HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 2A3 Single end. Nu kör vi igen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/29 :  18:58:51  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
En fråga till "Soundbrigade":
Har du SUN-audio schemat till deras SE 2A3?

Jag har det nånstans på datorn ...tror jag .
Har glömt var jag hittade det på nätet....

Det borde räcka med en 6sn7 singel till att driva ett 2a3?
Jag ser nu att behövs ca: 1,9 volt för att med 100k på gallret på 2A3 och ett anodmotstånd på 47k ,ett biasmotstånd på 1,5k får du 14,7ggr förstärkning. med 4,1% dist max 40volt ut eff.
du behöver 28 volt för att driva 2A3 fullt ut 28/14,7=1,9
höjer du motståndet på gallret till 2A3 till 270k får du mer förstärkning men mer dist.
Jag skulle bygga med 6sn7 istället för 6sl7 , 6sn7 låter så bra.
Om du har ett aktivt försteg?

jag ska bygga om ett WE300B steg från 417A...ska nog prova 6cg7(6sn7) singel ..
och dubbel. Se om det blir nå bättre fart
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/29 :  22:43:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Inte vad jag vet. De scheman jag har är de som lägger där ute på Diino.
6SN7 driver väl ganska bra ändå.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/30 :  01:12:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag skulle bygga med 6sn7 istället för 6sl7 , 6sn7 låter så bra.

Ja,smaken är som arsl..Jag provade min 6B4GSE med båda dessa rör,kopplade som vanligt och som SRPP,6SL7 har ju mycket högre förstärkning än 6SN7 som jag tycker låter "mörkt",det som i mitt tycke lät bäst och drev 6B4G bäst var 6SL7 i SRPP koppling.Lite ljust kanske.
Men om jag skulle byggt i dag skulle jag som sagt använt 6C45 med CCS,vilket jag tror slår båda dessa rör med hästlänger,(har provat i annan förstärkare).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/30 :  10:18:46  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hej och tack för alla ideér och råd.
En första strategi har utkristalliserat sig:

Nätdelen blir efter fredholms förslag i början av tråden.
quote:
I stället för drossel till nätdelen går det med ett motstånd t.ex 100ohm/10W.
Detta kan du byta senare mot drossel 5-10H /200mA.

Första kondingen efter likriktaren en polyprop på 0,2-10uF därefter motstånd eller drossel.därefter en konding på 100-400uf samt ett motstånd till jord på 50-100k för att ladda ur.sedan till utgångstrafon.
du ställer spänningen med första kondingen så att du får något sånär rätt spänning (+/- 5%)
gör en jordbana från ingångskontakten som du jordar allt ifrån då blir det snyggt och överskådligt. ....Och inget brum o surr.
Bara ingångskontakten är jordad i Chassit.


När det gäller resten av kretsen så tänkte jag börja med KISS-varianten som Soundbrigade tipsade om tidigare.
Dock med ett annat ingångsrör. Det har kommit många förslag.
Detta är vad jag har hemma för tillfället:

Enkeltrioder
12B4A, 2 RCA
6C4, 2 GE
7B4, 2 GE
EC80, 2 Philips
EC81, 2 Philips
EC92, 2 Philips
PC900, 4 Philips
12B4A, 2
6AM4, 2 GE
PC86, 2 Telefunken

Dubbeltrioder
18C51, 2 LME
6AS7GT, 2
6EM7, 2
6080, 2 Mullard
6BQ7A, 2 GE
PCC85, 2 Philips
PCC189, 2 Philips
PCC84, 2 Philips
PCC85, 2 Ultron
PCC89, 3 Philips
12BZ7, 3
5751, 4 Sovtek
5755, 4 Raytheon
6111, 4
6922, 4 Philips JAN
ECC82, 4 JJ
5751, 4
6SL7, 2
6SN7, 2

Detta kanske väcker några spännande ideér.
Ideén med en pot som bias på ingången lät också intressant.

Kanske ska påpeka att detta slutsteg i första hand ska användas till topparna i mitt biampade system, men även ska kunna anvädas för fullregister. Med detta vill jag säga att 800 Hz och uppåt är prioriterat i förhållande till basen.

Återkommer med layoutidé.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/30 :  11:20:31  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har skissat på tre olika layouter:

En smal och djup:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Boergars/Layout_2A3_lang.pdf

En Symetrisk:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Boergars/Layout_2A3_Symetrisk.pdf

och en "från Vänster till Höger".
http://bildarkiv.hififorum.nu/Boergars/Layout_2A3_V_till_H.pdf

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/30 :  13:54:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vill det sig illa dyker det sålunda upp två styck stärkare med 2A3 på DIY-träffen i Göteborg i vår. Coolt!
Tyckte den förtsa layouten var bäst.

