HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vibrationsdämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/08 :  18:25:14  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har sökt på rätt gamla trådar som är något inaktuella nu,
Men jag har min hifi på en vanlig ikea-bänk som känns allt annat en stabil. Känns som den kan gå mitt i tu enbart genom att titta på den.

Hur mycket gör vibrationsdämpning i ett sådant läge. Jag har nu black diamond racing cones och puckar och märker viss skillnad. Dock kikar jag mer åt Base-plattor och dylikt för den optimala vibrationsdämpningen.

Har bla kikat på ett företag som heter SRA=Silent running Audio.
Deras utrustning har fått väldigt bra betyg. Dock blir det rätt dyrt med frakt etc från USA. Bla har det än platta som fått utmärkelse av soundstage som kostar 3000 dollar ny......

Hur nära kommer man genom att köpa en granitplatta och piffa upp den.

Kom gärna med förslag.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/08/08 :  19:29:17  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Varför inte börja med att köpa en stabil istället för att "pimpa" den gamla...?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/08/08 :  19:45:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Solid-Tech är ju helt ok!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62785

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2007/08/08 19:46:52
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/08 :  19:56:24  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jepp, sålde min för att den hade för låg waf-faktor....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/08/08 :  20:13:03  Show Profile Send McEnroe a Private Message

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17

I was talking to myself!
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/08/08 :  23:45:02  Show Profile Send om.s a Private Message
Finite Elemente har noen riktig gode og snygge rack/benker, koster litt, men der har du også top of the line produkter.

Ellers har jeg meget god erfaring med Quadrasphire rack, de er også meget flexible med tanke på forandringer/utbygninger, disse kombinert med Finite Elemente Ceraballs/universal for vibrationskontroll har jeg meget meget god erfaring med.

Granittplater skal du väre forsiktige med, der fikk jeg pröve mye og lenge med mye forskjellig underlag för jeg endte opp med Cardas Myrtle blocks under granitten til mono-blokkene, med gummiputer under gikk det "galt", demping er som med komponentene ellers, det bör tunes med omtanke, imo.

Legger ved ett bilde så det blir lettere å anskuelig gjöre hva jeg snakker om...




mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/08/08 23:47:45
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/09 :  05:17:39  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Kan bara hålla med tommypeters, börja från början med ny/nya hyllor, så tror jag att det både blir bättre, och kanske billigare?

J. Ullberg
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/09 :  07:25:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Hur nära kommer man genom att köpa en granitplatta och piffa upp den.
En granitplatta/marmorplatta ökar ju på vikten vilket gör att det krävs mer energi för att få bänken i rörelse. De är dessutom i regel plana och kan utgöra ett bra underlag för utrustningen. Sedan om det gör bänken 'stabilare' är en en fråga om hur den är konstruerad från början. Men vill man prova på en snabb lösning som inte är för komplicerad, för ful eller för dyr, så kan det göra gott.

/M
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/08/09 :  08:40:09  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag skulle föreslå att du lägger pengarna där det gör mest skillnad, dvs. på akustiken (som du ju också vet är viktig). Om du nu skulle fundera på att vibrationsdämpa elektroniken så är detta det sista du bör ta hänsyn till när du sätter ihop din anläggning
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/09 :  08:49:25  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Akustiken är en liten no no än så länge. Tror att detta rum mäter rätt ok. Men V6:orna som står i källaren kommer bara inte upp...
Inte heller singelabsorbenten som det är nu.

Siktar på hus och snart ett eget rum.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/09 :  09:00:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gillar BDR-grejorna för att de bibehåller värmen i ljudet.
Vibrationsdämpning med hyllor typ fjäderupphängda Skilfingbänkar ger ett tunnare ljud som jag inte riktigt uppskattar.
Men smaken och vad man utgår ifrån spelar ju in här.
Jag skulle nog behålla BDR-grejorna och skaffa en stabilare bänk.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/08/09 :  09:58:01  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Jag skulle föreslå att du lägger pengarna där det gör mest skillnad, dvs. på akustiken (som du ju också vet är viktig). Om du nu skulle fundera på att vibrationsdämpa elektroniken så är detta det sista du bör ta hänsyn till när du sätter ihop din anläggning


Akustikken er viktig, men har man ett topp tunet anlegg er vibrationsdemping av elektronikken IKKE det siste man bör ta hensyn til, er min erfaring, tvert om mange ganger, det er "mye" å hente på å gi elektronikken godt underlag.

Granittplater, treplater, MDF plater, cones, pucker, gummislanger, gir alle forskjellig "signatur" om enn marginellt, og bör testet tålmodig og skönnsomt, og igjen, jo bedre tunet anlegget er, jo mer spiller disse marginene inn..

