HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den oförstående omgivningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/30 :  12:06:30  Show Profile Send Stickan a Private Message
Människor är helt enkelt olika men att "alltid" klaga på, påpeka, kritisera eller på annat sätt nedlåtande kommentera andras intressen tycker jag visar på bristande intelligens.

Så fortsätt odla och vårda "vår" lilla hobby ömt och skit i vad omgivningen tycker.






Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/30 :  12:13:27  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Det kan ju iofs ha att göra med att jag inte spenderar en förmögenhet på apparater och prylar utan försöker vara lite mer självkritisk och nyanserad som konsument.

Väl formulerat marens, kom inte på hur jag själv skulle skriva detta.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/30 :  14:49:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det här tror jag är som vanligt, nämligen att det är mycket lättare att se det som skiljer oss åt än det vi har gemensamt.

Sedan har vi nog aspekten att de flesta ser inte om du betalat tusen eller hundra tusen för dina högtalare, således är de fullständigt värdelösa som statusprylar. Mycket bättre att köpa en splitter ny fläskig BMW eller Mercedes eftersom de flesta vet att den är dyr...

Jag tycker farsan hade en bra kommentar, förvisso inte om hifi utan om kameran. Han frågade vad den kostade, och jag visste att han skulle tycka att det var vansinne för "en sketen kamera", så jag svarade att "det vill du nog inte veta". Då sa han bara att "det skiter väl jag i så länge du betalar den själv". Helt riktigt, så länge man betalar sina prylar själv så förstår jag inte varför andra ska lägga sig i och ha synpunkter? "Mind your own business".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/31 :  01:33:28  Show Profile Send Straub a Private Message
Ztenlund: kanske inte är lika lätt att säga så till sin make/maka...

Min fru pressade mig en gång att berätta vad en cd-spelare jag hade köpt kostade. Jag hade "förvarnat" henne i god tid innan att jag skulle köpa och att det skulle bli dyrt. När jag till slut berättade vad det kostade visade det sig att våra uppfattningar om hur mkt en dyr cd-spelare kan kosta skiljde sig oerhört mycket åt. Milt sagt kan man säga att det ledde till en mindre kris men som tur var gick det över. Slutet gott allting gott.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/31 :  01:48:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
kanske inte är lika lätt att säga så till sin make/maka...

Självklart inte och det var inte heller det jag menade, utan jag avsåg "folk" i gemen som har synpunkter på saker och ting de egentligen inte har med att göra. Att samma sak inte är gångbart gällande den människa man delar hela sitt liv med, såväl i vaket som sovande tillstånd, råder det inget tvivel om. Det bör inte heller vara gångbart eftersom ett förhållande som inte bygger på ömsesidig förståelse och öppenhet snart riskerar att hamna ute på ett stormigt hav fortare än kvickt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/31 :  02:30:16  Show Profile Send Straub a Private Message
En annan aspekt i denna diskussion är att en del personer verkar ställa musikintresse mot hifiintresse. Helst ska man ha oerhört mycket skivor och besöka 100 konserter per år men ha en jättesunkig stereoanläggning hemma. " Varför ska man ha en dyr stereo hemma när den ändå inte låter lika bra som genom PA:t på klubben" verkar vissa tycka.
Har aldrig riktigt förstått detta.

Oroväckande ofta tycker jag också att musiker har ganska dåliga anläggningar hemma. Kan det vara så att det på något sätt är prestige att ha en dålig stereo bland musiker eller folk som jobbar med musik?

Exempel:
En bekant recenserar musik på en av Sveriges morgontidningar. Har han någon bra stereo hemma? Svar nej men själv tycker han det.

Min mor sjunger i kör men bryr hon sig om hur det låter när musiken kommer genom en stereo? Nope.

Daniel Papa Dee Wahlgren på P3-rytm ondgjorde sig över alla som brydde sig om hifi. Om jag inte minns fel sa han i ett program att det värsta han vet är alla hifiidioter och att de inte har fattat grejen.
Själv blev jag lite provocerad att jag inte skulle ha fattat grejen.

