HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 2A3 Single end. Nu kör vi igen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/02/02 :  23:21:52  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
OM 12B4:

Om du tittar på databladen så hittar du väl allt du behöver..
"Imperial" har byggt ett flertal p-p steg med sådana.
han finns i medlemslistan med rörförsäljning.

såg i en gammal "bottlehead blaska" att någon gjort en SE parafeed.

Jag kollar i min handbok lite snabbt och ser att du kan köra 5,5W genom det det ger 1-1,25 watt ut.
Ri=1k ,då behöver du 2,5-5k trafo.
S=6,3 mA/V
u=6,5ggr
150volt /34mA belastar de röret med (Har inte sett databladen med MAX-värden)
om vi satsar på 1watt med 5k trafo =roten ur 1*5000=71 volt sving
Ri=1k, paralellt med 5k ger =833ohm
1/6,3*1000=158,7ohm
833/158,7=5,24ggr förstärkning
71/5,24 =13,5 volt behövs för 1watt

det fixar ju de flesta trioder med lätthet!

(direkt koppling går ju bra eftersom spänningen är så låg)

Jag har också några liggande.
Kul med ett gammalt 27" ballongrör som drivrör!



Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/02 :  23:43:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Har du en vanlig triod som linjesteg så är det väl svårt att komma under 10Volt ut utan ned-trafo?
Därför kan man ju driva ett 2A3 ganska bra med ett 56,76 eller 27 .

Ja,det hade ju varit kul att driva med någon av dem,men om man av någon anledning (dumdristighet?)ändå väljer ett rör som ger full utstyrning vid säg,0,6v och driver med detta linjesteg som kan ge 5-10v,då finns väl risk för brusproblem,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/02/03 :  00:01:57  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

12B4A är snarare EL84 's lillebror.
Jag gjorde ett slutsteg med dessa för nåt år sedan och det spelar mycket bra. Där körde jag 250v b+ och Dynaco z565 järn. Jag har lånat ut steget och det ser inte ut som att jag får tillbaka det

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/03 :  00:13:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
12B4 är helt klart ett trevligt rör, jag kör dem som slutrör i en parafeed/DRD-koppling som spelar väldigt snyggt.
Det låga inre motståndet till trots så trivs de nog bäst med relativt högohmig anodlast, runt 5kohm.
Mitt bygge är uppbyggt kring billigast tänkbara signaljärn, nån gång skulle man ha provat 12B4 ihop med riktigt bra trafos och kringkomponenter.
En idé jag lekt med länge är 12B4 - IT- 12B4 - OPT.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/03 :  10:11:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har också funderat. Jag har samlat på mig runt 20 rör med Futtermans koppling som idé.
Annars är röret känt från linje- och hörlurssteg.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/03 :  10:26:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kom ihåg bara att Futtermans originalkoppling är avsedd för 16 ohms last, samt att 12B4 tydligen skiljer sig ganska mycket mellan olika exemplar. Det jag vill komma till är att du nog behöver fler än 20 rör att välja bland om du ska få ihop en röruppsättning som kan driva 8 ohm.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:14:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ska inte bygga - det står klart. Jag tror det är vettigare att använda Rozenblits OTL-varianter med EL509/519 alternativt 6AS7.

Det får bli hörlursförstärkare, SE-steg och försteg av de här.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/03 :  11:24:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Personligen har jag (om jag minns rätt) tillräckligt många 12B4A för att kunna matcha ihop en uppsättning till en (inverterad) som skulle kunna driva lättdrivna 8-ohmshögtalare.
Kanske ett framtida projekt om jag skulle råka snubbla över ett parti bra novalhållare och nån passande nättrafo, men tills vidare har jag andra OTL-prylar på gång.
Men nu blev det OT här ser jag!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/02/03 :  12:18:23  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Kollade databladet(GE),hittade inte så många olika? men det verkar vara ok att köra 550volt om man vill .
Bara att hålla sig inom 5,5watts belastning om an har ont om rör...

tittade lite på rörkurvorna och 220volt /25mA skulle kanske vara ganska bra. +31 volt på katoden ,-31 volt på gallret eller 1240 ohm biasmotstånd.

251 volt på anoden.

drivrör funkar vad som helst.t.ex ecc82/6cg7 mfl.



Om man nöjer sig med 1 watt finns ju 1626 också.

någon som har någon annan enkel triod som kan belastas med 5-6 watt?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/03 :  12:32:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
6S4 ligger väl i samma effektklass men har högre förstärkning och, om jag minss rätt, lite taffligare linjäritet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/03 :  15:03:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänkte man kunde ha 3A5 till att driva med 14ggr förstärkning,vet ej hur dom andra parametrarna stämmer,kanske lite högt inre motstånd?
Lite andra schemor http://ultranalog.com/ OT.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/02/03 :  22:37:14  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
3a5 funkar säkert bra som drivrör.
Det ljudmässiga har inte något med Ri att göra....

Jag menar låter det bra så gör det väl inget om det har 62k inre motstånd?

Däremot har jag prövat ett flertal rör med lågt Ri som rent ljudmässigt låter skit.

Men prova praktiskt måste man...