Legger ved en link til min lille historie om å finne best underlag for "bare" mono-blokkene og noen av de erfaringene jeg gjorde meg i den forbindelse....

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8033.0.html

mvh


"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/08/09 10:07:21
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/08/09 :  10:47:32  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Akustikken er viktig, men har man ett topp tunet anlegg er vibrationsdemping av elektronikken IKKE det siste man bör ta hensyn til, er min erfaring, tvert om mange ganger, det er "mye" å hente på å gi elektronikken godt underlag.

Granittplater, treplater, MDF plater, cones, pucker, gummislanger, gir alle forskjellig "signatur" om enn marginellt, og bör testet tålmodig og skönnsomt, og igjen, jo bedre tunet anlegget er, jo mer spiller disse marginene inn..

Legger ved en link til min lille historie om å finne best underlag for "bare" mono-blokkene og noen av de erfaringene jeg gjorde meg i den forbindelse....

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8033.0.html

mvh


Okej, det är som sagt inte min uppfattning. Men vad tycker du är mindre viktigt än vibrationsdämpning?
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:04:41  Show Profile Send om.s a Private Message
Jeg tror det er ett relativt svar på dette, jeg selv må kompromisse med hvor anlegget står, dvs jeg kan ikke foreta de akustiske inngrepenejeg kanskje kunne önske, og dermed miste noe av den gevinsten, dette kan jeg kompensere med f.eks div underlag på elektronikken, bra rack osv...
Hadde jeg hatt ett dedikert lytte rom ville muligens prioriteringen blitt noe andreledes, m.a.o det finnes vel ikke noe entydig, praktisk fasit svar på dette, og langt på vei de fleste må vel i en eller annen form kompromisse i hverdaqgen.

Men uansett så blir ikke kjeden sterkere enn det svakeste ledddet, uansett om det er iform av rack rom eller underlag....

mvh


"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:38:02  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Men kan du ge exempel på något som du anser är mindre viktigt än vibrationsdämpning?
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/08/09 :  12:03:20  Show Profile Send om.s a Private Message
Jeg har svart deg på ditt spm!, det er ett relativt, og ikke noe entydig svar på ditt spm!

At vi ikke har samme tilnærming og prioritering kommer vel egentlig tydelig nok frem, og jeg ønsker ikke kuppe tråden med å utvikle dette videre, la oss heller være enige om at vi er uenige om prioriteringene her....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/08/09 12:03:46
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/08/09 :  12:58:06  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag tycker inte att du svarat på min fråga.

quote:
Akustikken er viktig, men har man ett topp tunet anlegg er vibrationsdemping av elektronikken IKKE det siste man bör ta hensyn til, er min erfaring, tvert om mange ganger, det er "mye" å hente på å gi elektronikken godt underlag.


Men om du inte kan peka på något, i någon som helst situation, som är mindre viktigt än vibrationsdämpning så låt det bero...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/09 :  15:17:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad är det du bråkar om, Merkurius?
Vibrationsdämpning är enligt min mening ett utmärkt sätt att få ett renare ljud, varför ska det ena ställas mot det andra?
Akustik är viktigt, men det är sällan den utgör ett problem, anser jag. Högtalare är trots allt gjorda för vanliga rum och ställer man bara upp dom rätt, så är det sällan man behöver göra extra ingrepp för akustiken. Jag höll tidigare på med dämptavlor och tubetraps, men dessa har jag nu slängt ut. Mina högtalare låter utmärkt utan, och rummet ger inga direkta problem med basen (vilket är det viktigaste).

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/08/09 :  15:47:42  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Vad är det du bråkar om, Merkurius?
Vibrationsdämpning är enligt min mening ett utmärkt sätt att få ett renare ljud, varför ska det ena ställas mot det andra?
Akustik är viktigt, men det är sällan den utgör ett problem, anser jag. Högtalare är trots allt gjorda för vanliga rum och ställer man bara upp dom rätt, så är det sällan man behöver göra extra ingrepp för akustiken. Jag höll tidigare på med dämptavlor och tubetraps, men dessa har jag nu slängt ut. Mina högtalare låter utmärkt utan, och rummet ger inga direkta problem med basen (vilket är det viktigaste).


Gode poenger!

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/08/09 16:05:23
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/09 :  16:06:56  Show Profile Send marens a Private Message
Ställ stereon i ett annat rum än högtalarna för det är ljudinledda vibrationer som är värst (även om jag inte lovar några hörbara ljudförbättringar där heller).

