HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 UPS & HiFi nopp !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ymf
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/01/27 :  22:45:35  Show Profile Send ymf a Private Message
Har funderat över om inte UPS:er torde vara perfekt för att driva hifi:n, men icke !
Då jag nyss såg en annons på hifimagasinet måste jag skriva vad jag lärt mig om detta. Det finns UPS:er som lämnar en ren sinuskurva, det låter ju fint!
MEN de lämnar också en mängd övertoner etc som inte alls är gynnsamma för hifiutrustning, APC själva avrådde mig å det bestämdaste att använda någon UPS till hifi.......hitta en gammal magnetstabilisator istället var deeras råd.

Så glöm UPS & hifi för att uppnå bättre ljud

Gör nåt då !

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/28 :  11:07:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är nog sant.
Kurvorna som skapas är trappstegsformiga vilket innebär en massa högfrekvent skräp som vi vill undvika.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2007/08/12 :  17:50:26  Show Profile Send ahultin a Private Message
Intressant - jag trodde också att en UPS skulle vara bra för att köra prylarna på (och jag blev sugen när jag såg den här annonsen http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12293 ).

Jaja - man lär sig alltid något nytt...vad ska man köpa/bygga då för att få renare ström till prylarna? Jag var inte imponerad av Supras nätlist (iaf tyckte jag inte att det var värt 1500:- för en list och en LoRad kabel). En dum fråga - vad är "en gammal magnetstabilisator"?

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/08/12 :  19:34:03  Show Profile Send Per a Private Message
Du kan ju alltid köpa Nordost Thor, Exactpower eller nån Isotek.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/12 :  20:32:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

En gammal hederlig skiljetrafo med lindning 1:1 är ju ett gammalt beprövat recept. Vi får in kunder ganska ofta som pratar om UPS:er och himlar med ögonen när vi föreslår en sådan

Tunga åbäken är det, begränsar dynamiken ganska fort om du har stora förstärkare men funkar det gör dom. Finns en del olika kanaler att få tag på dem. det såldes massor från Chalmers och KTH när de ansågs omoderna. Jag hade en ganska ful skär klump för 8 år sedan som vägde 60 Kg och klarade 5 KVa. Terminator som bygger på samma princip men ämnat för hifi som vi sålt under 10 års tid är nedlagt då det nu finns prylar som gör jobbet utan begränsningar och til len tiondel av vikten.

Men UPS till hifi - nejnej...

mvh

.




www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000