Author |
Topic |
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 11:29:57
|
Hej alla snälla och hjälpsamma.
Efter fem sorger och åtta bedrövelser så har äntligen mitt paket från tubesandmore kommit.
Där fanns en Hammond 302AX och två stycken Hammond 125CSE. Den första är förstås ennättrafo med 600VCT 200mA och all glöd man behöver för att bygga en 2A3 SE. 12CSE är en 2,5k-5k-10k/8 utgångstrafo för single end-bruk. Två stycken 2A3 finns också hemma i lådan. Socklar, kondingar och motstånd finns det också gott om.
Men vad ska jag bygga?
Ja det är här ni kommer in. Alla tips mottages med glädje, men enkla och välljudande uppskattas förstås mest!
Tack på förhand /Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
Edited by - Boergars on 2007/09/14 08:53:28 |
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 12:32:41
|
Kolla Welborne Labs DRD |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 13:26:46
|
Tänkte precis också föreslå DRD, men då måste det till en ny nättrafo i och med att direktkopplade steg kräver mycket högre matningsspänning.
Enkelt och välljudande, tja... En enkel, rak koppling med en bra triod som ingångssteg RC-kopplad till slutröret är väl aldrig fel. LC-koppling eller interstagetrafo är säkert ännu bättre, men då handlar det om andra pengar också. EC86 är ett rör som jag har fått smak för som ingångssteg, kör man med PC-varianten så kostar de bara några kronor dessutom.
Jag tog mig en titt på 302AX och som jag fattade det så har den bara en 2,5V glödlindning, lite märkligt om den är avsedd att mata två st 2A3?? Jag vill hur som helst tipsa om att köra med välfiltrerad likström till slutrörens glöd, 2A3 är tydligen benägna att brumma om man matar dem med AC i och med att de har två parallella glödsystem. En separat ringkärnetrafo på 2x6V och RCRC-filtering med rejäla kondingar borde göra susen, alternativt någon form av aktiv reglering. Obs att detta bara är mina funderingar, det finns andra som skyr DC-glöd som pesten och menar att det förstör ljudet. Personligen tycker jag att brum är ljudförstörare nr. 1.
Den klassiska arbetspunkten för 2A3 ligger på 250V anod-katod, -45V gallerförspänning, 60mA anodström och 2,5kohm anodlast. Det betyder 750ohms katodmotstånd och ca 300V B+ om man räknar med att tappa någon volt över utgångstrafons DC-resistans. Nytillverkade 2A3 och 6B4G brukar klara betydligt hårdare drift, men om du har NOS-rör så kan det vara vanskligt att chansa.
300V matningsspänning är ganska snålt tilltaget om man vill mata ett RC-kopplat drivsteg från samma nätdel. För att driva slutrören fullt ut krävs ett sving på 90Vp-p, gärna med rejäla marginaler också för att få bättre klippningsförlopp. En CCS istället för anodmotstånd skulle bättra på situationen avsevärt, likaså någon form av induktiv anodlast. Två seriekopplade Hammond 156C drosslar utgör enligt mig en utmärkt anodlast till EC86 och liknande rör som drar max 8mA, en sådan koppling med 250V B+ klarar att svinga bortåt 300Vpp = väldigt goda marginaler!! Ljudmässigt vinner drosslarna över anodmotstånden "hands down" (enligt mig). Fyra sådana drosslar går lös på ca. 600:-
125CSE är en riktigt trevlig liten utgångstrafo som borde passa 2A3 riktigt bra. Jag har ett par i ett 807SE-bygge och jag vill minnas att frekvensgången är sprikrakt från 30Hz till 50kHz, då med katodåterkoppling via sekundärlindningen (rekommenderas!).
600VCT ut ur nättrafon betyder att du nog vill ha semi-drosselingång i nätdelen. När jag byggde med 6B4G använde jag en liknande trafo (372JX tror jag den hette) och då var det 600VCT-GZ34-2uF PiO-drossel-lytar. Det intressanta i sammanhanget var den lilla kapacitansen direkt efter likriktaren, jag fick prova mig fram med olika småkondingar för at få rätt utspänning.
