Author |
Topic |
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 15:20:50
|
Ja, alltså, jag har sökt på störningar men sökfunktionen på forumet är så lååångsam. Därför frågar jag nu er. När jag kopplar dvd eller tv till försteget så brummar det om tv-antennen är inkopplad. Jag förstår att det är en störning via antennen som fotplantar sig genom apparaterna genom signalkabeln till stereon. När jag drar ur antennen försvinner nämligen störningen. Finns det något mer praktiskt sätt? Jag menar det går liksom inte att se på tv när antennen är urdragen och det är meckigt att hålla på och dra ur och koppla i när man vill lyssna på filmljudet från någon dvd. Tips, någon? |
Retro låter fint. |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 16:45:20
|
quote: det nätfilter jag köpte tar bort en del av signalstyrkan
Och vilket köpte du då, Jörgen_G ? |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 16:51:37
|
Var det inte antennfilter du menar Jörgen ??
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 18:02:17
|
OK, det var alltså quote: en styck antenntransformator
från Elfa det handlar om...
I tråden avhandlades ett antal andra alternativ, varav jag själv har mantelströmsfiltret från Kjell&Co. Jag har ej märkt någon försvagning av antennstyrkan med den. Kan ju vara bra att veta...
|
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 18:15:28
|
Precis!
Jag misstänker, utan att ha testat, att det blir en viss försvagning av signalen i alla filter av den här typen. Om det märks beror väl på hur mycket kräm det är i signalen från början och vilken utrustning man har. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 18:45:26
|
Jag har faktiskt haft det tvärtom. Har alltid haft någon slags brumm. Häromdagen så kopplade jag bort det mesta för att försöka hitta problemet. Då märkte att det brummade mer än vanligt.
Blev riktig frustrerad- då jag kopplade tillbaka TV antenn så försvann brummet Det blir betydligt mindre brumm med antenn inkopplad |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 18:57:10
|
Wolfgang - alldeles riktigt, det var antennfilter. Gick lite fort där
ztenlund - Noterar att ett av de antennfilter - den svarta sladdvarianten - som avbildas i ztenlunds Kjell&Co-länk, är väldigt lika mina i allt. Vilket kanske kan vara bra att ha i åtanke...
De jag köpte från ELFA är No name och med silvervit text märkta: "EU-634 CABLE / VCR GROUND BREAKER FEED-THRU SURGE PROTECTOR"
mvh/ Jörgen G
edit: omformuleringar |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/11/20 19:02:51 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 19:13:29
|
Tack för tips. Jag hittade inte den tidigare tråden. Kanske jag skulle sökt på "tv". Den från Kjell & co verkar perfekt, både billigare och bättre (verkar det som). |
Retro låter fint. |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 20:11:58
|
quote: då jag kopplade tillbaka TV antenn så försvann brummet Det blir betydligt mindre brumm med antenn inkopplad
Bruce: Kan det vara så att du har alla grejerna ojordade? Då ger ju inkoppling av antennen en viss jordning (som kanske tar bort visst brum)... Men om du då jordar anläggningen "på riktigt" (via jordat strömuttag) kan man få två olika nivåer på jordningen (en nivå i den riktiga jorden och en nivå i antennuttaget), vilket kan leda till brum. Det är detta brum som tas bort av mantelströmsfiltret...
En vild gissning från / Ulf |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 21:05:21
|
jeppe72 - Den ena (den med liten sladd) av de som Kjell&Co säljer förefaller alltså vara exakt samma som mina. Men till ett lägre pris än vad jag gav
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 13:15:56
|
Måste förtydliga mig lite angående signalstyrkan och antenfiltret. Inser att mina tidigare inlägg kan missuppfattas.
Efter att ha kollat igenom alla kontakter ordentligt och säkerställt att allt sitter så tight det är möjligt är signalreduceringen försumbar i förhållande till den nytta filtren gör.
Jag rekommenderar därför att man provar antennfilter. Insatsen, cirka 100 kronor borde inte avskräcka.
mvh/ Jörgen G |
|
|
|
Topic |
|