HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjare behöver hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:30:56  Show Profile Send qvisten a Private Message
Hej.
jag har funderat på att bygga två mono-block enligt: http://europa.spaceports.com/~fishbake/amp/ca100.htm och tänkte beställa prylarna från conrad.se men alltså dom anger ju motstånden i R och K osv. är det så att R är ohm och K är kohm? ock då det står att jag ska ha motstånd på 1K5, vad menas med det? och sen psu:n där funkar det att driva två mono-block med ett eller måste man ha två?

Dumma frågor kanske men det är mitt första bygge så lite dum får man nog lov att vara

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:44:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
1500ohm blir det då japp.

Monoblock är ju definitionen av att ha två separata förstärkare med vars en nätdel.

Det går ju gigvetvis att göra en nätdel och två förstärkare i tre olika lådor.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:47:24  Show Profile Send acebowler a Private Message
Hej och välkommen!

motstånd anges i R Exempelvis ett motstånd på 100ohm kan tecknas 100r.
Om det är ett större värde så använder man K=kilo=1000 M=mega=miljon osv.
Ett motstånd på 1500ohm dvs 1,5Kohm tecknas ofta ut som 1K5
Lika så ett på en miljon ohm blir 1Mohm= 1M

hoppas du hängde me´

EDIT "vemsom du var ju liite före"



GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/01/23 18:48:03
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:50:22  Show Profile Send qvisten a Private Message
ahh...ok tack :) jo men det blir nog dualmono då för min del(lite ont om stålar så jag har inte råd med två trafos) men det jag tänkte på var om den psu:n som finns på sidan där funkar till båda med dom spes fom finns där?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:45:50  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Dualmono är dubbla nätdelar i samma låda ;) sorry. Det blir inte det heller.

Nätdelen är (nog) specad för en kanal.

Grovt räknat kan du räkna att du behöver 2(kanaler)x150(Watt)=300W / VA.. detta om kretsen är 100% effektivt.. sikta på att den och nätdelen är 50% effektiv.. Väldigt grovt räknat.

600VA trafo bör du ha.. tänk på att du kan få problem med brända säkringar när du har så stor trafo så då behöver du en s.k. softstart eller någon form av termistor.
Det är väll på gränsen.

Du kan sätta större kondensatorer om du önskar sålänge du inte understiger deras spänningstålighet (i detta fallet 50V (enligt schemat). Ett tips är att komplettera en stor kondensator med en eller ett par mindre. Samt med en plastkondensator (MKP) nära kretsen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:01:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Grejjerna är fysiskt ganska små så det skulle väl gå att trycka in allt i EN låda.

Kolla www.bhiab.se efter transformatorer (och andra komponenter). Svebry (www.svebry.se) löindar trafos billigt efter order.
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:06:48  Show Profile Send qvisten a Private Message
hmm, 600VA lät minst lika dyrt som två mindre, då får det bli två mindre :D menjag har problem med att hitta dioder på conrad...jag hittar inte IN4007, men jag har ju hört att conrad har div. lustiga översättningar/benämningar som om nån kan peka mig i rätt riktning vars jag ska titta så vore jag hemskt tacksam :D
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:21:41  Show Profile Send qvisten a Private Message
jag behöver alltså två 300VA 2*35V 4A om jag har fattat rätt
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:23:03  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det står "3amp 100V"

Satsa på en diodbrygga. Mycket enklare! skruvas fast i chassit för kylning alternativt i någon kylfläns.


Kör du två trafos kan du ju göra monoblock och slippa softstart då du slår på var och en för sig.
Tänk på att du behöver säkringar och att du är noga med säkerheten!

Köp även ett effektmotstånd på typ 10k-100kOhm som du kan ha och ladda ur kondensatorerna

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:26:42  Show Profile Send qvisten a Private Message
jo på nätdelen men på själva förstärkarn så ska det vara två IN4077
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:28:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
En alternativ förstärkare att börja med är en Gainclone. Finns en del färdiga kort att köpa billigt från nätet. De låter dessutom mycket bra!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/01/24 :  14:26:40  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Dioderna är benämnda 1 N 4007 hos conrad, vilket ju är den korrekta benämningen.
Jag får krupp av att se hur schemat är ritat på den där förstärkaren men enligt min bedömning borde det funka med en 1N4002 1N4003 1N4004.. vilkensom. Kanske får man ett något högre VF med en 1N4007 men det borde ligga inom spridningen för dioderna.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/01/24 :  14:28:44  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Sökte hos conrad på 4007 och fick upp den sist i listan.


Hjelm
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:17:46  Show Profile Send qvisten a Private Message
jo jag hittade den till slut men jag kunde inte söka på 4007 då fick jag bara upp att det inte fanns några komponenter som matchade sökningen, men eftersom jag inte kommer billigare undan än ca 1600.- med trafos, kontakter, komponenter osv så kom jag fram till att det är lika bra att vänta tills jag har fått ihop en mera ansenlig summa att bygga för och satsa på nått som både låter och presterar bättre än den där, för jag antar att det blir inget höjdar ljud ur den där

Edited by - qvisten on 2007/01/24 15:18:48
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/24 :  16:25:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
gainclone låter bra och är billig.
Ett klart tips om du skall övningsbygga! (Duger mycket väl till mer än så med)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/01/24 :  17:17:45  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Något som inte är så svårt att slänga ihop är en Mini Aleph, att den sen låter jäkligt bra är ju inte helt fel heller.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/24 :  17:28:25  Show Profile Send qvisten a Private Message
jo det blir nog en gainclone om nån månad eller så. kan jag köpa en 500VA trafo ist för en 300VA(el. två 150-160VA) utan att man bränner nått? jag måste väl ha en softstart. jag tänkte att man kanske blir sugen på att upgradera till en med parallel kopplade 3886or som han på Shine7.com, den ser ju inte så jätte komplicerad ut(säger en rookie :P)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/24 :  18:39:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Varför måste du ha ut 150W?

En gainclone klarar sig på en 150VA-trafo, billigt!

Skaffa en 300VA eller 2x150VA och bygg fyra kanaler och bygg ett 4-kanalssteg och biampa!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:52:16  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Kan tycka efter att ha försökt rita om schemat för den första varianten av förstärkare, http://europa.spaceports.com/~fishbake/amp/ca100.htm , tycka att det fattas åtminstone två dioder för att komma upp i klass b ens, något i mitt bakhuvud säger mig att detta diskuterats på diyaudio redan. Min åsikt är att designen inte är bra som den är idag.


Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000