Tja, det var väl det jag hade att säga om 2A3 för stunden... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 19:11:14
|
Kan bara rekomendera CCS mot R,ljudmässigt ett lyft!Jämfört mot drossel vet jag ej.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 19:37:48
|
Nej då, fuling, den har allt två 2,5V-lindningar.
Är det så att man kan bygga med resistor på anoden till att börja med, och sedan byta till CCS eller drossellast senare, eller måste man börja från början?
Semidrosselingång till nätdelen låter rimligt.
/Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 21:04:07
|
Det mesta verkar bättre än ett simpelt anodmotstånd, men alla alternativ är å andra sidan dyrare och mer komplicerade också.
Jasså, den har två 2,5V-lindningar? Om du säger det så tror jag på det, men jag förstår inte varför det inte framgår i databladet. Nog kan man prova med anodmotstånd först och byta till CCS sen om man vill, men om man ska prova med drossel eller IT så krävs det lite mer genomgående förändringar (lägre matningsspänning till ingångsröret samt förmodligen annat värde på katodmotståndet). |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 11:32:50
|
Finns det något schema på en CCS där komponenterna är lätta att få tag på? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 12:26:08
|
Har ingen länk på lager, men en kaskodad historia med t.ex BC557 (eller vad som helst) och MJE350 (klarar hög spänning) samt ett par lysdioder och några motstånd ska väl klara biffen. Scheman finns att hitta om man söker efter MJE350 på diyaudio.com
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 15:38:10
|
Perfa! Super!! |
Modda allt som går att modda! |
|
|
jan fredholm
Member
88 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 16:21:03
|
Hej,
Om du vill bygga något klassiskt förslår jag en SUN-audio,fiprimer-koppling med en DC-kaskod kopplad ingångsteg. Den har byggts på många olika varianter av bl.a Welbornelabs mestadels med 6sn7 som ingångsrör.den har kopplingskonding till slutröret men det går att använda trafo istället om man vill. SJS har en del scheman på sin sida.http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/ JE-labs har också en del enkla ritningar på klassiska rör-kopplingar. http://members.myactv.net/~je2a3/welcome.htm
Själv har jag provat den med olika varianter av slutrör och ingångsrör och för närvarande kan jag rekomendera 6sn7(6cg7)dc till 12BH7. denna variant tillsammans med en egen strömförsörjning för ingångsrören ger renare och fastare bas m.m. med bibehållet öppet, varmt ,mellanregister.
Byggde en variant till 6A5G med 6sn7 dc 6bx7 som spelade mycket bra bas som fullregister förstärkare.
Direkt koppling är inte alltid en frälsning(med kondingar kan man styra klangen)Och genom att man måste ha så hög spänning får man en massa andra problem förutom att man eldar för kråkorna.
Detta är mina egna erfarenheter.
Transformatorkoppling är väldigt enkelt med få (men dyra?)delar och ger också ett annan typ av mellanregister som gillas av somliga men som inte heller ska betraktas som någon allena-rådande frälsning tycker jag!
Det bästa är väl att börja med en enkel koppling med en triod typ 6sl7,e80cc,417a samt en konding till slutrören. Prova därefter med en tvåstegskoppling eller trafokoppling. Bygg med två likriktare för ingågnsteg resp. slutsteg.
Att bygga nån hypad stärkare som nån annan tycker är värlsbäst ger nog mindre i längden än om du börjar från början med något basic?
Det enklaste är oftast det mest väljudande?
Men Smaken är ju som baken |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 18:20:24
|
Funderar i banorna JE-labs Simple 45/2A3 men med CCS. Då har jag allt jag behöver utom en induktans till nätdelen. Det borde väl funka? |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 18:40:56
|
Rekomenderar 6c45 som drivrör!Ja det gör jag. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
jan fredholm
Member
88 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 20:08:46
|
Om du bygger JE-labs versionen så kan du borra för både oktal och noval socklar till ingångs-rören.