2A3 har hälften så hög Ri som 45 men 45 låter dubbelt så bra

10y har ännu högre Ri och låter ännu bättre
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/03 :  22:42:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag menar låter det bra så gör det väl inget om det har 62k inre motstånd?

Det har du djäv..gt rätt i!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/03 :  23:50:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
...men förutsättningarna för att rör med högt Ri är sämre (i teorin): Drivsteg med högt Ri har högre utgångsimpedans och följaktligen sämre förmåga att brotta ner slutrörens ingångskapacitans, och slutrör med högt Ri kräver högre impedansomsättning i trafon vilket försvårar konstruktionen av sistnämnda.
Som sagt, i teorin...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/04 :  02:09:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Drivsteg med högt Ri har högre utgångsimpedans och följaktligen sämre förmåga att brotta ner slutrörens ingångskapacitans, och slutrör med högt Ri kräver högre impedansomsättning i trafon vilket försvårar konstruktionen av sistnämnda.

Gäller samma svårighet att "brottas"om man använder kondensator,jag menar som en vanlig(vanlig o vanlig den är ju Direct heated) drivare till 2A3/6B4G,i teorin..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/02/04 :  09:31:29  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjaaa!

Ja har byggt flera slutsteg med pentod typ 6SJ7 eller EF86 pentodkopplade som ingångs å drivrör till DHT Trioder och det funkar mycket bra trots teorierna ang höga impedanser

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:30:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
........... och högt brus. Brusar det, tycker du??
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:48:22  Show Profile Send Imperial a Private Message
Jag har +103db verkningsgrad på hornen och det är näst intill tyst när man lägger örat mot elementen. Just nu kör jag middarna odämpade med ett triodslutsteg som har D3A som drivrör och det brusar inget. Pentodbrus är inget man behöver oroa sig över så länge man inte ska bygga riaa. Då som först kan bruset vara besvärande.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:56:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://members.home.nl/triode.dick/45_2a3_single_ended.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:13:46  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
JohnA:
quote:
Visst pratades det tidigare om AC- vs DC-glöd? Jag läste nyss i
Jean Hiragas bok Rörförstärkare att 2A3 kan vara tjuriga att balansera ut brummet på
och att som jag förstod hänger ihop med 2A3:s dubbelanoder och osymmetri i glödtrådarna.
Minns jag inte fel ansåg författaren att rören kan vara ganska individuella beträffande brummet. Själv har jag inga som helst erfarenheter eller synpunkter.
Angående brummande DH-rör har jag upplevt att spänningen på glöden har störst betydelse,därefter effekten och exemplaret t.ex 10y och 801 har 7,5v glöd..brummar mer än 45 som har 2,5v/1,5 .

6B4 har 6,3v glöd brummar mer än 2A3USA som har 2,5v/2,5A. 45 är tystare än 2A3. 300b brummar mycket....46 är tystare än 45.

det skiljer på olika exemplar och därför vill jag säga att detta är med de enstaka rör jag provat.

6A5g är i princip indirekt upphettade men brummar mer än 46,45 som är de tystaste DHT jag provat.

300B är nästan omöjliga att köra utan brum med AC-glöd

AD1 brummar också lite mindre än 6B4 vilket kanske beror både på Anoden och att de har mindre effekt på glöden 4v/1a?
allt detta provat med AC-glöd.

Jag gillar AC-glöd i slutsteg ,..tycker det ger ett öppnare ljud.
för mycket brum kan väl göra att man tvingas lösa det med DC-glöd.
Med stabbkretsar typ LM317 mm.

Detta var ju mer en praktiskt rapport och inte svar på din fråga?
någon annan som har erfarenhet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/10 :  00:18:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Några till drivsteg bara http://www.tubeaholic.com/projects/page.view?RowId=22

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/01 :  12:44:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Så där ja.

Tillbaks i Sverige och jet-lagen är nästan över.

Har ritat på ett kretsschema för stärkaren, och det blev så här!



Hoppas ni har synpunkter och invändningar.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:19:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
6J5 är en halv 6SN7. Ska du inte bygga monoblock kanske du ska använda 6SN7 då?? Fast 2st 6J5 kan vara billigare än 1st 6SN7. Men en 12SN7 kan ju vara billigare än 6SN7. Du ska ju ändå inte ha 6V-glöd någon annanstans.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:29:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som tidsfördriv skrev jag ut kurvorna för 6J5 och ritade in en belastningslinje enligt ovanstående. Kan säkert fungera, även om resultatet inte såg alltför upphetsande ut enligt min ringa mening.
En CCS på runt 6mA eller mer skulle nog sköta jobbet avsevärt bättre än ett anodmotstånd på 15K, dessutom är jag lite osäker på hur bra det är att mata drivrör och slutrör från samma matningsspänning utan avkoppling mellan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:55:35  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Soundbrigade: Har båda delarna hemma. Tycker att 6J5 med de svarta plåtkåporna är snygga.
6SN7 har ju rosats tidigare här i tråden, så, ja varför inte?

Fuling: antar att det är värdena på anod- och katodresistor du har synpunkter på?
De kommer från mina första försök med GlassWare Tube Cad.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000