Ska du ha en pot på glöden som jag, kan jag rekommendera Conrad - har en en billig 2W-pot. Och billiga kondingar 470u/450V....
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/30 :  18:14:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Layout 1 eller 2 gillade jag,med reservation för en grejj bara,tyckte att ingånsröret(rören var farligt nära nätdelen(likriktaren)farligt såtillvida att det kan plocka upp brumm!

quote:
När det gäller resten av kretsen så tänkte jag börja med KISS-varianten

quote:
Det betyder 750ohms katodmotstånd och ca 300V B+ om man räknar med att tappa någon volt över utgångstrafons DC-resistans.

Hadde kört med "Fulings" förslag på 750 ohms katodmotstånd en bättre arbetspunkt.
Jag har även kört med 6c4,som väl är ett 1/2 ecc82,och rekomenderar det framför 6SN7,6SL7,rek dock med CCS,annars inget specielt ljud om inte CCS används.
Ingen ide att snåla med kvaliteten på komponenter när man bygger..



Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/30 18:16:44
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/30 :  21:44:02  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Tack än en gång för alla tips.

Fuling: 750 ohms katodmotstånd? blir det R7 = 700 Ohm eller R7 = 750 Ohm om man jämför med KISS-schemat från sida 1?

Tyvärr Soundbrigade, men det blir nog inte klart till april. *suck*. Ca 10 veckor kvar varav åtminstone två i San Francisco.
Dessutom står mitt Aikidoförsteg först på listan för att få bli färdigt och få följa med.

/per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/30 :  22:12:24  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Hej,
Kul att se din rör lista , där har du ju många spännande rör och hel stärkare!( 6EM7)...... det gör det ännu klarare att du ska ha både oktal och novalsockel från början (2 av varje)

Ville bara påpeka att Kiss-ritningen är lite missvisande....


det står ,-45 volt på gallret till 2A3 som det ju blir om man tillför - spänning och jordar katoden.(0 Volt)
det ska väl stå +45 vid katoden?. mäter man där det står -45 till jord får man 0 volt .

kör man fixbias och jordar samt tillför negativ spänning blir det negativt på gallret. men med konding där så kommer bara signalen att ändra 0 potentialen .
däremot är den ju negativ i förhållande till +45 på katoden.
De menar rätt men det är missvisande att skriva på det sättet med den kopplingen.

detsamma vid gallret på ingångsröret.
det ska stå + 2,4 vid katoden om du har ett motstånd mot jord.....ni fattar det säkert ändå!.. men fel är det på ritningen.
man kan ju tillföra -2,4volt till gallret men den kopplingen beskriver inte ritningen.

ville bara tillägga att den där byggde jag med 46 som utgångsrör förra vintern. Har byggt den med 45 tidigare både som DC och med konding.
kondingen på 0,22uF är nog för stor med ett 470k motstånd till jord på gallret på 2A3.... skulle nog minska kondingen till 0,1uf och motståndet till 150k ...(7hz) den spelar renare med mindre konding.

Ska du bara spela från 800hz kan du dela den där på en gång.?

Ingångsröret(5842) kan bara biasa med 2 AAA nimh-celler (ger 2,6V)!

motståndet (200ohm)till alla ben på ingången på 5842 bör vara ett motstånd till varje ben.

(Anodmotståndet 13K kan göras större.)

I nätdelen kan du byta ut första kondingen till ett "gäng" ELFA 630V
polyprop (1-20Uf).Hammond Drosslar finns hos Edgar Audio. 5H/200mA =220:-

Ljudet skiljer mycket på olika 5842/417A ,tyckte Eriksson var de bästa jag hade..(WE är nog bäst)

Lycka till !

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/01/30 :  22:44:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
R7: 750 ohm enligt mig, men jag hade valt en lågohmigare pot till brumbalanseringen (den vid glödtråden) alternativt kopplat ett motstånd på ca. 22 ohm från varje ände in till löparen.
750R, 2,5k och 300V B+ är som sagt den klassiska arbetspunkten för 2A3, därmed inte sagt att det inte kan finnas andra arbetspunkter som låter bättre. Jag hade gärna provat runt med 3,5-5k anodlast och högre spänning/lägre ström om jag haft möjlighet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/30 :  22:59:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
det står ,-45 volt på gallret till 2A3 som det ju blir om man tillför - spänning och jordar katoden.(0 Volt)
det ska väl stå +45 vid katoden?. mäter man där det står -45 till jord får man 0 volt .

Mellan galler och katod ska det vara -45v,(250v/60mA)vid katod motståndet ca +45v med B+300v,men så var det,det med drivspänning på 90v p-p..ja,nån kan nog förklara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:13:10  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Okej jag var oklar förut,

såklart jag fattar att mäter man från katod till galler får man negativ spänning ..men gör en någon som ska bygga första ggr? tycker det borde stå var mätpunkterna är om man ska ha fler än en jord?... IDIOTSÄKERT!

ber om ursäkt för om jag brusade upp

Skulle nog sparka på min chef istället
Ska nog bygga istället för att skriva.....


6C8G-trafo-10Y.