Då kan du prova 6sn7 istället för 6sl7 om du har ett försteg som ger lite mer än 2v.Annars funkar ecc33 ypperligt . Med novalsockeln virad paralellt kan du bara byta till ecc83 ,ecc82,e80cc m.fl. du kan också bygga om snabbt för brantare rör som 417,pcc88 eller 12bh7,5687 m.fl (6c45 som nämts tidigare )
Det är en smaksak vad man gillar...och alla låter olika !.. bättre på vissa saker sämre på andra saker....
Sätter du dessutom en pot som bias på ingången går det ännu smidigare. Annars dit med ett Nimh-batteri när du hittat rätt bias punkt. 250-100k till jord från gallret på 2A3. 0,1-0,47 konding ,utprovas.
I stället för drossel till nätdelen går det med ett motstånd t.ex 100ohm/10W. Detta kan du byta senare mot drossel 5-10H /200mA.
Första kondingen efter likriktaren en polyprop på 0,2-10uF därefter motstånd eller drossel.därefter en konding på 100-400uf samt ett motstånd till jord på 50-100k för att ladda ur.sedan till utgångstrafon. du ställer spänningen med första kondingen så att du får något sånär rätt spänning (+/- 5%) gör en jordbana från ingångskontakten som du jordar allt ifrån då blir det snyggt och överskådligt. ....Och inget brum o surr. Bara ingångskontakten är jordad i Chassit.
Om du har ryska 2A3 or kan de oftast belastas med 18watt och låter bättre ju hetare de körs.livslängd? (De amerikanska NOS rören går att belasta "någon" watt extra men inte! singelplate rören.)
|
Edited by - jan fredholm on 2007/01/27 20:21:34 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 21:38:08
|
En KISS kanske:
Den här bygger jag (alla komponenter på plats, i hyllan).
(KISS - Keep It Simple Stupid) |
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 22:03:50
|
Mitt nästa projekt är att meka ihop ett steg i still med denna:
Fast med 2A3 eller 6B4G istället för 300B då såklart. Tror på den typen av koppling! Detta schema är gjort av Andrea Ciuffoli. Mer info finnes här: http://www.audiodesignguide.com/myamp.html
./Gustaf
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 13:13:23
|
Jag har oxå ett par 125CSE men ska bygga med 12SJ7/829 - UFO-stärkare. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 14:16:30
|
Kolla på JE-Labs enkla 2A3 eller Kismet som har enkla RC kopplade ingångssteg. Vissa kopplingar kan låta bra sådär direkt men jag tycker ett enkelt rör på ingången med drossel eller motstånd låter bäst i längden. Ingen dum idé att borra för oktalrör direkt, 6SN7 och 6SL7 är goa |
Lämnat forumet |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 14:59:12
|
6SL7 är i mitt tycke för klena för att driva 2A3. När jag byggde MkI av min 6B4G SE provade jag runt med ett antal olika drivsteg och kom till den (inte helt oväntade) slutsatsen att drivrör som arbetar med ganska höga strömmar generellt låter bättre än rör som jobbar med någon enstaka mA.
En variant som jag läst mycket gott om men aldrig provat är RC-kopplade högbranta pentoder som ingångssteg i SE DHT-förstärkare. Ej triodkopplade alltså utan ren pentodkoppling med stabiliserad skärmgallerspänning. Har sett bl.a. 12HG7, SV83, EL84 m.fl. användas på det sättet för att driva ganska maffiga sluttrioder. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
jan fredholm
Member
88 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 21:18:28
|
Jag kan nog tycka som "Fuling" om 6SL7.
Men ett snällt rör att börja med.. ?