Är det inte bättre att analysera vad som är problemen i anläggningen och förbättra det? Vibrationer är sannolikt inte något som helst problem och om det är det laga apparaterna för då är det kallödningar eller något.

(Ja jag vet att det är många som använder vibrationstweak och olika hårda fötter under apparater och tycker att det blir bättre, men i stort sett kan man lika gärna testa mjukglass på CD-skivan och se om man tycker det låter bättre för det har samma rimlighet i förklaringarna varför det skulle bli bättre ljud)
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/08/09 :  17:12:57  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Vad är det du bråkar om, Merkurius?
Vibrationsdämpning är enligt min mening ett utmärkt sätt att få ett renare ljud, varför ska det ena ställas mot det andra?
Akustik är viktigt, men det är sällan den utgör ett problem, anser jag. Högtalare är trots allt gjorda för vanliga rum och ställer man bara upp dom rätt, så är det sällan man behöver göra extra ingrepp för akustiken. Jag höll tidigare på med dämptavlor och tubetraps, men dessa har jag nu slängt ut. Mina högtalare låter utmärkt utan, och rummet ger inga direkta problem med basen (vilket är det viktigaste).


Vad då bråkar om? Varför häver du ur dig något sådant? Jag har ställt en berättigad fråga till oms. Menar du alltså att du tycker att akustiken inte utgör något problem för de flesta, eller just för dig? Jag tror många skulle säga att akustiken spelar stor roll, oftast kommer det från dom som har ett rum som är akustikdesignat efter nogsamma analyser. Att man använder dämptavlor och tubetraps är ingen garanti för att det skall bli bra, det kan t.o.m. försämra om det är placerat på ett felaktigt sätt.

Som marens säger så är det bättre att analysera problemen i anläggningen. Det som påverkar återgivningen mest är ju givetvis akustiken (både mätmässigt och genom lyssning). Eftersom det är många nya på det här forumet tycker jag att de bör få veta detta.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/08/09 :  17:35:22  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Personligen har jag upplevt underlag viktigare än både skivspelare och högtalare. En fel uppställd högtalare eller skivspelare kan definitivt vara pengarna i sjön.

I Hinkens fall, eftersom jag lyssnat på hans system, röstar jag dock på lite diffusering och en bättre bänk. Det skulle få systemet att prestera ännu bättre. Här tror jag att vibrationsdämpning av elektroniken kommer senare.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/08/09 :  20:40:20  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
I Hinkens fall, eftersom jag lyssnat på hans system, röstar jag dock på lite diffusering och en bättre bänk. Det skulle få systemet att prestera ännu bättre. Här tror jag att hur man hanterar vibrationsdämpning av elektroniken kommer senare.




Var hos Hinken och lyssnade idag och det låter väldigt väldigt bra. Tror också på diffusering, arbete med placering och att verkligen ge sig till tåls och lära sig att dra fördel av den aktiva drivningen i förhållande till rummet. Detta är ju dock bara en temporär setup och betraktat ur det perspektivet så är det redan hissnande bra ljud som presteras.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/08/09 :  22:51:33  Show Profile Send FBK a Private Message
En bra början kan vara att hålla sig till topic, Hinken74 kanske uppskattar det då han ställde frågor om just vibrationsdämpning och inget annat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/09 :  22:56:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Bättre bänk går inte just nu. Så därför jag vill göra det bästa möjliga av den.
Eller rättare sagt. Höra vad ni tror att den ställer till med....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/10 :  08:28:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använder mig som sagt av BDR-koner och puckar.
Jag hade också 3 st tjocka betongplattor på golvet som jag spacklat och målat där jag ställde upp för- och slutsteg samt DA-omvandlare.
Över dessa placerade jag tre Lack-bord. Mellan bordet och CD-spelaren en stenplatta på sorbothanekuddar. Samt BDR-koner och puckar.
Rättt seriöst alltså och alla apparater hade alltså ett eget underlag frikopplat från de andra.

Men de estetiska poängen var låga så jag köpte en dyr Quadraspirebänk istället med tre hyllplan och bredd så man kan ställa två apparater bredvid varandra.
Det blev klart sämre med ett skrikigare ljud och mindre lugn. Men det ser ju onekligen snyggare ut.

Jag skulle behålla BDR-grejorna och skaffa en stabil bänk. Eventuellt stenplattor med sorbothanekuddar under.

När jag började experimentera med sorbothanekuddar under stenplattor så blev jag förvånad över vilken stor skillnad det gjorde på cd-spelare.
Ljudet blev en klass renare och den lät som en dubbelt så dyr spelare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000