HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högglanspolera aluminium
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/24 :  17:50:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hur gör man då
Någon som har erfarenhet av att polera aluminium så att resultatet blir bästa möjliga? (och varaktigt)
Det som ska poleras är 10mm rör.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/24 :  18:13:57  Show Profile Send qvisten a Private Message
jag polerade mina suare till 140in med filttrissa på en dremel och autosol, det vart sådär, dremeln snurrade för fort och ville som bränna fast men jag skulle tro att med en skruvdragare/borrmaskin så skulle man få ett ruggigt resultat, för då det inte brände så vart det riktigt blankt
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/24 :  19:26:52  Show Profile Send acebowler a Private Message
Tjena!
Har polerat lite alu förrut på den goda tiden när man mekade bilstereoanl.
Min mor hade bra polermedel, tyvärr vet jag inte riktigt vad det hette, hon finns tyvärr inte bland oss mer... så jag kan inte fråga. Vad jag kommer ihåg var att jag våtslipade först upp till en 1000+. tog sedan ett grövre medel på på trissa, låg hastighet och liksom "rev av". finpolerade sedan med hög hastighet och finare medel LÄTT tryck med trissa, och slutligen med tidningspapper och ett medel som hette POL.(just det tidningspapper, blir typ 2-3000 glans!) Det är VÄLDIGT svårt att få bestående glans, alu har ju en benägenhet att oxidera typ omgående.... POL borde finnas hos din lokala seriösa guldsmed, kan rekomendera! Blå tub med orange klet som luktas f-n..

GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/01/24 19:27:38
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/24 :  19:34:27  Show Profile Send Lovan a Private Message
Finns alltid autosol annars. Lättare att få tag i(finns i varenda mack).
Ska du ha det glansigt länge så finns det inget alternativ än att lacka. Givetvis med klarlack gjord för aluminium. Ska du klarlacka så "måste" du tvätta bort autosol och dylikt först. Ett tips är att kolla trådar i bilforum.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/24 :  20:17:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
OK! tack för alla svar å tips, ska försöka några av dessa imorgon.
Blir det bra så återkommer jag med resultat.
Ska föresten bli "rörskydd" på rörförstärkaren, orginalet ser för jäkligt ut imo.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/01/24 :  20:25:21  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har ett kombinerat bilvax/rubbing från 3M det funkar att polera med efter 800 papper,polerar gör jag med skumrondell på skruvdragaren.Det ger en vaxad yta som borde stå emot oxid ett tag.
Proffsen polerar nog med borst trissa och vax.
Jag har polerat köksredskap i rostfritt på en firma jag jobbade på,då körde man med naturborst trissa med vax,det gick lätt att polera en brödkniv som var råslipad på sten.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/01/24 :  20:33:27  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Ska man ha riktigt blankt ska man inte använda Autosol. det repar.
Sök lite på nätet tex: http://www.camaroclubsweden.com/forum/viewtopic.php?t=3646&sid=6075eb14c2cdbe14e26d53947c8d8192

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/01/24 :  20:58:00  Show Profile Send Bardis a Private Message
Om man nu vill bevara det önskade resultatet skulle man inte kunna använda eloxering?
Finns kit på conrad.se att köpa.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/01/24 :  21:19:19  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Bardis: Du har inte ett artikelnummer till kitet?


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/01/24 :  21:31:50  Show Profile Send Bardis a Private Message
Det var visst galvanisering.
Sök på galvanisering får ni upp massor med prylar.
Startkittet har Artikelnummer: 530506

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/01/24 :  21:37:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har polerat rör på följande vis, först slipade jag till kornstorlek 800 sedan satte jag fast röret i en borrmaskin därefter tog jag en gammal sliten t-tröja (delad i lämpliga bitar) blötte upp den på med Autosol klämde fast tröjbiten runt röret.

Startar sedan borrmaskinen i låg hastighet med ett litet tryck på "polertrasan" och sedan är man igång, tänk på att hög friktion ger hög glans efteråt tvättar jag allt med diskmedel och varmt vatten för att få en ren yta.

Det där Pol skall jag prova det verkar lovande men är det någon som vet ett om något riktigt bra polermedel till plaster typ akryl m.m.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:04:20  Show Profile Send acebowler a Private Message
POL

http://demast.se/polmetalpolish06.html


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:22:10  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har testat lite idag.
Kom på att jag hade slippasta i verkstaden, sådant man slipar in ventiler med.
Först grov å sedan fin, polerade sedan med skinn.
Resultatet ser lovande ut, lite autosol eller liknande på detta så blir det nog godtagbart.
Stoppade röret i borrmaskinen, å det syns lite ringar på slutresultatet, men som sagt! Polera lite till så blir det nog bra.

FÖRE.


EFTER.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:27:36  Show Profile Send qvisten a Private Message
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=133853

i den där tråden så står det hur man eloxerar hemma, det är inte så svårt verkar det som.(om det nu är intresse, såg inte att du hade börjat polera)

Edited by - qvisten on 2007/01/25 09:29:02
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:36:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nja! Det var bara ett litet test.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000