En annan bekant är ljudtekniker men inte heller han verkar tycka att det är speciellt viktigt att det är hög fidelitet på musikåtergivningen. Vid ett tillfälle var vi på ett uteställe och de andra inklusive ljudteknikern diggade vid en av högtalarna. själv satt jag vid ett bord och höll för öronen då det lät riktigt illa.

Vid en diskussion om ljudåtergivning med samme ljudtekniker blev han lite lätt irriterad när vi pratade dyr hifi och stängde diskussionen med citat:"ah dessa ljudbögar" slut citat.

Musikjournalisten Stefan Wermelin kan helt oerhört mycket om musik. I flera musikprogram på tv har det varit inslag där Stefan sitter och analyserar musik. Via en plaststereo anno 1989 eller liknade.

Såg ett reportage om en musiker i Göteborgs symfoniker. Kunde inte låta bli att notera att även hon hade en stereo i "äkta" plast hemma hos sig.

Allt detta finner jag väldigt konstigt. Kanske är det så att har man upplevt magin mitt i en orkester så inser man hur oerhört svårt det är att återskapa och ger upp och näjer sig med en skräpstereo. Jag vet inte.

Vad vill jag säga med detta?
Det känns som att vi som verkligen uppskattar musik återgiven med mkt hög trovärdighet av någon anledning är i minoritet. Inte ens bland många musiker och personer som jobbar med musik verkar vi få någon riktig förståelse.
Mycket konstigt då de flesta människor älskar musik.

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/31 :  08:01:20  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag känner även flera so arbetar med hifi dvs säljer detsamma. Några av dessa har gamla grejor som nog var bra då men... de anser att de får nog via sitt arbete och sitter nöjda med äldre/medioker anläggning. Jag har även polare som har några av sveriges största skivsamlingar inom vissa genrer och även är musiker ett par av dessa sitter också de med anläggningar som var bra men idag inyte är mycket att hurra över iaf står de inte alls i paritet med musikintresset. Har också sett motsatsen på hifi-forum människor som har anläggningar som kostar upp emot en mille och i bakgrunden kan man ibland se en liten liten skral samling cd/lp. Ja ja vi väljer själv men en sak tror jag nog att ibland är hifiintresse lika mycket ett prylintresse som det musikaliska, ett teknikintresse.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/01/31 :  11:47:32  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det är nog sant Iroise, att det handlar om intresse för teknik - om inte annat så innebär HiFi-inköp ett komplext inköpsbeslut - det upplevs som dyrt och komplicerat.

Jag sjunger själv i några körer (även i professionella sammanhang), och känner både profesionella musiker och sångare. Jag tror att det är så att professionella musiker och många andra helt enkelt aldrig fått höra en bra anläggning. Det finns en påtaglig mängd audiofiler bland de här människorna, en minoritet visserligen, men en högre andel än i samhället i övrigt.

Dessutom är det ett helt annat sound man är van vid som utövare. Är man mer van vid att stå på scenen i göteborgs konserthus med orkestern, så låter en inspelning synnerligen grötig och dynamikfattig. Den enda högtalare jag hittils lyssnat på som verkligen klarar upplösningen och dynamiken i stora körverk är B&W 802... Jag har svårt att lyssna på verk som jag sjungit själv, men det beror också på att tolkningarna ofta är ganska fadda, kören är otight med grötig klang osv osv.

Jaja. Säga vad man vill, jag håller fullständigt med om att proffs på ljud, både recensenter och musiker har fruktansvärt dålig koll på musikavlyssning. Det finns ju som vi vet ingen konflikt mellan bra ljud och vad det nu är som folk inte gillar.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/01/31 :  17:59:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Daniel Papa Dee Wahlgren på P3-rytm ondgjorde sig över alla som brydde sig om hifi. Om jag inte minns fel sa han i ett program att det värsta han vet är alla hifiidioter och att de inte har fattat grejen.

