HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TNT-audios inDiscreet phono
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/26 :  20:20:54  Show Profile Send radelius a Private Message
Finns det några erfarenheter av detta RIAA i den samlade kretsen av DIY:are på forumet?
http://www.tnt-audio.com/clinica/indiscreet.html
H/S

Staffan Rådelius

Edited by - radelius on 2007/01/26 21:07:06

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/01/26 :  21:52:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag äger ett sådant sedan två år och jag tycker att det är ett utmärkt riia. Jag har även fått P-G Jeppson att slänga ihop ett sådant.

Hur låter det då? Utmärkt det finns inget som man kan peka på som är precis dåligt det är väldigt snabbt alla anslag på instrument sitter som en smäck, det har en hög utnivå så att man slipper skruva upp så mycket nästan i nivå med cd faktiskt. Bo Hansson har gjort tumme upp på senaste diy-träffen.

Det är knäpptyst spelar all musik utan att vara dåligt den döljer inget är inspelningen dålig så hörs det. Jag lyssnar på allt mellan elektonica till klassisk musik och är fortfarande imponerad hur det spelar med djup och bredd. Det trodde jag inte att ett diy riia skulle göra och det bästa är att man lyssnar på andra riior och jämnför sedan med sitt och upptäcker att det står sig riktigt bra mot köperiia.

Tips! Använd så bra komponenter som möjligt det behöver inte vara värsta sorten utan bra grejor då låter det mycket bra. Jag har Elna elyter i hela nätdelen för de är som hittills låtit bäst.

Jag tillsammans med P-G och Audionet testade det mot ett par Lehmann och då spelade det mycket bättre än statment men strax bakom SE så det är inget dåligt riia.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/27 :  08:16:12  Show Profile Send radelius a Private Message
Låter intressant.
Vilka trissor har du använt. Borde gå lika bra med tex bc547 eller...?
Vilken typ av kondingar satte du i riaa korrektionen?
Gjorde du ett dubbel eller enkelsidigt kort?
Behövs det egentligen ett jordplan för denna enkla konstruktion?
H/S

Staffan Rådelius

Edited by - radelius on 2007/01/27 09:03:01
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/01/27 :  11:33:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Den version som jag har byggt är med dubbelsidigt kretskort men P-G hardwirade sin med mycket gott resultat.

Jag använder den föreslagna BC109B jag fick massor för små pengar vet ej hur det är med BC547.

Jag har lite blandat för jag har bytt hela tiden tills det lät bra men det finns nog förbättringar, men en blandning av Wima, vishay-roedstein, rifa och SRC i nuvarande version.

Jordplan, japp jag försökte att köra utan med följd att det blev rejält med brum inkopplad tvärtyst.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000