HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 QUAD ... R.I.P.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:11:00  Show Profile Send Martell a Private Message
Det blixtrade till i min QUAD 606:a så jag behöver byta ett gäng sluttrissor av typ 17556 Jag har inte lyckats hitta något datablad på dom (var man kan få tag i det månne?)

Någon som vet var man kan få tag i sådana transistorer eller har förslag på bra alternativ/ersättning ?

/M

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:30:06  Show Profile Send MartinX a Private Message
Är du verkligen säker på att transistorerna heter så, stod det inget mer på kapseln? Kan man se vilket fabrikat det är? Ta gärna en närbild och lägg upp här.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:40:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
MJ15003, men se till att få äkta vara...drivtrissan kan ha smällt också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:58:41  Show Profile Send Martell a Private Message
Sorry mate !



Det var ett tag sedan jag felsökte (~6 mån) så nu tittade jag bara i schemat och där anger man faktiskt att det sitter 17556:or men i min MKII:a sitter det 12 st MJ15003:or (??? kanske föregående ägare bytte trissor ???) så det var ju enkelt ... sådana är säkert lättare att få tag i.

Men det kanske finns bättre ljudande alternativ om jag nu ändå skall in o härja?

/m





Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/22 :  00:04:14  Show Profile Send Martell a Private Message
Tackar Zombie, du var snabb.

Var just och hämtade drivtrissorna för att kolla har inte mätt upp dom än men 40872 heter dom (Harris?)
... och det hade förstås inte Elfa...typiskt.

/M
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/22 :  09:18:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
40782 kan man ersätta med BD244C - de finns i 707:an.
MJ15003 är bland de bättre alternativen, men se som sagt till att du får äkta vara. Köp varuprov direkt från ON Semiconductor för att vara riktigt säker.
När du ändå river i den kanske du borde byta ut en del småkondingar mot silver mica och annat, och även byta ut komponenter som har bättre tolerans i t ex. 909:an.
Sätt även 2,2uF och 22uF tantaler över zenerdioderna vid opampen, 22uF på ett par ställen och en 2,2uF på ett annat.
Kolla här: http://quad405.com/707schematic.pdf

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/01/22 09:23:25
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/22 :  20:42:47  Show Profile Send Martell a Private Message
Tackar Zombie,

MJ15003 hade jag tänkt köpa från Elfa, är det ingen bra idé? Finns det "förfalskade" MJ15003?

Mätte på drivtrissorna (2x diodtest/trissa) och de verkar hela.

Kul att du hittade ett schema på 707:an!
Intressant att jämföra 606:an och 707:an ... tycker inte att det verkar som om dom lagt ner mer jobb på 707:an precis ... ser enklare ut.

Jag har tyvärr ingen info om hur 909:an ser ut? (Schema någon?)

Som du föreslår så kan det ju vara en bra ide att ta och kolla igenom korten m.a.p. kondingar mm nu när jag ändå har dom ute.

Som sagt, tackar för hjälpen, ser fram emot att låta T-ampen vila (T- står kanske för Tillfällig? )

/M
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/23 :  10:14:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
Visst finns det förfalskade trissor. Kolla här: http://sound.westhost.com/counterfeit.htm
Hittar du 15003 för 15 pix så dra öronen åt dig. Du kan inte ens vara säker på att Elfa har äkta.

Bra att drivtrissorna inte har pajat. Då behöver du enligt min erfarenhet från 405 inte söka längre bakåt i kedjan. Men kolla alla dioder och andra komponenter kring effekttrissorna för säkerhets skull. MJ15003 är inte billiga direkt...

909 och 707 är visst exakt likadana...men jag tror att de har lite bättre komponenter jämfört med 606. En silver mica är ju definitivt bättre i signalvägen än en keramisk konding.
På 405 bytte man även ut de mindre elyterna mot dito av bättre typ, Black Gate el dyl.
Om du har en Mk 1, kolla om du kan göra en dubbel nätdel till den, dvs. 4 elyter och två bryggor. Trafon borde redan vara dubbel om de följt logiken från 405:an.

Det jobb man har lagt ner på 707:an är ju att göra den enklare, färre komponenter - bättre ljud?
(Lite kuriosa om man har servicemanualen till 909: det finns priser för varje komponent i reservdelslistan, roade mig med att addera alla priser och fick summan 2500 kr.)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/01/23 :  11:01:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det finns nog ingen ide att misstro ELFA.
Om de specar ONSEMI som leverantör tror jag inte de skulle våga ta någon annan. Det vore så lätt för ONSEMI att köpa ett par via ombud och visa att det inte är rätt grejor att ELFA skulle få problem.
Dessutom tar de så bra betalt att det inte finns anledning.

Bara min åsikt.

Hjelm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/23 :  11:27:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hjelm, håller med dig, men Elfas dotterbolag här i Estland säljer olika MJ15003, de dyraste från Elfa, de andra vetitusan var de köper dom, men dom är fejk iallafall...bara flaggade för försiktighet, Elfa säljer ju så mycket så att något kan ju av "besparingsskäl" tas in från en annan källa...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/23 :  22:00:04  Show Profile Send Martell a Private Message
Tackar för varningen.

Jag har senaste versionen av 606:an så nätdelen är ok.

Längre bakåt i kedjan ja ...
Det var konstigt för det var två av de sex sluttrissona som var paj bara. Funderade på om det kanske kunde vara "DC nivå justeringen" (OP:n) som fått spatt och krämade på tills något gick tillräckligt mycket sönder för att dra säkringen ???

Jag har faktiskt aldig använt min 606:a, fick den med i köpet när jag köpte en komplett 66 anläggning (CD, TUNER, PRE + lite olika ingångskort) men det kunde ju vara intressant att se hur den låter.

/M

Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/01/24 :  12:41:24  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jag hade problem med självsvängning i ett slutsted som berodde på en oansluten signaljord. Detta gjorde att Sluttrissorna och ibland drivarna gick. kan ju vara så att någon stabiliserande komponent, läs förmodligen kondensator, gått sönder eller lossnat i lödningen.

Edit:
Kolla RC länken på utgången och återkopplingen med kondensatorn.

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2007/01/24 12:56:09
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/25 :  23:55:38  Show Profile Send Martell a Private Message
Så, nu fungerar den som den ska!

Inhandlade två fräscha och oförfalskade MJ15003:or och lödde in...voila!

Kollade naturligtsvis först igenom rc-länken och återkopplingen men hittade inget fel där.

Har nu lyssnat på den för första gången sedan jag köpte den för snart ettochetthalvt år sedan...QUAD 606 är en prydligt byggd manick som låter riktigt bra.

Tackar för hjälpen!

/M
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/26 :  22:05:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
Grattis! Kul att det begränsade sig till två trissor...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000