HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nätdel från PC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2007/01/24 :  08:26:06  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Går nätdelen från en PC att använda i Hifi-sammanhang? T.ex som strömförsörjning till försteg/delningsfilter? Eller kanske t.o.m till slutsteg? Tips på bra läsning tas gärna emot.
/Gustaf

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/24 :  10:26:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Få slutsteg som har 12V-matning
De är dessutom ett rätt dåliga switchade nätdelar efta.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/01/24 :  14:30:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nej är nog det rimligaste svaret. Förutom att det inte är nåt vidare så kräver PC-aggregaten minilaster på en del linor.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:50:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... som inte är så små heller

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Haddock
Starting Member

4 Posts

Posted - 2007/01/25 :  16:41:17  Show Profile Send Haddock a Private Message
Minimilasten kan man väl lösa med ett effektmotstånd? En kompis till mej använder ett pc-aggragat till ett bilslutsteg som han har hemma. Inte det bästa men det fungerar.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/25 :  18:39:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
beror ju på vad man är ute efter

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2007/01/26 :  02:08:25  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
På +12V står det 18A max, vilket ju borde räcka för ett försteg t.ex. Men hur mycket störningar/brus lämnar den ifrån sig?

Är det någon här som testat att använda en pc-nätdel till något annat än ett slutsteg?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/26 :  08:52:37  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tror inte det spelar någon större roll om du använder det till försteg eller slutsteg, om det brummar och brusar så lär det nog göra det vare sig det handlar om effekt eller lågnivå.

Jag provade en gång att bygga en chipförstärkare (TDA 2003) i chassiet från en skrotad cd-rom. Matning skedde via nätagget och signal togs direkt från ljudkortet, invändigt i datorn. Det var aldrig menat som ett seriöst projekt, mer ett experiment. Syftet var iaf att spara utrymme och inte ha så mycket sladdar. Om projektet hade avslutats och låtit okej, så hade det idag suttit volymratt på framsidan av min dator och högtalarterminaler på baksidan.

Nu kan det säkert skilja på nätagg och nätagg, men min erfarenhet är att strömmen du får ut, är allt annat än ren. Det surrade och brummade ganska rejält om min. Lyckades visserligen filtrera bort en del, men inte allt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/26 :  11:04:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Å andra sidan finns det ordentliga ljudkort med studiokvalitet som ger ett ljud av riktigt bra klass.
Det hänger ju på hur man hanterar strömmen, direkt från nätdelen tror jag inte ett ögonblick att det duger utan man får ha reglering mellan nätdel och förstärkare också. Om man har ambitioner på ljud av någon högre klass alltså.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/28 :  18:34:28  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Kan tänka mig att PC-agg skiter ur sig massor av högfrekvent skräp som sedan kan ge läskiga blandningsprodukter. I synnerhet då aggregatet matar en dator som i sin tur
häver ur sig höga doser av digitalt brus av allehanda frekvenser. Jag är inte förvånad
att ILLY hade en del att jobba med där...

Men ger ett vanligt PC-agg verkligen så mycket som 18A på +12V?
Jag trodde det främst var på +5V som de ger hög effekt. Att på sopstationen slakta ur
tio aggregat och seriekoppla dem kan förstås ge lite knuff för att driva ett hyfsat slutsteg (2x25V t.ex.), men frågan är vad man vunnit.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/01/29 :  12:20:59  Show Profile Send UrSv a Private Message
18A på 12V-linan är idag rätt normalt men i mång fall ganska lite. I dag så får man dessutom ofta använda fler 12V-linor eftersom strömbehovet vida överstiger vad en kabel klarar av. Det finns nätdelar som ger 50+ A på 12V-linan och om totaleffekter över 1000 W. De nya spelgrafikkortet drar en del och ännu värre om man väljer att köra fyra stycken parallellt.

Att seriekoppla 10 st aggregat kan nog bli väldigt intressant om man kommer ihåg jorden. Inget jag skulle rekommendera om man inte har bra brandskydd.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/29 :  13:25:39  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag skulle nog faktiskt vilja lägga in ett litet "beror på". Under ett antal månader har jag använt ett PC-nätagg för att driva en hörlursförstärkare byggd på op-förstärkare och jag måste säga att nätagget var mycket tystare än jag trodde det skulle vara. Då använde jag +/- 12V ur den och ingenting annat var inkopplat. Det är ju givetvis inte lika trevligt som batteridriften var men...
PC nätaggen har faktiskt utvecklats en hel del på sistone. Jag tror inte jag hade varit nöjd med ett äldre nätagg då dom är oftast mycket sämre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000