Mycket trist inställning med tanke på att det finns bra musiker som har precis motsatt uppfattning.

Det går att få bra ljud utan att anlita Abbey Road. Lahles debutalbum är ett utmärkt exempel på att det kan låta bra med enkla medel, bara man förstår vad man gör.

Det bästa sättet att omvända/övertyga folk är att de får komma över på en fika och lyssna på (medtagen?) musik som de känner till och om musiken är bedrövligt inspelad får man försöka lägga på något som kanske kan falla lyssnaren på läppen och som samtidigt har lite hifi-kvalitéer.

Den oförstående omgivningen har sedan många år tyvärr mer eller mindre dominerat inredningsmagasinen där asketiska klostercellsinspirerade rum visas upp. Samtidigt har hifi-industrin varit bedrövlig på att möta estetiska krav.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:21:33  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Måste hålla med Straub om att det är konstigt att musiker och musikjournalister (som den kunnige Wermelin) sitter med så usla anläggningar. Jag har också träffat på professionella musiker, körledare, mm som trots ypperliga rum att spela i har enkla prylar, i bästa fall investeras det i en B&O. Kommer ihåg att vår egen storhet Birgit Nilsson, och även Sir Georg Solti, hade Quadelektrostater hemma, så visst finns/fanns det musiker som även vill ha bra ljud hemma.

Tror annars, liksom en tidigare talare, att high-fi betraktas som en pojkrumsleksak till skillnad från bilar, båtar, mm som är "riktiga grejor" för vuxna Själv undviker jag att berätta vad jag lagt ut på high-end, speciellt kablar
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/02/01 :  02:15:31  Show Profile Send Straub a Private Message
Min fru blir väldigt fort irriterad om jag "försöker" diskutera hifi med henne.
Hon har mycket liten förståelse för min hobby.

Om man planerar att inhandla någon dyr hifipryl vill man så klart att den man delar sitt liv med ska vara delaktig i köpet. Åtminstone för att välja faner eller färg (och till en början "godkänna" köpet).

För att min fru ska kunna ha en möjlighet att vara delaktig måste jag prata med henne om hifi vilket oundvikligen kommer att göra henne på dåligt humör. Samtidigt kan jag inte undvika det eftersom det leder till att jag antingen inte skulle kunna uppgradera stereoanläggningen alls eller att jag skulle vara tvungen att komma hem med prylar och "överraska" henne. Av egen erfarenhet vet jag att dessa "överraskningar" inte uppskattas.
Det hela blir en svår balansgång.

Å ena sidan älskar jag min fru över allt annat och skulla kasta ut stereon genom fönstret för henne om det var nödvändigt, å andra sidan tycker jag det är tråkigt att jag inte får mer acceptans för min hobby.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:09:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nu glider vi lite från ursprungsämnet, men eftersom det är din tråd gör det ju inget.

Till att börja med: Har du koll på att ni lägger lika mycket pengar på var och en av era hobbies eller andra fritidsaktiviteter? Sedan: Anser/känner hon att musiklyssnandet utestänger henne och är ett sätt för dig att vara för dig själv?

Problemet med att be om råd angående fanér och färg är just att ens signifikanta andra reduceras till en estetisk godkännandeinstans. Hon tvingas spela med och faktiskt godkänna något hon ogillar. Inte så bra.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/01 :  09:20:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Även jag involverar min fru i mina inköp -- jag frågar vad hon tycker ser bäst ut av ett antal alternativ. Sedan ignorerar jag med gott samvete i vad hon sagt och väljer det som jag redan bestämt mig för. Det viktiga är att överhuvudtaget fråga

Att välja ett alternativ som jag inte favoriserar bara för att hon tycker att en annan "ser bättre ut" skulle aldrig komma på tal. Däremot är det jämnt skägg mellan olika alternativ så är det naturligtvis värdefullt med lite åsikter från den bättre hälften.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/01 :  13:14:59  Show Profile Send iroise a Private Message
>guldfisk här slår du huvudet på spiken. Det finns helt klart jämställdhetsaspekter på våran hobbie och jag kan svara så här: Kvinnan jag är tillsammans med har ingen sådan dyr hobbie men istället har hon skönhetsprodukter som hobbie/intresse. Som sagt inte så dyr som våran hobbie men kanske ibland lika svår att förstå! :-)

