göra lite.
Interpolering är att skapa ny musik-info och har strikt sett inget med återgivning att göra, det kan ju liknas vid en sorts syntheziser som ändrar på musiksignalen.

markih

Edited by - markih on 2002/11/23 17:55:45
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/23 :  18:02:27  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Minskar verkligen den verkliga upplösningen? Det jag läst var att en 16 bit DA kan endast återge ca 14 bit beroende på att de Minst signifikanta bitarna döljs av brus. Således fler bitar höjer de minst signifikanta bitarna ovanför detta brus. Wow, nu får jag ta och lugna mig. Blev alldeles till mig där. Jag kan ha fel... Men jag måste ju stå på mig tills motsatsen är bevisad!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/11/23 :  19:12:12  Show Profile Send dax a Private Message
Hade inte Meridian en cd-spelare som typ läste in signalen till en hårdisk och interpolerade och donade för att sedan skicka ut en "bättre signal" lite tidfördröjd (alltså endast som om man tryckte på play lite senare). Jag är inte säker på om det var en hårddisk eller om det blev en fördröjning påga av processandet!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/23 :  19:35:34  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Men just detta med interpolering känner jag mig själv lite tveksam till då man faktiskt beräknar sig fram till ett nytt sample.Observara att detta nya samples värde ett antagande, dvs ett 'fake' värde och ej ett riktigt värde då vi inte har en susning om hur ursprungssignalen såg i det tidspunkt där vi vill införa det nya beräknade värdet. Så men lite otur kan det bli väldigt fel.

Det stämmer inte. Om man tillser att inga frekvenser över halva samplingsfrekvensen(44,1/2 kHz) tas med så vet man exakt hur signalen ser ut och kan exakt räkna ut var nya punkter ska ligga.

Det är för övrigt MSB som det är viktig att kallibrera. LSB är inga problem. Av vad jag kan se så handlar det alltså om vanlig översampling?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2002/11/23 :  19:56:39  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Tack för rättning John, fel av mig.

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by John Stalberg

quote:
Men just detta med interpolering känner jag mig själv lite tveksam till då man faktiskt beräknar sig fram till ett nytt sample.Observara att detta nya samples värde ett antagande, dvs ett 'fake' värde och ej ett riktigt värde då vi inte har en susning om hur ursprungssignalen såg i det tidspunkt där vi vill införa det nya beräknade värdet. Så men lite otur kan det bli väldigt fel.

Det stämmer inte. Om man tillser att inga frekvenser över halva samplingsfrekvensen(44,1/2 kHz) tas med så vet man exakt hur signalen ser ut och kan exakt räkna ut var nya punkter ska ligga.

Det är för övrigt MSB som det är viktig att kallibrera. LSB är inga problem. Av vad jag kan se så handlar det alltså om vanlig översampling?

John

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/23 :  20:18:03  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Thomas eller någon annan givetvis. Är inte detta gammal hederlig översampling som fått ett nytt "varunamn"?

John

Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2002/11/23 :  20:31:45  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
I mitt tycke ja !
Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by John Stalberg

Thomas eller någon annan givetvis. Är inte detta gammal hederlig översampling som fått ett nytt "varunamn"?

John

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/23 :  20:49:19  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Ja, jag ser heller ingen skillnad på detta och översampling. Har man inget nytt kan man ju alltid sälja gamla grejor med ny förpackning.

John

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/23 :  21:04:49  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Thomas:
quote:
Själv så jag har provat Cairn FOG och Musical Fidelity A324 som båda är kanon.

Detta låter lovande, MFs DAC är ju inte heller fasansfullt dyr. Även om det inte är nödvändigt, så är det ingen nackdel att kunna förstå att ljudföprbättringen kan förklaras genom förbättrad filtrering och minskad fasförskjutning. Jag såg något diagram på denna och det såg inte vackert ut för vanlig CD. Kanske det är denna som gör att en del av oss har litet problem med CD-ljudet.
Hur ser fasförskjutningen ut för SACD?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/23 :  21:49:22  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Om detta är vanlig översampling finns det i i princip alla CD-spelare. Inget märkvärdigt. I CD:ns barndom började tillverkarna bräcka varandra med antal gånger översampling och många bitar på omvandlarna. Idag är detta varadagsmat! Frågan är vilken spelare som har inte översampling?

