HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svagaste länken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nebster
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:48:05  Show Profile Send nebster a Private Message
Hej. Har funderat på ett inköp av en ny dac, eftersom jag anser att den är den svagaste länken i mitt system, vilket består av M-audio 2496 -> Cambridge dacmagic -> XTZ class a-100 -> Von Schweikert VR-1.

Min fråga är hur stor skillnad det kommer bli med en ny dac, mindre kontra avsevärd förbättring? Har inte tänkt lägga ut mer än 4000:- så Benchmark DAC1 och Lavry DA-10 är uteslutet.

Tack på förhand / Neb

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/04 :  18:10:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på DACen. Skillnad kan det bli beroende på DACen, men inte nödvändigtvis bättre (eller för den delen sämre).

Säkert inte det svar du ville ha

Nu kanske jag blandar ihop det med något annat, men är inte Cambridge DACar rätt ok (för det priset)?

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/02/05 :  00:08:31  Show Profile Send CC a Private Message
Cambrigde Dac:ar ÄR bra! Även om man jämför dem med dyrare/nyare! Men vad får dig att tro att dac:en är den svagaste länken? Har du jämfört med något annat?
Personligen tror/anser jag att du får hosta upp lite mer pengar om du ska ha något verkligen bättre... Med en nyare dac kanske du kan få en lite mer upplöst/ljusare diskant samt eventuellt djupare bas, men spelglädjen i mellanregistret och rockenroll punchen är utav god smak hos Cambridge dac:ar!

Men vad du än gör, jämför själv först! Smaken är trots allt olika...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nebster
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/02/05 :  07:54:14  Show Profile Send nebster a Private Message
Tack för ett ingående svar, CC!

Jag har fått för mig att den är den svagaste länken, dels för att den är från 1996 och dels för att den är av Cambridges första dacar (dacmagic1). Vill få ut max av mina Schweikert VR-1, och eftersom jag gillar min förstärkare så var den dac:en som fick ta smällen i en uppgraderings-fundering =)
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/02/05 :  20:58:48  Show Profile Send TomasF a Private Message
Efterföljaren heter DAC3 sägs ha renare ljud men ingen dramatisk skillnad. Den sägs vara jitterkänslig. Olika digitalkablar ger iallafall stor skillnad i ljudet, något som jag som ingeniör hade svårt att förstå. Konstruktören till DAC3 heter John Westlake och han skriver ofta på diyaudio.com där han har gjort ett långt och tekniskt intressant inlägg som förklarar hur detta kommer sig. Jämförande test mellan optisk och elektrisk förbindelse gav (överraskande!) ett mycket bättre ljud med den optiska ingången!

Med DAC3 har jag provat att byta OPamp (IC krets) i utgångssteget. Där sitter två st kretsar som heter AD712. Byte mot annan OPamp ger en DRAMATISK förbättring. Rekommenderas starkt om man är elektronikvan!

Kan du inte byta OPamp tycker jag du ska byta DAC. Cambridge har gjort flera DAC och endast en är ok i orginalutförande (Isomagic), annars köp begagnade från tex Stridbeck i din prisklass.

Så här skrev jag efter byte:

"Från AD712 till ny, antingen LM6172 eller OP275GP. Bytte fram och tillbaka
några gånger men det var svårt att säga vilken av de nya som var bäst för mig.
Lyssnade i lurar till blandad musik. Needless to say var ingen OPamp alltså
"inspelad".

Båda två har kalrt renare diskant och djupare bas än AD712.

LM6172 lite mer klipp i basen (för mycket?) och bra detaljer i mellanregistret.
Väldigt bra för orkestrerad blåsmusik.

OP275GP fantastiskt bra på topp, massor av detaljer avslöjas (för många?).
Bra djupbas, något otajt kring 150 Hz. Bra sväng på jazz. Bra på manliga röster.

Valde efter tvekan OP275GP. Mycket mer toppdetaljer framträder jämfört med AD712.
Bättre bas, bättre sväng. Otroligt mycket bättre stråkklang. MYCKET bättre
stereobild än tidigare. Något har hänt med flera kvinnliga röster som blivit av
med sitt "magiska skimmer", tex Raundi Loupert, Roberta Flack, Monika Z. Eventuellt
beror detta på att AD712 lägger på någon form av "micro-reverb" i övre
mellanregistret?

Satte på repeat i 8 timmar, ingen ändringe i ljudet vad jag kan säga. Satte på
Densen avmagnitiserings-CD i 30 minuter, nu blev ljudet mjukare, men fortfarande
svag på kvinnliga röster.

Stråkorkester låter väldigt MYCKET bättre och smådetaljer framträder. I mitt
favoritstycke (R-K's Antar) finns tom en hel takt som jag aldrig hört tidigare!

Bytte sedan till AD826, fick lite slankare ljud (svagare kring 80-100 Hz)
vilket är bra i mitt rum. Något bättre balans mellan av instrument. Något sämre
smådetaljer än OPA275. Lite bättre med kvinnliga röster. Behåller nog AD826!

Har nu provat även LT1469 - min vinnare! Lika bra detaljrikedom i diskanten som OP275 men lika bra helhet och balans som AD826. Renast diskant av alla testade."

/ mvh Tomas F.

musikälskare

Edited by - TomasF on 2007/02/05 20:59:25
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:49:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som vanligt kommer jag dragande med ett kärt men ibland svårt ämne -akustik. Många gånger ger en dämpning av första reflexen betydligt större förbättring än ett byte på elektroniksidan. Ett draperi som du kan hänga upp gör underverk, ju större dessto bättre. Soffor & mattor är andra saker som gör HIFI livet roligare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000