HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brum från tv:n!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/11/20 :  15:20:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, alltså, jag har sökt på störningar men sökfunktionen på forumet är så lååångsam. Därför frågar jag nu er. När jag kopplar dvd eller tv till försteget så brummar det om tv-antennen är inkopplad. Jag förstår att det är en störning via antennen som fotplantar sig genom apparaterna genom signalkabeln till stereon. När jag drar ur antennen försvinner nämligen störningen. Finns det något mer praktiskt sätt? Jag menar det går liksom inte att se på tv när antennen är urdragen och det är meckigt att hålla på och dra ur och koppla i när man vill lyssna på filmljudet från någon dvd. Tips, någon?

Retro låter fint.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/20 :  15:27:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Inte första gången denna fråga kommer upp och standardtipset är att införskaffa något av följande typ:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30411&path=

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/20 :  15:29:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jeppe72 - tidigare tråd i ämnet:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53263&SearchTerms=ELFA

Efter ett par månader kan jag komnstatera att det nätfilter jag köpte tar bort en del av signalstyrkan. Både TV- och radiomattagningen blir bättre utan filtret inkopplat.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/20 :  16:45:20  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
det nätfilter jag köpte tar bort en del av signalstyrkan
Och vilket köpte du då, Jörgen_G ?

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/11/20 :  16:51:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Var det inte antennfilter du menar Jörgen ??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/20 :  17:40:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
ulfsan:
Om du hade bemödat dig med att läsa den tråd Jörgen länkade till hade du sett att det var detta:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8887.htm
(Du får kopiera in länken i webbläsaren då du inte får med hela om du klickar.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:02:17  Show Profile Send ulfsan a Private Message
OK, det var alltså
quote:
en styck antenntransformator
från Elfa det handlar om...

I tråden avhandlades ett antal andra alternativ, varav jag själv har mantelströmsfiltret från Kjell&Co. Jag har ej märkt någon försvagning av antennstyrkan med den. Kan ju vara bra att veta...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:15:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Precis!

Jag misstänker, utan att ha testat, att det blir en viss försvagning av signalen i alla filter av den här typen. Om det märks beror väl på hur mycket kräm det är i signalen från början och vilken utrustning man har.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:45:26  Show Profile Send bruce a Private Message

Jag har faktiskt haft det tvärtom. Har alltid haft någon slags brumm.

Häromdagen så kopplade jag bort det mesta för att försöka hitta problemet.
Då märkte att det brummade mer än vanligt.

Blev riktig frustrerad- då jag kopplade tillbaka TV antenn så försvann brummet Det blir betydligt mindre brumm med antenn inkopplad
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:57:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Wolfgang - alldeles riktigt, det var antennfilter. Gick lite fort där

ztenlund - Noterar att ett av de antennfilter - den svarta sladdvarianten - som avbildas i ztenlunds Kjell&Co-länk, är väldigt lika mina i allt. Vilket kanske kan vara bra att ha i åtanke...

De jag köpte från ELFA är No name och med silvervit text märkta:

"EU-634
CABLE / VCR
GROUND BREAKER
FEED-THRU
SURGE PROTECTOR"

mvh/ Jörgen G

edit: omformuleringar

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/11/20 19:02:51
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/11/20 :  19:13:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för tips. Jag hittade inte den tidigare tråden. Kanske jag skulle sökt på "tv". Den från Kjell & co verkar perfekt, både billigare och bättre (verkar det som).

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/20 :  20:11:58  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
då jag kopplade tillbaka TV antenn så försvann brummet Det blir betydligt mindre brumm med antenn inkopplad

Bruce: Kan det vara så att du har alla grejerna ojordade? Då ger ju inkoppling av antennen en viss jordning (som kanske tar bort visst brum)... Men om du då jordar anläggningen "på riktigt" (via jordat strömuttag) kan man få två olika nivåer på jordningen (en nivå i den riktiga jorden och en nivå i antennuttaget), vilket kan leda till brum. Det är detta brum som tas bort av mantelströmsfiltret...

En vild gissning från / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/20 :  21:05:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jeppe72 - Den ena (den med liten sladd) av de som Kjell&Co säljer förefaller alltså vara exakt samma som mina. Men till ett lägre pris än vad jag gav

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/06 :  13:15:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Måste förtydliga mig lite angående signalstyrkan och antenfiltret. Inser att mina tidigare inlägg kan missuppfattas.

Efter att ha kollat igenom alla kontakter ordentligt och säkerställt att allt sitter så tight det är möjligt är signalreduceringen försumbar i förhållande till den nytta filtren gör.

Jag rekommenderar därför att man provar antennfilter. Insatsen, cirka 100 kronor borde inte avskräcka.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000