HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpa rumsresonanser med extra bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:36:01  Show Profile Send Pelle a Private Message

Låt oss säga att vi har en aktiv fristående bas stående framför oss som trots olika placerings försök sätter igång elaka rumsresonanser. Skulle man kunna korrigera detta genom att ställa en mindre (billigare) bas bakom lyssningspositionen och leka lite med fasen 0-180 grader och volymen/amplituden på den?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:55:27  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Vet inte om det skulle funka, men du kan använda 2st likadana subbar och placera dom på varsin 1/5 eller 1/3 nod av rummets längd enligt vad någon förklarat för mig. Jag har dock INTE provat själv.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/22 :  02:10:54  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Att använda endast en basmodul är det sämsta tänkbara ur ståendevåg-hänsyn. Jag själv använder två per kanal(fyra totalt). Nåja skall göra när dom anländer vill säga. En "billigae" bas låter för mig lite misstänkt. Använd alltid bra basmoduler som kan spela utan att producera dist som gör dom hörbara i register över ca 80 Hz. Annars hör du vart dom är med lätthet. Använd minst två. Det är mina rekomendationer.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/22 :  11:01:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Pelle

Låt oss säga att vi har en aktiv fristående bas stående framför oss som trots olika placerings försök sätter igång elaka rumsresonanser. Skulle man kunna korrigera detta genom att ställa en mindre (billigare) bas bakom lyssningspositionen och leka lite med fasen 0-180 grader och volymen/amplituden på den?

Det funkar! Man kan släcka ut stående vågor genoom att helt enkelt inte excitera dem.

Om du vill göra det extra bra behöver du sitta med samma avstånd till basmodulerna, ha samma sorts basmoduler inställda likadant. Då måste du sitta i mitten av rummet om du har basmodul bakom lyssningsplatsen. Om det är olika avstånd till subbarna kan du skaffa en delayenhet och fördröja den subb som står närmast. Undvik fasratten, det brukar bara vara en allpasslänk som fasvrider vid olika frekvenser beroende på läge, den är mest till för att kunna integrera frekvensgången vid delningsfrekvensen med sidosystemhögtalarna.

Undvik placering "på varsin 1/5 eller 1/3 nod av rummets längd" vid användning av multipla bsamoduler.

/JOhan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/11/22 :  13:23:40  Show Profile Send Pelle a Private Message

Knoppen,

Men om jag använder samma sorts basmoduler inställda likadant och sitter mitt emellan dem, innebär inte det att jag förstärker rumsresonanserna ÄNNU mer?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/22 :  14:00:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
en i varje hörn vore gött=)

men jäklar va bas man skulle kunna få..

knoppen, jag e nyfiken på hur det är hos dig!!
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/22 :  21:41:03  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:

Mmm...vore fint det..

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/11/23 :  01:22:37  Show Profile Send mag a Private Message
quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Mmm...vore fint det..

Bara man sitter i mitten annars måste man börja trixa med fördröjning och då kan det bli krångligt om man vill ha stor sweetspot.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/25 :  15:09:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Pelle

Knoppen,

Men om jag använder samma sorts basmoduler inställda likadant och sitter mitt emellan dem, innebär inte det att jag förstärker rumsresonanserna ÄNNU mer?

Hej Pelle,
rumsresonanserna förstärks inte om basmodulerna är på varsin sida om nodlinjen kring den fundamentala resonansen. Däremot nästa rumsresonans, den med två stycken nodlinjer, ger ökade problem. Då får man se till att den resonansen hamnar över arbetsområdet för basmodulerna, eller att flytta lyssningspositionen något.

/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000