Ha det /

Edited by - jan fredholm on 2007/01/31 18:21:11
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:31:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Idiot?Nej det tror jag inte..Det som jag tycker verkar annorlunda mot de säker 20 olika ritningar på 6b4/2A3SE steg var B+290v samt "katodmotståndet" på 800ohm minst,det blir inte den arbetspunkt som alla dessa 20 ritningar kör på.Det kommer säkert att funka,kanske,men det blir nog inte +45v på katoden,blir ju i alla fall lägre ström än 60mA.

P.S Jag kan komma upp i 90 takt i telegrafi..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/31 00:48:35
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/31 :  09:06:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Att det står som det står på schemat var för att klargöra potentialskillnaden mellan katod och galler.


KISS var min kommentar mer om projektet och inte namn på stärkaren. Även om man får tag i ett "superrör" som 2A3 finns det inga orsaker (för ig) att rusa åstad och krångla till det med transformatorkopplingar eller brusande NiCd-celler eller linda in allt med ERS-papper. Jag vill ha det rent och snyggt utan excesser som jag ändå inte tror har någon ljudlig påverkan.
I det här fallet har jag tittat på en DC-kopplad variant som är betydligt kinkigare. Ett havererat ingångsrör kan ju få resten av stärkaren att haverera.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/31 :  10:02:40  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
OK!

Vidare i layoutfrågan:

Vad anser ni vara viktigast att hålla långt ifrån varandra?

Nättrafo - Utgångstrafo
Nättrafo - Ingångsrör
Nättrafo - Effektrör
eller något annat?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/31 :  10:05:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nättrafo långt från det mesta. Det är en EI-trafo du har. Kolla upp någonstans hur en sådan strålar. Vill minnas att värst strålar den ut i hörnen varför viss uppmärksamhet bör iakttas hur den ska orienteras för att störa minst.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/31 :  10:09:53  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
mera frågor!

För att byta ingångsrör i kretsen (KISS), vad behöver bytas mer än själva röret?
R2, R3 och R4, eller bara några (eller något annat).
Tänkte förbereda för att på ett lätt sätt kunna labba med olika ingångsrör.
Detta skulle också göra det enkelt att prova CCS.

Angående 100 Ohmspotten: ersätta med 22 Ohmsmotstånd - 47 Ohmspot - 22 Ohmsmotstånd.
Har jag fattat rätt?

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/31 :  12:07:50  Show Profile Send time a Private Message
Brusande NiCd celler ? Prova NiMh istället. Det låter bra och är inte svårare att löda in än ett motstånd. Om man kopplar en liten kondensator paralellt så kanske bruset minskar.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/31 :  13:13:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,vad blir arbetpunkten för slutröröret för denna KISS förstärkare?Vidare lite skillnad på att linda in allt i ERS-papper(verkligen någon som gjort det?) och att hålla en anständig nivå på komponenterna,vilket inte handlar om samma sak heller.Och att bygga AC/DC ,kopplingtrafo eller med kondensatar och att "få det rent och snyggt"beror ju mer på byggaren än på hur stärkaren är uppbyggd,vilket av dessa konstruktions sätt som låter "bäst" låter jag vara osagg,vilket i stor grad kan avgöras av vilka komponenter som används.men att de låter olika det vet jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/31 :  14:28:31  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Provade lite grann i SE Tube Cad och fick fram den här rapporten:

http://bildarkiv.hififorum.nu/Boergars/2a3.pdf

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/31 :  16:15:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
R2, R3 och R4, eller bara några (eller något annat).
Tänkte förbereda för att på ett lätt sätt kunna labba med olika ingångsrör.Detta skulle också göra det enkelt att prova CCS.

R3 och R4 behöver kanske justeras för att passa röret,vid CCS används inte R3,"bara" justeara in strömmen med potten på CCS,så ordnar sig resten,enkelt och bra.(förhoppningsvis)
Vid passande bias kan Ledbias användas istället för R4 och C3,med bättre och simplare schema som följd..

quote:
Provade lite grann i SE Tube Cad och fick fram den här rapporten:

Såg ju bra ut,hela 3,1w ut.Men det är ju som det brukar vara med 2A3/6B4H.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/31 16:42:47
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:17:43  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ledbias?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:21:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lysdiod bias.Modell Röd.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:30:18  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Visst pratades det tidigare om AC- vs DC-glöd? Jag läste nyss i
Jean Hiragas bok Rörförstärkare att 2A3 kan vara tjuriga att balansera ut brummet på
och att som jag förstod hänger ihop med 2A3:s dubbelanoder och osymmetri i glödtrådarna.
Minns jag inte fel ansåg författaren att rören kan vara ganska individuella beträffande brummet. Själv har jag inga som helst erfarenheter eller synpunkter.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:39:23  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
TA Vilken konstruktion som helst ,vilka rör som helst!

MEN:

Jag säger som "TIME" NIMH-bias låter bättre !

fast ett "fett" motstånd med en stor konding är bättre än inget alls


BARA Amerikanska och Europeiska rör !



Mycket Silver och STORA Horn


Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000