John

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/24 :  06:10:55  Show Profile Send markih a Private Message
Skillnaden mellan uppsampling och översampling, är att det uppsampling kan innebära översampling + samplingsfrekvenskonvertering där frekvensen ej är jämna multiplar av ursprungsfrekvensen.
Om man skulle gå från 44,1kHz till 88,2kHz eller till 176,4 så kan man betrakta det som vanlig översampling, det är som Tomas säger bara att skjuta in noll-sampel emellan som sedan får ett värde i digitalfiltret. (Exakt rätt värde blir det som digitalfiltret beskrivs av sinc'en, har jag för mig).

Om man däremot går från 44,1 till 96 eller 192kHz, är konverteringen inte bara jämna multiplar, det innebär en omräkning med en viss precision där man förlorar lite upplösning. Om man samtidigt går från 16bitar till 24bitar blir förlusten (enligt något jag läst i MoLt) 1/500 bit vilket ju är försumbart. Går man från 16 bitar till 16bitar, blir förlusten en halv bit.

Värre är kanske att jittret blir cementerat för alltid i och med den omklockning som sker vid uppsampling. Allt hänger då på att signalbehandlingen har mycket hög precision. Mao, detta innebär möjliga problem.

markih

Edited by - markih on 2002/11/24 06:22:26
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/24 :  09:12:04  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Sådärja, fick jag lära mig lite nytt också. Antar att vi lär få återkomma till detta ämne fler gånger.
Jag tackar för de fina förklaringarna

Almost cut my hair
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/24 :  11:51:14  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Sampleratekonvertering är bara dumt. det blir aldrig bättre eftersom man med fördel kan använda vanlig översampling utan dom problem en konvertering medför.

John

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2002/11/24 :  13:11:34  Show Profile Send A8 a Private Message
Trevligt att fler dragit dessa slutsatser...hursom helst kan ni få ut äkta 20 bitar och driva er DAC med, var och köpte Roger Water live DVD och där finns ett ypperligt 20Bit/48kHz 2kanals PCM spår som snyggt och prydligt läggs ut på digitalutgången och med en "äkta" 20bit+ kapabel DAC har ni "teoretisk" tillgång till 120dB dynamik.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/24 :  18:46:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

122dB 20x6+2=122dB : A'("the meszersmidth")-udiomaniker !, ed )

Mvh A*.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/24 :  19:05:51  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Inte 20x6 utan 20*log(2^20)=120,4119982655925 ska det vara.

Dessa 2 dB gäller väl för sinus men hur räknar man ut dom tro?

John

John

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/24 :  20:12:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej JS!

Det är bra att b-wisser´n kan rätta messer-s´n!

Vet faktisktingenting , ed) inte??
Kan ta reda på´t( du lär nog hinna före dock ,!

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/24 20:13:46
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/24 :  20:30:26  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Kolla du om du kan. Jag har läst lite här och där men inte hittat något direkt svar. Jag är för dålig matematiker för att räkna ut det själv men mina matematiska kunskaper räcker för att besserwissa en messersmidth(kan någon übermesserbessersmidthwisser hjälpa mig att stava till dessa förbannade ord?) ibland.

John

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/24 :  20:41:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej JS!

[Du är rolig ,!

Besserwisser samt Messerschmidt!

A*´s Husse är matematiskt begåvad så, vem vet? inte A*, ed ;)

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/24 20:43:17
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/24 :  22:15:33  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Rolig!? Och det ska komma från dig.

Tack för stavningskontrollen!

John

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/24 :  22:40:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej JS!

Alltså, missförstå A* rätt, medan A* mest är rolig på
1st negativt sätt, så var du rolig på 1st positivt sätt!

Mvh A*.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000