Edited by - iroise on 2007/02/01 16:15:30
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/01 :  15:10:35  Show Profile Send B-200 a Private Message
sant iroise, ibland får man ge dem en massa konstiga saker för att återskapa balansen i universum.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/01 :  18:04:43  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Min sambo har heller inte så där värst mycket över mina hifiinvesteringar och jag förstår henne, även om jag ej lyssnar på henne i det fallet mer än att jag försöker göra allt så WAF-vänligt som möjligt, men det kan också få sig en känga då och då trots mina uppoffringar på det estetiska.

Jag brukar säga att alla "mina" kompisar tycker det ser jättefint/ordentligt ut, hon svarar då direkt med, "INTE då mina kompisar".

Hon gillar trots det att lyssna på den "stora" anläggningen, men har ändå oftast på köksradion när jag inte är hemma. Stora anläggningen värmer bra brukar hon säga när det är riktigt kallt ute :-) .

Själv gör jag så gott som alla inköp med kvalitet/prestanda i första hand och Pris/Design i andra oavsett vad jag köper och har alltid gjort så med den ekonomi jag haft för tillfället.
Många bekanta har nog också svårt att se varför man gör så när det funkar bra med bara köksradion!?.

Min far sa alltid, "Om du köper en pryl så har du ju den kvar" , Men åker du på en resa så är det bara nöjje för stunden - Han var också lite "pryltokig" som jag är, även om jag gärna åker på en resa också - då och då.

Å andra sidan tyckte han att man kunde dela ut var sin fotboll åt alla fotbollspelare så dom slapp jaga samma boll. (Han hade tyvärr ej förståelse för ALLA andras intressen som jag tycker jag har i alla fall).

Det är inte lätt detta, sedan så kommer andra aspekter in också- Tycke smak- ekonomi - avundsjuka - prioriteringar - sambo/maka/make - Andra intressen o.s.v ,, o.s.v....

MVH AnTra



There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/02/01 :  21:53:45  Show Profile Send lennartj a Private Message
En kommentar tlll dem som förvånas av att många musiker m.fl. inte har speciellt bra musikanläggningar.
Kan man musiken det handlar om är det viktigaste inte vad som händer från inspelningen till öronen, utan vad som händer mellan öronen.
HiFi-freaks förstår sällan detta.
Själv har jag en fot i varje läger.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:34:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hemma har jag det så väl förspänt att min fru är lika intresserad som jag av musik och att den låter bra även här hemma. Det betyder att alla större inköp sker i samförstånd och efter att vi båda ger vårt samtycke. Hon är emellertid inte lika engagerad i inköpen, så jag får vaska fram ett par alternativ i överenskommen prisklass som jag tror att vi båda kommer att tycka om. Gemensamt tar vi sedan beslut om vad som ska inhandlas.

Smärre inköp, t ex kablar, gör jag på eget bevåg. Om de inte stör vardagsekonomin. Men det är klart börjar det bli flera tusen så kommer den stora inköpsrutinen att tillämpas.

Inger är också väldigt tacksam för att jag genom mitt hifi-nörderi kan leta fram inspelningar på CD av hennes gamla vinylfavortiter från 70-talet. Och det är ofta väldigt ovanliga inspelningar hon är ute efter.

När det gäller kompisar och arbetskamrater så tror jag att lite av nyckeln till acceptans är att vi själva kan ha distans till vårt intresse. Min erfarenhet är att omgivningen tacksamt tar emot råd och synpunkter inför sina inköp om de kommer i all välmening utan att vi framstår som besserwissrar.

Och tycker ni att ni får konstiga synpunkter för att ni är HiFi-nördar? Gissa då hur man framstår när man är spårvagnskonduktör på sommarlördagarna istället för att vara ute och segla eller spela golf?