Här är ett annat alternativ för 2-steg med katodkoppling på andra trioden.
http://www.angela.com/catalog/how-to/se2a3.2001.gif
jag har byggt alla varianter av JE-labs och den enkla men med en paralellkopplad 6Sl7 per kanal kanske vore bättre? har prövat med en enkel ECC35 eller Ecc33 och det lät bättre.
Den srpp koppling som finns på JE-labs har jag också prövat. Om den tycker jag inte.
PS. Den här sidan är bra att ha i bakfickan. går att översätta i altavista "Babelfish" till engelska. http://members.aol.com/IKSchiffer/2a3amp/2a3.html
Samt denna http://tinpan.fortunecity.com/saints/668/primer/300b-se.gif
Ändra nättrafo (300-320v?) och glödström (2,5V) och biasmotståndet till slutröret(750ohm) till något som passar annars alla värden samma som till 2A3,45 m.fl. Ändra utgångstrafon till 2,5k.
Nätdelen kan med fördel byggas annorlunda. Ingångsröret biasas med Nimh cell. annars bypassa ingångs biasmotståndet med stor>1000uf, konding av god kvalite.
Detta är samma som Sun-audio har till 2A3/300B, fanns förut för 2A3 nånstans på nätet?
ds.
|
Edited by - jan fredholm on 2007/01/28 22:55:52 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 10:43:08
|
Jag provade både Angelas koppling (ingångssteg + katodföljare) samt SRPP med 6SL7. Förstnämna koppling levde jag med ganska länge, men SRPP´n rev jag efter en timme. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 13:38:18
|
Pete Millett sågar till viss del SRPP-kopplingen i ett bygge där han använder en 6AS7 med EL34 som CSS - och det är ett försteg!! Ett problem med SRPP är att trots den höga förstärkningen och låga utimpedansen kvarstår problemet med att ett triodsteg inte kan driva ut hur mycket ström som helst. Man ser ofta kopplingar med parallellkopplade 6SL7 eller E88CC. Det kan väl ha med drivförmågan att göra. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 14:25:08
|
Soundbrigade: Tack för filerna! Mycket jag hade, men en del nytt.
Följdfrågor:
Vilka är för respektive nackdelarna med en symmetrisk layout med nätdel i mitten, kontra en layout med Nätdel till höger eller vänster och utgångsrör på andra sidan? |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
jan fredholm
Member
88 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 18:15:03
|
Jag bygger alltid från vänster till höger vid stereosteg....? har försökt att bygga tvärtom men det blir fel i i mitt huvud på nåt vis??
Ett annat sätt är väl att bygga med nättrafon bakom allt och ingångsteg framtill som en del Angela-steg och Audion Bl.a.
Fördelen är väl att det blir så långt som möjligt till nättrafon från ingångsröret.
Samt att om du bygger jordbana (t.ex 2mm koppar) kan du jorda ingångskontakterna V+H i nästan samma punkt.(lätt att få det knäpptyst) samt att jordbanan avslutas genom att kopplas mot nättrafons jord. kom ihåg att drosseln ska vridas 90 grader i förhållanden till nätrafo-kärnan.
gör man det kan man sätta drosseln rätt nära nättrafon.(provas men ca5cm) sätt järnen på gummibussningar. fördelen är också att utgångsjärnen kommer långt från nättrafon. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 18:43:14
|
quote: Vilka är för respektive nackdelarna med en symmetrisk layout med nätdel i mitten, kontra en layout med Nätdel till höger eller vänster och utgångsrör på andra sidan?
Om du är noggrann spelar det ingen stor roll men om du förlägger nätdelen vid sidan av klarar du bättre av att hålla brum & hans elaka faster borta. Å andra sidan det ser snyggare ut att ha nätdelen i mitten - symmetri.
PS Jag tror hela menageriet (alla filer) finns här: https://soundbrigade.diinoweb.com/files/TUBES/ Samma USR och PWD. |
|
|
Topic |
|