/ Jörgen G

edit - lite meningsbyggeri.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/02/02 08:09:25
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/02 :  08:51:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Min fru har accepterat mitt intresse även om hon tycker det är helt sjuka priser. Vi delar uppfattningen att det ska se snyggt ut och det är delvis det som räddat mig, att jag hela tiden frågar henne när jag ställt prylarna någonstans ifall det är OK med henne! Oftast är det OK och de gånger hon satt sig på tvären så har jag faktiskt hållt med henne, så egentligen har vi inget problem med hifi
Det enda som jag smusslar med är den faktiska kostnaden, berättar aldrig exakt i kronor vad jag har betalat, vid ett tillfälle pressade hon mig och ville veta hur mycket jag betalat och då drog jag till med hälften och då fick jag en sur min och hon gick.......så numer säger jag bara c:a 25% av den riktiga kostnaden

Artphotography
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/02 :  09:04:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Du lever farligt du Dan

Vänta bara till den dagen hon läser ditt kontoutdrag
Eller får för sig att spana in hififorum

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/02/02 09:05:13
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/02/02 :  09:08:37  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag har förstått att min sambo är ovanligt förstående utan att hon själv är intresserad av hi-fi. Vi köpte ettan bredvid våran lägenhet och byggde ihop med våran tvåa för att jag skulle få ett eget rum till stereon. Det blev tyvärr aldrig riktigt bra där inne, men jag vågade knappt fråga om jag fick flytta in allt till det stora vardagsrummet. Det tyckte hon var helt okej... Jag blev inte helt hundra nöjd där heller så det började bli lite jobbigt. Då säger hon: du har ju inte provat sovrummet! Då blev man ju tvungen att stilla sin nyfikenhet. Efter mycket omflyttningar av möbler kunde jag prova och ljudet blev helt fantastiskt. Så nu har jag äntligen ett fungerande hi-fi rum. Min sambo tyckte att det blev fint när allt blev samlat i ett rum. Mina jobbarkompisar har blivit mer och mer intresserade och kommer ofta med egna skivor på besök. Nu bryr dom sig inte längre att kablarna kostar över 20 tusen.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/02 :  19:39:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tobbe: Skulle inte åka dit på kontoutdrag, betalar kontant på plats eller löser ut på bussgods mot efterkrav

Stingray: du har bland de mest flexibla sambos jag hört talas om - gift dig inte

Artphotography
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/02/02 :  21:57:10  Show Profile Send Bogus a Private Message
När jag höll på med bilstereo för snart tio år sedan tyckte morsan att det var totalt onödigt att lägga så mycket pengar på lite bom-bom i bilen. Att jag tävlade i välljud tycktes inte göra någon skillnad. Hon sa till och med att "det hade väl varit skillnad om du köpt stereo till hemmet istället..."!!!

När man nu har en stereo för tre-fyra gånger pengarna som bilen så tycker morsan fortfarande att man är totalt dum i huvudet!
Tur att man har en förstående flickvän som proppsade på att jag skulle uppgradera försteg! (Puss på dig!!)


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/03 :  09:00:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag bryr mig inte ett spår om vad folk tycker om mig och mina grejor. (Bortsett från konstruktiva förslag då.)

Kan faktiskt inte minnas att någon kommenterat kostnaderna eller anläggningen på något negativt sätt. Många som inte
är intresserade av hifi har tvärtom sagt att det är ovanligt snyggt och att de gärna skulle haft sånt ljud själva.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2007/02/03 :  09:59:54  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Den dagen jag och min flickvän väljer att inte längre ha separerad ekonomi kommer jag se till att vi lägger precis lika mycket pengar på hennes intressene som på hifi.

Hon har ett större intresse för resor än jag etc. Och lägger jag 15000kr på ett slutsteg skall jag inte ens blinka om hon vill köpa en mulberry-väska för 15000kr.

Allt annat vore faktiskt total lack of respect.

Ino Audio for life
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000